Un satelit NASA a monitorizat miscarea norilor de praf din desertul Sahara din Africa pana deasupra Padurii Amazoniene din America de Sud. Astfel, in premiera, satelitul NASA a cuantificat tridimensional cat de mult praf face aceasta calatorie transatlantica.

Praful din Sahara, deplasandu-se catre Padurile AmazonieneFoto: NASA Goddard's Scientific Visualization Studio

Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite Observation (CALIPSO) al Agentie Spatiale Americane a urmarit norii masivi de praf formati din cauza vanturilor puternice din cel mai mare desert din lume, Sahara, pana deasupra celei mai mari paduri topicale din lume unde particulele se depun si contribuie la cresterea plantelor.

Cercetatorii, pe langa faptul ca au masurat volumul de praf, au calculat cat de mult fosfor - prezent in nisipurile din Sahara - este transportat peste ocean din unul dintre cele mai neroditoare zone din lume, pana la una dintre cele mai fertile.

O lucrare recent publicata in Geophysical Research Letters prezinta primele estimari bazate pe date din satelit a cantitatii de fosfor transferate in ultimii ani, in timp ce o lucrare stiintifica publicat in data de 8 ianuarie in Remote Sensing of the Environment ofera primele estimari multianuale ale cantitatii de praf transferate.

Fosforul este un nutrient esential pentru cresterea plantelor. Nutrientii - asemanatori ci cei care se gasesc in fertilizatorii din comert - se gasesc in cantitate redusa in solul amazonian. In schimb, acestia se gasesc in plante. Frunzele cazute si materia organica care se descompun dau cea mai mare parte din acesti nutrienti, care sunt imediat absorbiti de plante. Insa unii nutrienti, precum fosforul, ajung in rauri ca urmare a ploilor, reducandu-se astfel catitatea totala disponibila.

Fosforul care ajunge din desertul Sahara in solul din Amazon este estimat la 22.000 tone anual, cantitate aproximativ egala cu cea indepartata de ploi si inundatii, explica autorul studiului, Hongbin Yu, cercetator in cadrul Universitatii din Maryland si NASA.

In medie, 182 milioane de tone de praf pleaca anual din Africa, din care 27 milioane de tone sunt depuse in bazinul Amazonian, potrivit datelor CALIPSO. Cantitatea insa variaza de la un an la altul.