Un grup de prestigiosi oameni de stiinta din Marea Britanie, reuniti in cadrul Centrului de Studii pentru Riscul Existential - The Centre for the Study of Existential Risk (CSER) - a realizat o lista a potentialelor evenimente catastrofice care ar putea pune in pericol sau chiar conduce la extinctia speciei umane, scrie Slate.fr.

Stephen HawkingFoto: AGERPRES

In noiembrie 2012, cei trei fondatori - Martin Rees, profesor de cosmologie si astrofizica, Huw Price, profesor de filosofie si Jaan Tallinn, co-fondator al Skype, au anuntat lansarea acestui centru. Ulterior, a recrutat noi creiere: celebrul fizician Stephen Hawking, zoologul Robert May de la Universitatea Oxford, economistul Partha Dasgupta sau geneticianul de la Harvard George Church.

Lord Rees a explicat, cu ocazia prezentarii raportului, la British Science Festival 2013, care sunt obiectivele acestui studiu:

"Cei care au sansa sa traiasca in tarile dezvoltate se confrunta cu riscuri minore in viata cotidiana: accidente de avion, substante cancerigene in hrana, radioactivitate in doze slabe ... Dar traim intr-o lume mai putin sigura decat credem. Trebuie adoptata o apropiere mai rationala a evenimentelor cu risc redus de aparitie dar care ar putea avea consecinte devastatoare, pentru ca oamenii nostri politici au tendinta sa rezolve problemele pe termen scurt, iar populatia le neaga mai degraba", a spus el, citat de cotidianul britanic The Independent.

Unul dintre obiectivele echipei sale de cercetatori este sa prezinte responsabililor politici o lista a scenariilor catastrofice care ar putea sa ameninte viitorul umanitatii. Iata mai jos rezultatul muncii lor:

1 - Atacurile cibernetice

Dependenta noastra crescuta de tehnologie si retelele interconectate fac societatea noastra mai vulnerabila, afirma profesorul de matematica David Spiegelhalter, expert in riscuri la Universitatea Cambridge si membru al CSER. "Utilizam sisteme interconectate pentru toti, de la puterea politica, la banci si la aprovizionarea cu alimente". Amenintarea cea mai puternica: neutralizarea computerelor care controleaza retelele de alimentare cu electricitate, ale carei consecinte ar fi imediate si potential severe.

2 - Bio-terorismul

Spre deosebire arma nucleara, care are nevoie de o infrastructura complexa pentru a fi produsa si utilizata, dezvoltarea unor microbi sau virusi modificati genetic se poate face de o maniera relativ simpla in laborator.

3 - Penuriile de alimente

Gestiunea distributiei alimentare are un flux tensionat, pe modelul "stoc zero". O defectiune a retelelor informatice care o controleaza ar putea antrena penurii si revolte ale populatiei in mai putin de 48 de ore.

4 - Pandemiile

"Propagarea rapida a unei pandemii poate provoca ravagii in megalopolisurile unei lumi in dezvoltare continua", spune Lord Rees, in Science Mag. Acest risc este amplificat de dezvoltarea diferitelor moduri de transport. Propagarea rapida a unei noi infectii lasa totodata un timp redus cercetatorilor pentru a descoperi un vaccin.

5 - O inteligenta artificiala ostila

Unii experti iau in calcul un scenariu tip Terminator, in care computere din ce in ce mai inteligente scapa de sub control. "Este probabil o eroare sa gandesti ca orice inteligenta artificiala, in special cea care s-ar naste printr-un hazard, va evolua ca specia umana, cu valori care sunt ale noastre, si care sunt produsul a milioane de ani de evolutie", explica Huw Price, in Alumni Magazine.

6 - Catastrofele naturale

"Asteroizii care cad pe Pamant sunt un pericol real pentru specia umana, dar nu putem face mare lucru pentru a preveni un astfel de scenariu", subliniaza David Spiegelhalter. Climatologii se tem, de asemenea, ca o concentratie tot mai mare de dioxid de carbon ar putea trece de punctul in care efectul ar fi incalzirea ireversibila a climei.