Nu e chiar „războiul stelelor”, ci doar controverse cu adevărat cosmice: Elon Musk vrea să înceapă pe cont propriu colonizarea planetei Marte din 2024 (și chiar să se mute și el!), în timp ce o legendă a astronauticii critică dur NASA pentru planurile „prostești și ridicole” de a trimite oameni acolo. Între timp, agenția spațială americană alimentează cu multe miliarde de dolari pe SpaceX și Boeing pentru a aproviziona Stația Spațială Internațională și a-i asigura locatari.

Stainless Steel StarshipFoto: Twitter

„Rocket Man” Elon Musk publică primele imagini ale navei stelare BFR. Racheta care va putea transporta în fiecare zbor câte 100 de coloniști pe Marte din 2024 va face primele zboruri-test anul viitor, a anunțat pe Twitter miliardarul tech sub fotografia a două componente metalice ale uriașei sale nave cosmice: Imaginea arată un mare vârf conic, alături de o altă secțiune care ar putea fi picioarele de aterizare ale navei spațiale reutilizabile. Musk a intitulat fotografia „Stainless Steel Starship” (navă stelară din oțel inoxidabil). „Starship” este numele oficial anunțat de el luna trecută al sistemului de lansare BFR, cunoscut drept Big Falcon Rocket (sau Big F***ing Rocket, în funcție de audiență).

Musk pretinde că zborurile de testare la joasă altitudine ar putea începe la anul, iar primele zboruri spre Planeta Roșie cel mai devreme în 2024. El urmărește stabilirea sub domuri de sticlă a unei colonii de un milion de oameni, care-și vor cultiva hrana.

SpaceX lucrează de ani de zile la construirea lansatorului cu rachetă reutilizabil, cu care speră să transporte câte 100 de oameni la fiecare cursă. Va fi cea mai mare rachetă construită vreodată, mai înaltă și mai grea decât rachetele Saturn care au lansat misiunile Apollo către Lună. Starship are un diametru de 30 de picioare (aproape 10 metri) și va fi fabricată din oțel inoxidabil ca să reziste mai bine la temperaturi extreme decât materialele compozite scumpe. Sub ea va fi amplasat un propulsor masiv, numit Super Heavy.

Inginerii de la SpaceX planifică o serie de zboruri „salt” pentru testarea sistemului, cu o versiune mai mică a navei – același diametru, dar mai scurtă. Șeful lui Tesla a spus că va dezvălui la primăvară noi detalii privind „salturile”: „Voi face o prezentare tehnică detaliată a lui Starship după ce va zbura vehiculul-test pe care-l construim în Texas, adică în martie/aprilie”. Anul trecut, SpaceX a anunțat că va face primele zboruri în jurul Lunii, iar în septembrie a confirmat că va avea la bord un misterios pasager privat.

Musk anunțase anterior că vrea să înceapă zboruri spre Marte în 2022, dar la începutul lui 2018 le-a mutat în 2024. El este în competiție cu NASA, care vrea să ducă oameni pe Marte peste 25 de ani. Musk a declarat că există „70% șanse” să se ducă să trăiască pe Planeta Roșie, deși „este probabil” să moară în timpul călătoriei (n.red.: acum este în vârstă de 47 de ani). (The Sun)

Verdictul unui fost cosmonaut: „Oameni pe Marte este o idee prostească”. Bill Anders, fost astronaut și unul din primii trei oameni care au părăsit orbita terestră și au călătorit în jurul Lunii cu misiunea Apollo 8 în 1968, spune că a trimite oameni pe Marte este o idee „prostească” și care frizează „ridicolul”.

Comentând la BBC Radio 5 Live, Anders a explicat că este de acord cu programele mai ieftine fără echipaj uman, ca NASA InSight Lander, dar este sceptic în privința celor scumpe cu partcipare umană. „Care este imperativul? Ce ne împinge pe Marte? Nu cred că publicul este interesat”.

NASA impulsionează explorarea spațială și are în obiectiv instalarea de oameni pe Lună la sfârșitul deceniului următor, ca bază pentru misiuni cu oameni spre solul marțian, care ar putea fi lansate după 2030.

Anders a mai criticat NASA punctând diferențele dintre agenția actuală și cea din timpul misiunilor Apollo, care au trimis de șase ori oameni pe Lună la finele anilor ʼ60 și începutul anilor ʼ70 și i-au adus în siguranță înapoi pe Pământ. „NASA n-ar mai putea ajunge azi pe Lună. Sunt atât de osificați... S-au transformat într-o agenție de conservare a slujbelor și nu mai caută sprijin public decât pentru a-și asigura salariile și realegerea congresmenilor lor”.

A fost aspru și cu privire la calea aleasă de NASA după încheierea programului Apollo în 1972, deși recunoaște că părerile sale nu-l fac bine văzut de stafful fostului său angajator: „Cred că naveta spațială a fost o eroare majoră. Nu a prea făcut altceva în afară de a avea o lansare spectaculoasă și nu și-a îndeplinit promisiunile. Stația spațială este acolo doar pentru că avem naveta și viceversa. NASA a gestionat prost misiunile umane după aselenizări. Se simt norocoși cu ce au obținut, ceea ce e greu de justificat după părerea mea. Știu că nu sunt un tip popular la NASA pentru că spun acestea, dar așa gândesc”.

Printre misiunile fără echipaj uman ale NASA este modulul robotic InSight, care s-a așezat pe solul Planetei Roșii pe 26 noiembrie cu misiunea de a studia interiorul acesteia. De atunci, vehiculul și-a făcut primul selfie și a înregistrat sunetul straniu al vântului marțian în ceea ce a constituit o premieră științifică. (Newsweek)

SpaceX pregătește nava spațială Crew Dragon pentru prima misiune. Taxiul pentru astronauți al lui SpaceX face ultimele pregătiri pentru prima sa călătorie, care va avea loc în mai puțin de o lună. În acea misiune fără echipaj, programată pe 17 ianuarie și cunoscută drept Demo-1, capsula reutilizabilă va face o vizită de câteva săptămâni la Stația Spațială Internațională (SSI) și apoi se va întoarce pe Pământ printr-o aterizare parașutată.

Crew Dragon

Crew Dragon

Foto: FlickrScopul este de a testa Crew Dragon înainte de a transporta cosmonauți la bordul SSI, ceea ce ar putea avea loc în iunie dacă totul merge bine.

SpaceX deține un contract de miliarde de dolari cu NASA pentru a asigura naveta astronauților la SSI cu Crew Dragon și rachete Falcon 9. Și Boeing a semnat un contract asemănător și îl va onora cu rachete United Launch Alliance Atlas V și o capsulă denumită CST-100 Starliner. Primul zbor demonstrativ al lui Boeing spre SSI este în prezent prevăzut pentru martie 2019.

Când aceste două capsule private vor deveni disponibile, vor elimina dependența NASA de rachetele și capsulele cosmice rusești Soyuz pentru misiunile cu oameni la SSI. Vehiculele rusești au devenit singura opțiune orbitală pentru astronauți după ce NASA și- a retras flota de navete spațiale în 2011.

Crew Dragon este o variantă îmbunătățită a capsulei robotice Dragon de reaprovizionare a SSI de către SpaceX într-un contract separat care datează din 2010. Ca multe nave spațiale, Dragon se bazează pe panouri solare care se desfășoară după ce vehiculul pătrunde în spațiul cosmic, în timp ce Crew Dragon le are montate pe carcasă. De asemenea, naveta include dotări suplimentare, ca scaunele și ecranele interioare comandate prin atingere. (Space.com)