Oamenii de știință cred că au descoperit cea mai mică reptilă din lume - o subspecie de cameleon de dimensiunea unei semințe, relatează BBC.

Nano-cameleonul BrookesiaFoto: Suzanne Long / Alamy / Profimedia Images

Două dintre specimenele de șopârle minuscule au fost descoperite de o expediție germană realizată alături de cercetătorii locali.

Masculul Brookesia nana (sau nano-cameleon) are un corp de doar 13,5 milimetri, făcându-l cel mai mic dintre cele aproximativ 11.500 de specii de reptile cunoscute, potrivit oamenilor de știință germani.

Lungimea sa din vârful capului până la coadă este de 22 de milimetri.

Femela este semnificativ mai mare, măsurând 29 de milimetri, potrivit Institutului Bavarez pentru Zoologie din Munchen, acesta adăugând că alte specimene nu au putut fi găsite până în prezent în pofida unor „eforturi considerabile”.

„Noul cameleon este cunoscut doar dintr-o pădure tropicală degradată din nordul Madagascarului și ar putea fi amenințat cu disparția”, afirmă revista Scientific Reports.

Oliver Hawlitschek, un om de știință de la Centrul de Istorie Naturală din Hamburg a declarat că „habitatul nano-cameleonului a fost din păcate supus defrișărilor dar zona a fost plasată sub protecție recent, așa că specia va supraviețui”.

Cercetătorii au descoperit că nano-cameleonul vânează acarieni pe solul pădurii tropicale în timpul nopții.

„Este un caz spectaculos de miniaturizare extremă”, a afirmat dr. Mark Scherz, unul dintre cercetătorii care au realizat descoperirea.

Pădurile în care Brookesia a fost găsit sunt încă bine legate de alte zone din nordul insulei, „așa că acest minuscul nou cameleon contrazice modelul descoperirii celor mai mici specii pe insule mici”, adaugă Scherz.

„Acest lucru sugerează că altceva permite/cauzează miniaturizarea acestor cameleoni”, potrivit cercetătorului.

Oamenii de știință au recomandat Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii să listeze nano-cameleonul drept specie amenințată cu dispariția pentru a ajuta la protejarea sa și a habitatului său.