​Despre o erupție a super-vulcanului Campi Flegrei s-a tot vorbit în ultimele decenii, pe măsură ce acesta a dat tot mai multe semne de activitate. În fapt, semnele au apărut încă din anii `50 ai secolului trecut, însă lucrurile par să se accelereze în ultimul timp, după cum ne anunță un grup de vulcanologi italieni și britanici, într-un studiu publicat în revista Communications Earth & Environment.

emisii de gaze sulfuroase la Campi FlegreiFoto: David Gee 4 / Alamy / Alamy / Profimedia

Dacă nu știați, cea mai puternică erupție a super-vulcanului amintit a avut loc acum circa 40.000 de ani. Se estimează că ar fi atins atunci indicele VEI 7 (volcanic explosivity index ), dintr-un maxim de 8, pe scala intensității unei erupții vulcanice. S-a tot speculat că super-erupția amintită, dublată de o alta de mai mică intensitate din Caucaz, ar fi fost cauza presupusei dispariții a populațiilor umane din Europa acelor vremuri (Homo neanderthalensis și Homo sapiens).

În fapt, ar fi reprezentat factorulul decisiv în dispariția neanderthalienilor, și repopularea Europei cu reprezentanți ai speciei H. sapiens din Africa, Asia și Orientul Mijlociu, bazine demografice care ar fi fost doar parțial afectate de super-erupția Campi Flegrei și de efectele devastatoare ale acesteia asupra climei. Trebuie menționat totuși că astfel de ipoteze cu privire la dispariția omului de neanderthal nu sunt general acceptate de către comunitatea științifică. Important este însă că există un acord unanim asupra intensității erupției amintite.

Alte două erupții majore s-au petrecut acum 35.000, respectiv 12.000 de ani, fapt dovedit de două caldere concentrice situate în apropiere de Napoli, în zona în care acum se află orașul Pozzuoli și golful adiacent acestuia. Ultima erupție, de mai mică intensitate, a fost documentată în anul 1538.

Chiar dacă zeci de mii de cutremure au fost înregistrate în ultimii 70 de ani, numărul acestora a crescut vertiginos în ultima perioadă, anunță specialiștii în studiul amintit. Numai luna trecută au fost semnalate peste 600, un record al numărului de seisme petrecute într-o singură lună. De asemenea, în ultimii zece ani, orașul Pozzuoli s-a înălțat cu cel puțin 10 centimetri pe an. Mai mult, din 1950 și până în prezent, orașul de coastă s-a ridicat cu aproape patru metri.

Autorii studiului recunosc că datele lor permit doar speculații, bazate pe ceea ce știm despre semnele care preced o erupție vulcanică. Despre cele care preced super-erupții nu știe nimeni cum se manifestă, căci nimeni nu a văzut un super-vulcan și nici nu a lăsat date despre vreunul.

Vulcanologii amintiți afirmă că posibilitatea unei super-erupții este totuși una redusă. Mai degrabă, se așteaptă la o erupție de mai mică intensitate dar, indiferent de intensitatea ei, cele circa 360.000 de persoane care locuiesc în zonă rămân în continuare într-un pericol real. O altă variantă ar fi ca la Campi Flegrei lucrurile să se liniștească în timp, însă o astfel de ipoteză pare să fie negată de tiparul cutremurelor din zonă.

Dacă, până în 2020, acestea păreau că se produc pe fondul deplasării scoarței terestre și a ridicării acesteia, după această dată tiparul pare să indice mai degrabă o fracturare a crustei. Nici măcar o reducere a fenomenelor de acolo (seisme, emisii de gaze și elevația crustei) nu este de natură să îi liniștească pe specialiști. Aceștia amintesc cazul erupției vulcanului Rabaul din Papua Noua Guinee, în 1994, atunci când fenomenele premergătoare se reduseseră la doar 10% din ceea ce fusese înregistrat cu un deceniu mai devreme, iar lucrurile păreau să revină la normal.

În concluzie, o erupție este iminentă. Când se va produce ea, nimeni nu știe, dar umătorul deceniu ar putea fi catalogat drept cea mai probabilă perioadă.