Contrazicând o serie de studii recente, un grup internațional de cercetători condus de profesoara de geologie și geofizică Pincelli Hull de la Yale argumentează într-un articol publicat în prestigioasa revistă Science că impactul asupra mediului al masivelor erupții vulcanice din regiunea indiană Capcanele Deccan a avut loc mult înaintea extincției dinozaurilor de acum 66 de milioane de ani.

Impactul asteroiduluiFoto: Wikipedia

Mulți oameni de știință consideră că extincția în masă din Cretacic - Paleogen, cunoscută drept evenimentul K-Pg, a avut loc după ce un asteroid a lovit Pământul. Unii cercetători invocă rolul vulcanilor în K-Pg, pe baza indicațiilor că activitatea vulcanică a survenit în aceeași perioadă. „Vulcanii pot provoca extincții în masă, deoarece eliberează cantități uriașe de gaze ca SO2 și CO2 care pot modifica clima, dar cercetările recente s-au concentrat pe momentul erupției lavei, nu asupra eliberării de gaze”, spune Hull.

Pentru a puncta momentul emisiilor de gaze vulcanice, Hull și colegii au comparat schimbarea globală de temperatură și izotopii de carbon din fosile marine cu modele ale efectului climatic al emisiilor de CO2. Au ajuns la concluzia că elliberarea de gaze a avut loc mult înaintea impactului asteroidului - și că asteroidul a fost singura cauză a exincției.

„Activitatea vulcanică din Cretacicul târziu a provocat o încălzire globală gradată cu doar două grade, dar nu extincția în masă”, afirmă fostul cercetător de la Yale Michael Henehan, care a compilat înregistrările de temperatură pentru studiu. „Un număr de specii s-au mutat spre nord sau sud, dar au revenit mult înainte de impactul cu asteroidul”. Hull a adăugat: „Mulți oameni au speculat că vulcanii au provocat K-Pg, iar noi spunem: Nu, n-au făcut-o!”.

Cercetări recente la Capcanele Deccan din India au evidențiat și erupții masive în perioada imediat următoare extincției în masă K-Pg. Aceste rezultate i-au derutat pe oamenii de știință, deoarece nu există un eveniment de încălzire corespunzător. Noul studiu sugerează un răspuns și la această enigmă.

„Extincția K-Pg a fost una în masă și aceasta a modificat profund ciclul global al carbonului”, afirmă cercetătorul postdoctoral Donald Penman de la Yale, modelatorul studiului. „Rezultatele noastre arată că aceste schimbări au făcut oceanul să absoarbă cantități enorme de CO2 pe durate mari de timp – ascunzând probabil efectul de încălzire al activității vulcanice din perioada următoare evenimentului”. (Phys.org)