Într-un articol publicat în revista „Science”, un consorțiu de cercetători de la patru universități din China, Canada și Statele Unite descrie un studiu al europiului (elementul chimic cu numărul atomic 63) conținut de cristalele de zirconiu, care oferă indicii despre trecutul îndepărtat al Pământului, informează Phys.org.

EuropiuFoto: CC0 Public Domain

Cercetări anterioare sugerau că, într-o perioadă de acum 1,8 miliarde de ani și care a durat un întreg miliard de ani, evoluția vieții pe Pământ a încetinit dramatic. Acest nou studiu spune că motivul a fost absența activității tectonice.

Cercetările au fost efectuate pe mostre de europiu inclus în cristale de zirconiu, acest element oferind date despre grosimea crustei terestre la momentul formării cristalelor. Cu cât mai mult europiu în cristale, cu atât mai mare ar fi fost presiunea exercitată de deasupra, indicând o crustă mai groasă. Cercetătorii au studiat mostre de cristale colectate din multiple locuri de pe glob.

Rezultatele au arătat că, în perioada mijlocie a existenței planetei, crusta era mai subțire decât în prezent. Atât de subțire că munții lipseau cu desăvârșire, iar Pământul era acoperit de oceane și mase de sol plate. Asemenea condiții implicau ca activitatea tectonică să fi încetinit dramatic sau să fi lipsit cu desăvârșire timp de aproximativ un miliard de ani. Cercetătorii au interpretat că înălțarea munților, provocată de activitatea tectonică, urmată de eroziune ar fi îmbogățit conținutul de nutrienți aduși de ape în oceane, stimulând evoluția vieții. Fără asemenea cicluri, evoluția ar fi fost puternic încetinită, ceea ce arătaseră cercetări anterioare.

Cercetările nu au putut explica și de ce ar fi încetinit activitatea tectonică, sau de ce a durat atât de mult timp, dar se presupune că ar fi fost cauzată de formarea supercontinentului Nuna-Rodinia, care ar fi putut genera modificări ale structurii termale a mantalei terestre din străfunduri.