Un tip de bacterie care, practic, ''mananca'' si descompune plasticul a fost identificata de o echipa de oameni de stiinta de la universitatea din orasul japonez Kyoto, informeaza Agerpres citand EFE.

filmuluiFoto: USER UPLOADED

Autorii descoperiri sunt de parere ca aceasta poate oferi o noua viziune asupra procesului de reciclare a materialelor plastice, total diferita de cea actuala, care nu este o reala reciclare, constand doar in topirea obiectelor din plastic si transformarea lor in alte materiale plastice, mai dure, se arata intr-un studiu publicat in revista ''Science''

Botezata Ideonella sakaiensis, bacteria a fost identificata dupa cinci ani de cercetari ale unor probe prelevate din gropi de deseuri de plastic.

Ea este in stare sa descompuna polietilenotereftalatul, cunoscut in general ca PET, materialul plastic cel mai comun si cel mai rezistent, utilizat la o ampla gama de produse, de la sticle pana la haine. Numai in 2013, la nivel mondial, s-au produs 56 de milioane de tone de PET, care nu este biodegradabil, ceea ce creeaza o dificila problema in termeni de protectie a mediului inconjurator.

Conform testelor de laborator, noua bacterie distruge aproape in intregime, in interval de sase saptamani, o pelicula subtire de PET, aflata la 30 de grade Celsius.

De fapt, bacteria genereaza o enzima, ISF6_4831, care, in contact cu apa, provoaca o reactie chimica in urma careia materialul plastic se descompune intr-o substanta intermediara, care poate fi inghitita de bacterie. In acel moment, o a doua enzima, ISF6_0224, divide substanta intermediara in doi compusi de baza: etilenglicol si acid tereftalic, substantele din care se fabrica PET-ul, explica ziarul spaniol ''El Pais''.

Cercetatorii japonezi au gasit in ADN-ul bacteriei si gena care genereaza enzimele si au reusit sa produca noi cantitati de enzime cu care au demonstrat ca se poate degrada PET-ul.