Intr-o pestera sud-africana, la 45 km de Johannesburg, a fost descoperita o specie foarte veche a genului uman, fiind denumita Homo naledi si incadrata in categoria Homo ce include omul modern, scrie AFP. Au fost exhumate osemintele a 15 hominizi intr-o pestera in care accesul era foarte dificil, fiind o posibila dovada ca stramosii nostri foarte indepartati isi depozitau mortii intr-un loc izolat al pesterii, probabil ca parte a unui ritual.

Homo naledi Africa de SudFoto: elifesciences.org

Descoperirile au fost publicate in revista eLife si au fost realizate de o echipa formata din 60 de cercetatori condusi de Lee R. Berger. Au fost gasite peste 1.500 de elemente osoase, cel mai mare numar de elemente atat de vechi gasite intr-un sigur loc in Africa,

Fosilele au fost exhumate in 2013 si 2014 si, printre cei 15 indivizi, se numara nou-nascuti, tineri, adulti, dar si batrani. Situl arheologic denumit "Leaganul umanitatii" se gaseste la 45 km de Johannesburg.

Noua specie a fost botezata Homo naledi, iar descoperirea a fost catalogata ca fiind extrem de importanta, mai ales ca multe elemente ale acelor oameni sunt asematatoare cu cele de la oamenii moderni. In acelasi timp, creierul este mai mic si forma este diferita, ceea ce apropie Homo naledi de mult mai putin sofisticatul australopitec.

Modul in care ramasitele au fost gasite sugereaza faptul ca hominizii au depozitat in mod intentionat mortii intr-o zona inaccesibila a pesterii, comportament intalnit mai mult la omul modern.

Cercetatorii nu au putut data fosilele din cauza sedimentelor maloase din pestera si din cauza absentei altor ramasite faunistice in apropiere. Insa faptul ca acesti hominizi au creier de dimensiunea unei portocale indica faptul ca probabil au trait acum 2,5-2,8 miliioane de ani, spune Berger, citat de New York Times.

"Practic, aici vedem tot mai multe specii, ceea ce inseamna ca natura experimenta cu evolutia umana, dand astfel nastere unor tipuri diferite de creaturi asemanatoare cu oamenii, avand originea in diverse locuri din Africa", spune Berger, citat de BBC.

Homo naledi este diferit fata de orice om primitiv gasit in Africa, prin faptul ca are un creier foarte mic, precum la gorile, iar pelvisul si umerii sunt la fel, primitive. Insa naledi este incadrat in genul uman datorita formei craniului, dintilor relativ mici si picioarelor asemanatoare cu cele de la omul modern.