Science Report: Un studiu arată că, timp de un miliard de ani, Pământul nu a avut munți, ceea ce a oprit evoluția vieții

de A.Th.C. HotNews.ro     HotNews.ro
Sâmbătă, 13 februarie 2021, 19:00 Science - Terra

Europiu
Foto: CC0 Public Domain
Într-un articol publicat în revista „Science”, un consorțiu de cercetători de la patru universități din China, Canada și Statele Unite descrie un studiu al europiului (elementul chimic cu numărul atomic 63) conținut de cristalele de zirconiu, care oferă indicii despre trecutul îndepărtat al Pământului, informează Phys.org.

Cercetări anterioare sugerau că, într-o perioadă de acum 1,8 miliarde de ani și care a durat un întreg miliard de ani, evoluția vieții pe Pământ a încetinit dramatic. Acest nou studiu spune că motivul a fost absența activității tectonice.

Cercetările au fost efectuate pe mostre de europiu inclus în cristale de zirconiu, acest element oferind date despre grosimea crustei terestre la momentul formării cristalelor. Cu cât mai mult europiu în cristale, cu atât mai mare ar fi fost presiunea exercitată de deasupra, indicând o crustă mai groasă. Cercetătorii au studiat mostre de cristale colectate din multiple locuri de pe glob.

Rezultatele au arătat că, în perioada mijlocie a existenței planetei, crusta era mai subțire decât în prezent. Atât de subțire că munții lipseau cu desăvârșire, iar Pământul era acoperit de oceane și mase de sol plate. Asemenea condiții implicau ca activitatea tectonică să fi încetinit dramatic sau să fi lipsit cu desăvârșire timp de aproximativ un miliard de ani. Cercetătorii au interpretat că înălțarea munților, provocată de activitatea tectonică, urmată de eroziune ar fi îmbogățit conținutul de nutrienți aduși de ape în oceane, stimulând evoluția vieții. Fără asemenea cicluri, evoluția ar fi fost puternic încetinită, ceea ce arătaseră cercetări anterioare.

Cercetările nu au putut explica și de ce ar fi încetinit activitatea tectonică, sau de ce a durat atât de mult timp, dar se presupune că ar fi fost cauzată de formarea supercontinentului Nuna-Rodinia, care ar fi putut genera modificări ale structurii termale a mantalei terestre din străfunduri.

Baliverne! (Sâmbătă, 13 februarie 2021, 19:15)

Zapateado [utilizator]

Ce , detin cercetatorii ăia o lista a speciilor aparute in fiecare secol din miliardul ăla de ani? Pe baza careia să poata declara că au fost cam putine? Cam putine in raport cu cine? Cu care listă din urmatorul miliard de ani?

Gentlemen, lay it down since she says MAC! Maybe, MAC-MAC.
      Intelegerea fenomenelor (Sâmbătă, 13 februarie 2021, 20:07)

willow [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Faptul ca nu poti intelege stiinta nu o face pe aceasta din urma falsa.
      Ia de aici abstractul articolului, lectura placuta, nu uita dictionarul si wikipedia

"Mountain belts modulate denudation flux and hydrologic processes and are thus fundamental to nutrient cycling on Earth’s surface. We used europium anomalies in detrital zircons to track mountain-building processes over Earth’s history. We show that the average thickness of active continental crust varied on billion-year time scales, with the thickest crust formed in the Archean and Phanerozoic. By contrast, the Proterozoic witnessed continuously decreasing crustal thickness, leaving the continents devoid of high mountains until the end of the eon. We link this gradually diminished orogenesis to the long-lived Nuna-Rodinia supercontinent, which altered the mantle thermal structure and weakened the continental lithosphere. This prolonged orogenic quiescence may have resulted in a persistent famine in the oceans and stalled life’s evolution in Earth’s middle age."
        N-ai demonstrat nimic (Duminică, 14 februarie 2021, 2:16)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui willow

Ci doar ai facut un copy-paste. Pai pentru asa ceva nu trebuia sa detii circumvolutiuni in exces.

Asa zisa stiinta pe care o lauzi se deda uneori la niste PRESUPUNERI pe care , daca le imbraca intr-un ambalaj sofisticat, are convingerea ca le face credibile.

Da , le face, dar numai in mintea copy-paste-istilor pasionati.

Spiritele cu adevarat insetate de stiinta sunt EMINAMENTE SCEPTICE.
      Bai, daca nu intelegi un lucru, mai bine taci (Sâmbătă, 13 februarie 2021, 21:51)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Nu sufli in Goarna sa te stie toata lumea. Shhht.
        Pai uite de ce nu tac (Duminică, 14 februarie 2021, 10:38)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

Fiindca inteleg dar nu CRED. Sa intelegi e una iar sa crezi e alta.

Nu stiu daca dispui de dotarea intelectuala ca sa sesizezi subtilitatea.

Faptul ca nu m-ai contrazis cu argumente ma indeamna sa cred ca te afli intr-un mare deficit de circumvolutiuni. Totusi, mai poti fi inca folositor societatii . Aud ca se fac angajari la Mega Image.