​VIDEO Incredibila armură a micuțului - Cum de rezistă un gândac când este călcat cu mașina

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 22 octombrie 2020, 14:23 Science - Terra

Phloeodes diabolicus
Foto: Wikimedia Commons
​Un gândac din zonele deșertice ale SUA are un exoschelet atât de rezistent, încât și dacă trece o mașină peste el tot nu îl zdrobește. Phloeodes diabolicus este o insectă atât de specială, încât rezistă la greutăți ce o depășesc de 30.000 pe cea a ei. Dacă un om ar putea fi atât de rezistent ar însemna că nu l-ar zdrobi greutatea a 40 de tancuri.

Gândacul este ca un fel de tanc pe șase picioare și aproape că este indestructibil datorită microstructurilor din corpul său ce conține părți extrem de rezistente, dar și părți flexibile. Combinația este atât de reușită, încât insecta are armura ideală pentru a suporta greutăți inimaginabile.

Într-un studiu foarte recent publicat în revista Nature se explică faptul că această insectă rezistă la forțe uimitoare datorită unor structuri ermetic interconectate care pot absorbi șocurile. Gândacul merită studiat fiindcă proiectanții s-ar putea inspira din structura sa pentru a construi materiale ultra-rezistente pentru industrie.

Două caracteristici microscopice îl fac să aibă aceste proprietăți uimitoare. În primul rând are o serie de conexiuni între partea superioară și cea inferioară a exoscheletului și practic acesta este compus din două părți, precum o clapetă, iar aceste două părți se închid perfect.

Aceste legături au forme diferite pe corpul gândacului: spre partea din față, în zona organelor vitale, conexiunea este puternică, precum dinții unui fermoar, astfel că rezistența la presiune este mare. Spre spatele insectei legăturile nu sunt atât complicat prinse, astfel că partea de sus și cea de jos a exoscheletului pot ”să se încalece” pe o suprafață redusă.

O a doua trăsătură importantă este un fel de încheietură rigidă care se întinde de-a lungul spatelui gândacului, din partea stângă în cea dreaptă. Cele două părți sunt unite, precun părțile unui puzzle, de protuberanțe care conțin straturi de țesut ce sunt ținute laolaltă (precum un super-glue) de proteine și sunt extrem de rezistente la presiune.

Când gândacul este presat apar mici fisuri în ”lipiciul” de proteine dintre straturile de proteine din fiecare protuberanță și aceste crăpături vindecabile permit insectei să absoarbă impactul fără a ceda.

Surse: Science News, The New York Times