Science Report: „Rocket Man” Elon Musk publică primele imagini ale navei stelare BFR; „NASA nu mai poate trimite azi oameni pe Lună”; SpaceX pregătește nava spațială Crew Dragon pentru prima misiune

de A.Th.C.     HotNews.ro
Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 7:20 Science - Terra


Stainless Steel Starship
Foto: Twitter
Nu e chiar „războiul stelelor”, ci doar controverse cu adevărat cosmice: Elon Musk vrea să înceapă pe cont propriu colonizarea planetei Marte din 2024 (și chiar să se mute și el!), în timp ce o legendă a astronauticii critică dur NASA pentru planurile „prostești și ridicole” de a trimite oameni acolo. Între timp, agenția spațială americană alimentează cu multe miliarde de dolari pe SpaceX și Boeing pentru a aproviziona Stația Spațială Internațională și a-i asigura locatari.

„Rocket Man” Elon Musk publică primele imagini ale navei stelare BFR. Racheta care va putea transporta în fiecare zbor câte 100 de coloniști pe Marte din 2024 va face primele zboruri-test anul viitor, a anunțat pe Twitter miliardarul tech sub fotografia a două componente metalice ale uriașei sale nave cosmice: Imaginea arată un mare vârf conic, alături de o altă secțiune care ar putea fi picioarele de aterizare ale navei spațiale reutilizabile. Musk a intitulat fotografia „Stainless Steel Starship” (navă stelară din oțel inoxidabil). „Starship” este numele oficial anunțat de el luna trecută al sistemului de lansare BFR, cunoscut drept Big Falcon Rocket (sau Big F***ing Rocket, în funcție de audiență).

Musk pretinde că zborurile de testare la joasă altitudine ar putea începe la anul, iar primele zboruri spre Planeta Roșie cel mai devreme în 2024. El urmărește stabilirea sub domuri de sticlă a unei colonii de un milion de oameni, care-și vor cultiva hrana.

SpaceX lucrează de ani de zile la construirea lansatorului cu rachetă reutilizabil, cu care speră să transporte câte 100 de oameni la fiecare cursă. Va fi cea mai mare rachetă construită vreodată, mai înaltă și mai grea decât rachetele Saturn care au lansat misiunile Apollo către Lună. Starship are un diametru de 30 de picioare (aproape 10 metri) și va fi fabricată din oțel inoxidabil ca să reziste mai bine la temperaturi extreme decât materialele compozite scumpe. Sub ea va fi amplasat un propulsor masiv, numit Super Heavy.

Inginerii de la SpaceX planifică o serie de zboruri „salt” pentru testarea sistemului, cu o versiune mai mică a navei – același diametru, dar mai scurtă. Șeful lui Tesla a spus că va dezvălui la primăvară noi detalii privind „salturile”: „Voi face o prezentare tehnică detaliată a lui Starship după ce va zbura vehiculul-test pe care-l construim în Texas, adică în martie/aprilie”. Anul trecut, SpaceX a anunțat că va face primele zboruri în jurul Lunii, iar în septembrie a confirmat că va avea la bord un misterios pasager privat.

Musk anunțase anterior că vrea să înceapă zboruri spre Marte în 2022, dar la începutul lui 2018 le-a mutat în 2024. El este în competiție cu NASA, care vrea să ducă oameni pe Marte peste 25 de ani. Musk a declarat că există „70% șanse” să se ducă să trăiască pe Planeta Roșie, deși „este probabil” să moară în timpul călătoriei (n.red.: acum este în vârstă de 47 de ani). (The Sun)

Verdictul unui fost cosmonaut: „Oameni pe Marte este o idee prostească”. Bill Anders, fost astronaut și unul din primii trei oameni care au părăsit orbita terestră și au călătorit în jurul Lunii cu misiunea Apollo 8 în 1968, spune că a trimite oameni pe Marte este o idee „prostească” și care frizează „ridicolul”.


Comentând la BBC Radio 5 Live, Anders a explicat că este de acord cu programele mai ieftine fără echipaj uman, ca NASA InSight Lander, dar este sceptic în privința celor scumpe cu partcipare umană. „Care este imperativul? Ce ne împinge pe Marte? Nu cred că publicul este interesat”.

NASA impulsionează explorarea spațială și are în obiectiv instalarea de oameni pe Lună la sfârșitul deceniului următor, ca bază pentru misiuni cu oameni spre solul marțian, care ar putea fi lansate după 2030.

Anders a mai criticat NASA punctând diferențele dintre agenția actuală și cea din timpul misiunilor Apollo, care au trimis de șase ori oameni pe Lună la finele anilor ʼ60 și începutul anilor ʼ70 și i-au adus în siguranță înapoi pe Pământ. „NASA n-ar mai putea ajunge azi pe Lună. Sunt atât de osificați... S-au transformat într-o agenție de conservare a slujbelor și nu mai caută sprijin public decât pentru a-și asigura salariile și realegerea congresmenilor lor”.

A fost aspru și cu privire la calea aleasă de NASA după încheierea programului Apollo în 1972, deși recunoaște că părerile sale nu-l fac bine văzut de stafful fostului său angajator: „Cred că naveta spațială a fost o eroare majoră. Nu a prea făcut altceva în afară de a avea o lansare spectaculoasă și nu și-a îndeplinit promisiunile. Stația spațială este acolo doar pentru că avem naveta și viceversa. NASA a gestionat prost misiunile umane după aselenizări. Se simt norocoși cu ce au obținut, ceea ce e greu de justificat după părerea mea. Știu că nu sunt un tip popular la NASA pentru că spun acestea, dar așa gândesc”.

Printre misiunile fără echipaj uman ale NASA este modulul robotic InSight, care s-a așezat pe solul Planetei Roșii pe 26 noiembrie cu misiunea de a studia interiorul acesteia. De atunci, vehiculul și-a făcut primul selfie și a înregistrat sunetul straniu al vântului marțian în ceea ce a constituit o premieră științifică. (Newsweek)

SpaceX pregătește nava spațială Crew Dragon pentru prima misiune. Taxiul pentru astronauți al lui SpaceX face ultimele pregătiri pentru prima sa călătorie, care va avea loc în mai puțin de o lună. În acea misiune fără echipaj, programată pe 17 ianuarie și cunoscută drept Demo-1, capsula reutilizabilă va face o vizită de câteva săptămâni la Stația Spațială Internațională (SSI) și apoi se va întoarce pe Pământ printr-o aterizare parașutată.

Crew Dragon
Foto: FlickrScopul este de a testa Crew Dragon înainte de a transporta cosmonauți la bordul SSI, ceea ce ar putea avea loc în iunie dacă totul merge bine.

SpaceX deține un contract de miliarde de dolari cu NASA pentru a asigura naveta astronauților la SSI cu Crew Dragon și rachete Falcon 9. Și Boeing a semnat un contract asemănător și îl va onora cu rachete United Launch Alliance Atlas V și o capsulă denumită CST-100 Starliner. Primul zbor demonstrativ al lui Boeing spre SSI este în prezent prevăzut pentru martie 2019.

Când aceste două capsule private vor deveni disponibile, vor elimina dependența NASA de rachetele și capsulele cosmice rusești Soyuz pentru misiunile cu oameni la SSI. Vehiculele rusești au devenit singura opțiune orbitală pentru astronauți după ce NASA și- a retras flota de navete spațiale în 2011.

Crew Dragon este o variantă îmbunătățită a capsulei robotice Dragon de reaprovizionare a SSI de către SpaceX într-un contract separat care datează din 2010. Ca multe nave spațiale, Dragon se bazează pe panouri solare care se desfășoară după ce vehiculul pătrunde în spațiul cosmic, în timp ce Crew Dragon le are montate pe carcasă. De asemenea, naveta include dotări suplimentare, ca scaunele și ecranele interioare comandate prin atingere. (Space.com)


Citeste mai multe despre   














3653 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    Bill Anders... (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 14:46)

    Lucky1 [utilizator]

    ...nu cred ca este un vizionar si, deci, cineva care sa dea un verdict asupra oportunitatii unor misiuni umane pe Marte.
    Aflat in misiune pe o orbita Lunara, vazand Pamantul, a exclamat: "Doamne, acel albastru este dragut..." Asta, despre singura Planeta vie in sistemul nostru solar.
    Marte este poate unica Planeta in sistemul nostru solar care ar putea asigura supravietuirea umanitatii in cazul unui razboi nuclear total pe Pamant sau unui cataclism spatial.
    Ori, Musk Elon este un adevarat vizionar. Iti trebuie minim 100 de ani sa poti asigura o prezenta umana auto-sustenabila pe Marte. Cand sa te apuci de asta? Cand a inceput razboiul sau cand afli ca peste cativa ani sau luni civilizatia terestra urmeaza sa fie distrusa de un cataclism?
    • 0 (0 voturi)    
      Două probleme sau mai multe (Duminică, 30 decembrie 2018, 19:22)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

      În primul rând singurele ființe umane care au părăsit scutul de radiații al Pământului, trecând dincolo de centurile Van Allen au prezentat un procent mare de probleme cardiace - fără ca să se găsească vreo explicație. Radiațiile în mod normal provoacă cancer, nu boli de inimă, iar imponderabilitatea este prezentă și în cazul Stației Internaționale.
      Este nevoie majoră de o tehnologie scut antiradiații care să protejeze călătorii interplanetari - fără o astfel de protecție șansele ca ei să dezvolte cancer sunt foarte mari.
      Și în ultimul rând trebuie să se dezvolte tehnologiile necesare pentru a asigura viața în condițiile din afara Pământului - adică culturi hidroponice care să asigure hrană și oxigen și care să preia elementele disponibile pe Marte (planeta aceasta nu are câmp magnetic și în consecință bazele trebuie să fie îngropate).
      • 0 (0 voturi)    
        cel putin doua probleme... (Luni, 31 decembrie 2018, 1:09)

        Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        ...sunt cele expuse de dvs. Insa savantii studiaza de mai mult timp adaptarea/protejarea oamenilor la conditiile din spatiul interplanetar si, in particular, pe Marte.
        Nava spatiala va avea compartimente ecranate contra radiatiilor cosmice. Timpul de transport va fi substantial micsorat la max 60-90 zile.
        Primele locatii vizeaza zonele aflate la poli unde se gasesc rezervoare imense de apa, sub forma de gheata. Sigur, inaintea oamenilor, vor fi lansari cu utilaje necesare constructiei infrastructurii inclusiv fabricarii metanului si oxigenului pentru asigurarea returului pe Pamant. Apa sau gheata poate constitui o protectie buna contra radiatiilor solare.
        O alta varianta este plantarea in L1 al Marte de scuturi electromagnetice care sa catalizeze formarea propriului magnet martian.
        Sunt chestiuni complicate dar cunoscand spiritul uman inventiv nu am nici o indoiala ca Marte va deveni in final o planeta locuibila.
        Ce intentioneaza Elon sa faca este infiintarea unei linii regulate de transport Pamant-Marte-Pamant. Odata aceasta linie fiind operationala vor aparea si cei interesati.
        • 0 (0 voturi)    
          Foarte interesantă abordarea dvs! (Marţi, 1 ianuarie 2019, 16:20)

          Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

          În special scuturile electromagnetice în punctele Lagrange ale Marte....Dar din câte știu, miezul magmatic al lui Marte este deja răcit....
          Problemele prezentate de mine vizează viitorul imediat - nu știu cât de mult ar putea proteja ecranarea clasică împotriva radiațiilor cosmice - în afara cuștii electromagnetice a Pământului sunt radiații puternice din două surse: 1. radiația cosmică de fond care a trecut de câmpul heliomagnetic (identic cu al Pământului, dar generat de Soare și protejând întregul Sistem Solar) - și doar cele mai puternice radiații cosmice ar penetra heliomagnetosfera; și 2. Radiația solară. Poate că o cușcă de plumb groasă de câțiva centimetri ar proteja astronauții. Poate că nu.
          • 0 (0 voturi)    
            Multumesc ptr aprecierea dvs. (Miercuri, 2 ianuarie 2019, 20:08)

            Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

            In ceea ce priveste ecranarea navei spatiale contra radiatiei cosmice, problema principala o prezinta protectia contra neutronilor pentru care o solutie eficienta ar fi folosirea nanotuburilor de nitruri de bor hidrogenate, atomii de hidrogen fiind preferati pentru stoparea neutronilor ratacitori.
            In ceeace priveste campul electromagnetic necesar protectiei contra radiatei cosmice la suprafata Planetei Marte, savantii au descoperit inca de prin 2004 sau 2005 ca miezul Planetei este cel putin partial, daca nu total, lichid. (Dealtfel, sonda NASA care a amartizat luna trecuta, este dotata cu senzori pentru studiul cutremurelor pe Marte, ceea ce va conduce implicit la clarificarea unei posibile activitati seismice). Este inca un mister neelucidat modul sau cauza pentru care Marte si-a pierdut acum cateva miliarde de ani campul sau electromagnetic. In prezent NASA lucreaza la o tehnologie prin care structuri gonflabile plasate in L1 pot generta un camp bipolar magnetic care sa protejeze Marte de vanturile solare. Odata acest camp format, el va conduce la incalzirea si dezvoltarea atmosferei planetare astfel incat Marte sa fie din nou prietenoasa vietii.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version