Un studiu genetic a ajuns la concluzia că uriașii rinoceri lânoși care au trăit în nordul Eurasiei până acum aproximativ 14.000 de ani au dispărut nu din cauză că ar fi fost vânați fără milă de oamenii acelor vremuri, ci din cauza încălzirii climatice.

Rinocer lanosFoto: Dimakig | Dreamstime.com

Rinocerii lânoși au trăit în nordul Europei și în Siberia, iar paleontologii dezbat de zeci de ani cauzele dispariției lor, unul dintre scenarii fiind că au fost vânați de oameni pentru blana lor și pentru carne.

Analiza genetica a 12 oase de rinocer lânos descoperite în permafrostul siberian, și datând de-a lungul unei vaste perioade, de acum 130.000 de ani, până acum 18.000 de ani, oferă un răspuns, chiar dacă nu unul definitiv.

Analizând diversitatea genetică a mostrelor, cercetătorii au putut estima faptul că populația de rinoceri a rămas la un nivel stabil în zece milenii în care rinocerii au coexistat cu oameni. Cele zece milenii cuprind perioada ce a început acum 29.000 de ani și s-a terminat acum 18.500 de ani.

Echipa de cercetare spune că această concluzie poate fi susținută și de analiza ADN-ului mitocondrial de la 14 rinoceri dintr-o perioadă ce cuprinde 36.000 de ani (adică de acum 50 de milenii, până la dispariția totală a speciei).

”Putem estima că exctincția s-a petrecut foarte rapid, poate chiar în numai câteva sute de ani”, spune profesorul Love Dalén, co-autor al studiului publicat în revista Current Biology.

Se prea poate ca rinocerii lânoși să fi dispărut din cauza încălzirii climei, fenomen ce a început acum 14.700 de ani. Deși în Siberia încă era frig, încălzirea ar fi putut duce la mai multă zăpadă iarna și la schimbări în tipul de vegetație din zonă, ceea ce i-ar fi putut afecta grav pe rinoceri.

Evident că sunt multe scenarii. Este posibil ca oamenii acelor vremuri să fi găsit carnea acestor mamifere aproape imposibil de digerat sau probabil că erau greu de vânat, dat fiind că erau atât de mari.

Surse: Guardian, The Economist