TERRA
Un crater mai mare decât Parisul a fost descoperit sub gheața din Groenlanda Un meteorit gigant s-a prăbușit în Groenlanda, acum cel puțin 12.000 de ani, creând un crater mai mare decât orașul Paris, care a fost descoperit recent sub gheață de către un radar, au anunțat miercuri cercetătorii, relatează AFP.
Roxana Bojariu, climatolog: În condiţiile unui scenariu pesimist, pentru perioada 2021 - 2050 experimentele numerice au arătat că temperaturile pot ajunge la 50 de grade Celsius în sudul țării Anotimpurile vor rămâne patru, dar ritmul lor se va modifica, susţine Roxana Bojariu, director al Departamentului de Climatologie din cadrul Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), care avertizează că, potrivit experimentelor numerice, în perioada 2021 - 2050 pot fi înregistrate temperaturi chiar de 50 de grade Celsius în sudul ţării. ”Numărul de zile cu valuri de căldură a crescut, mai ales în zona sudică, sud-estică şi extremul vest. Această modificare se va amplifica, din păcate, pe termen mediu şi lung”, spune Bojariu, citată de Agerpres.
Societatea Ornitologică Română anunță descoperirea unei noi specii de gărgăriță ​O echipă de biologi de la Societatea Ornitologică Română a descoperit o nouă specie de insectă pentru fauna României. Este vorba despre Leucomigus candidatus, o nouă specie de gărgăriță. Specia trăiește în Nordul Africii, Asia și Europa, unde poate fi întâlnită doar în regiunile stepice din partea europeană a Rusiei și Ucraina. În România se estimează că există circa 1.250 de specii distincte de gărgărițe.
Un număr record de peste 800 de oameni au ajuns pe Everest în acest an ​Peste 800 de oameni au ajuns pe Everest în acest an, record absolut de ascensiuni pentru un sezon, arată date citate de channelnewsasia.com și AFP. Printre cei ajunși pe cel mai înalt munte din lume se numără un șerpaș care face asta a 22-a oară, dar și un chinez cu ambele picioare amputate. Numărul celor care ajung pe Everest este foarte mare, cantitatea de gunoaie este uriașă și statul nepalez caută moduri de a mai reduce numărul turiștilor.
VIDEO Descoperirea unei noi specii de pterozaur oferă detalii despre primele vertebrate "construite" pentru zbor "Nici pasăre, nici dinozaur": o nouă specie de pterozaur, prima vertebrată "construită" pentru zbor, datând din urmă cu peste 200 de milioane de ani şi descoperită în Statele Unite, ilustrează incredibila diversitate a acestor creaturi terifiante, relatează luni AFP.
Povestea locului în care au fost aproape 45 de grade și alte momente în care temperaturile s-au apropiat în România de recordul absolut De curând au fost 38 de grade în Olanda, + 34 dincolo de Cercul Polar și 44 de grade în Rusia europeană.  Mai mult, în week-end ar putea fi depășit recordul european de căldură. România a fost în afara extremelor de căldură în acestă vară, dar sunt 67 de ani de când rezistă recordul de temperatură înregistrat n țara noastră: 44,5 de grade la o stație meteo ce nu mai există de peste jumătate de secol, Povestea locului numit Ion Sion este interesantă și în articol puteți citi despre cât de mult a scăzut temperatura în ziua recordului, despre îndoieli legate de recordul absolut și despre alte locuri unde temperaturile au ajuns să arate valori demne de Sahara.
Valul prelungit de căldură din nord a făcut ca temperatura apei să ajungă la 24 grade chiar și la Marea Baltică În Norvegia temperaturile au trecut de 32 de grade încă din mai, iar luna trecută au fost peste 33 de grade chiar și dincolo de Cercul Polar. În aceste condiții, temperatura apei a ajuns la 23-24 de grade la Marea Baltică, în timp ce anul trecut erau 16-19 grade. Și la Marea Nordului temperatura apei a ajuns la 21-22 de grade, arată datele Meteociel.
Căldură uimitoare în nordul Scandinaviei - Temperaturile au ajuns la 34 de grade dincolo de Cercul Polar Nordul Scandinaviei se confruntă cu un val de căldură care a dus la stabilirea unor noi recorduri de temperatură în locuri unde maximele rar trec de 20 de grade. Zilele trecute, chiar și dincolo de Cercul Polar, maximele au ajuns în multe locuri între 31 și 34 de grade, ”căzând” și recorduri stabilite acum zeci de ani. În localitatea Drag din Norvegia, la 69 de grade latitudine nordică, au fost 34 de grade, în timp ce acum un an temperatura ajungea la doar 15 grade. În aceste condiții, nu este de mirare că în Suedia sunt incendii de pădure chiar și în nordul extrem.
Roxana Bojariu, climatolog: Ne putem aștepta la extreme termice pozitive din ce în ce mai frecvente, în toate anotimpurile. Recordul absolut, de 44,5 grade Celsius, poate cădea în oricare dintre verile următoare Extremele pozitive de temperatură vor crește în magnitudine, frecvență și persistență și, în aceste condiții, ar fi posibil ca maxima absolută înregistrată la noi să fie depășită în oricare dintre verile viitoare, a spus într-un interviu pentru HotNews.ro, climatologul Roxana Bojariu. ”Există o tendință observată de creștere, la nivelul României, a numărului de zile cu averse de ploaie, în timp ce numărul de zile cu precipitații scade”, mai spune Roxana Bojariu, șeful departamentului de Climatologie de la ANM și autor a numeroase lucrări de specialitate. În articol puteți citi despre ”noua climă” și puteți vedea cât de diferite au fost ultimele cinci veri..
VIDEO Fosilele ''primului gigant'', un dinozaur ce a trăit în urmă cu 200 de milioane de ani, descoperite în Argentina O echipă de cercetători a descoperit în Argentina fosilele unei specii de dinozaur cu dimensiuni gigantice, care a trăit pe Pământ în urmă cu 200 de milioane de ani, informează Agerpres..
Studiu: Cei mai vechi pigmenți de culoare din lume sunt roz Oamenii de știință au descoperit care sunt cele mai vechi culori din lume, provenite de la roci vechi din deșertul Sahara, potrivit BBC. Pigmenții vechi de 1,1 miliarde de ani au o nuanță roz luminos, dar variază de la roșu sângeriu la purpuriu în formă concentrată.
​FOTOGALERIE O plantă din care mai există doar trei exemplare în România, identificată de o expediţie trans-siberiană în Kazahstan Centaurea ruthenica, o plantă foarte rară, care se regăseşte în flora României doar în trei exemplare, în judeţul Cluj, a fost identificată, duminică, de către unul dintre membrii expediţiei trans-siberiene RO-CRES într-o zonă de stepă uscată din Kazahstan, loc de unde ea a migrat, în urmă cu mii de ani, în Câmpia Română, informează Agerpres. Numele plantei vine de la centaur, pentru că un centaur ar fi dezvăluit oamenilor proprietăţile medicinale ale plantei și de la Rutenia, regiunea aflată acum în Ucraina unde a fost descrisă prima dată această specie.
Un studiu la care au lucrat și români arată de ce baobabi mai vechi de un mileniu mor într-un ritm accelerat Marea majoritate a celor mai ”bătrâni” baobabi din Africa au murit într-un ritm accelerat în ultimul deceniu, arată un studiu condus de cercetătorul român Adrian Pătruț de la Universitatea Babeș-Bolyai, care vorbește despre „o amploare fără precedent” provocată, probabil, de schimbările climatice, scrie AFP.
Caniculă scandinavă - În Norvegia temperaturile s-au apropiat de 33 de grade Foarte rar localități din Norvegia se găsesc în topul locurilor cu cele mai ridicate temperaturi din Europa, însă miercuri acest lucru s-a întâmplat, iar temperaturile au ajuns la 32,7 grade în țara unde în lunile de vară rar temperaturile ”sar” de 25 de grade. Valul de căldură a făcut ca temperaturile să treacă de 32 de grade în Polonia și de 31 de grade în Suedia și Belarus.
Agenția de Mediu avertizează Anglia că trebuie luate măsuri urgente pentru reducerea consumului și a pierderilor de apă Anglia riscă să se confrunte cu o lipsă a aprovizionării cu apa până în 2050, dacă nu vor fi luate măsuri rapide pentru reducerea consumului și a pierderilor, a avertizat Agenția de Mediu, informează BBC.
​VIDEO: Explozia misterioasă din Siberia - adusă în atenția cercetătorilor 110 de ani mai târziu După 110 de ani de la cea mai puternică explozie documentată de istorie, cercetătorii încă încearcă să afle ce s-a întâmplat cu exactitate. În data de 30 iunie 1908, o explozie a avut loc deasupra unei păduri din Siberia, lângă râul Podkamennaya Tunguska, scrie BBC.
Impactul uman dăunează tot mai mult suprafețelor protejate ale lumii O treime din terenurile protejate ale lumii sunt degradate de activitățile umane, potrivit unui nou studiu. Șase milioane de kilometri pătrați de păduri, parcuri și rezervații naturale se află sub "exploatare umană intensă" din cauza mineritului, exploatării forestiere și agriculturii, scrie BBC.
Enzima care distruge plasticul - o descoperire promițătoare pentru combaterea poluării Oamenii de știință din Marea Britanie și Statele Unite spun că au proiectat o enzimă care distruge plasticul și ar putea ajuta în viitor la lupta împotriva poluării, relatează Reuters. Enzima poate dezintegra polietilena tereftalată, cunoscută și ca PET – o formă de plastic ce a fost patentată în anii '40 și folosită în milioane de tone de sticle de plastic.
Fosilă veche de 205 milioane de ani găsită în Anglia Maxilarul masiv al unui ihtiozaur, vechi de 205 milioane de ani, a fost descoperită în sud-vestul Angliei, conferindu-i reptilei titlul de "unul dintre cele mai mari animale care au trăit vreodată"-aproape de dimensiunile unei balene albastre, scrie Fox News.
​VIDEO Se rupe Africa în două? Da, dar peste 50 de milioane de ani / Falia din Kenya nu are nicio legătură cu separarea plăcilor tectonice (cercetători) O falie de câţiva kilometri lungime s-a format în martie în Kenya, după ploi puternice. Un articol publicat de o cercetătoare şi care prezicea ruperea iminentă a continentului a fost preluat intensiv de presa intenaţională. Informația este însă falsă, a contrazis-o un alt cercetător, scrie Le Monde.

Bancul zilei: Blonda angajată la circ