TERRA
Cum schimbă căldura extremă viața în Siberia - Țânțari, case prăbușite, dureri de cap, pește foarte puțin Dincolo de avertismentele climatologilor care spun că încălzirea globală pare să se accelereze, valul de căldură din Siberia schimbă viața de zi cu zi în numeroase moduri. La Verhoiansk, unul dintre cele mai reci sate din lume, au fost +38 de grade, iar într-un sat de la Oceanul Arctic unde rar sunt mai mult de 11-13 grade, au fost +31 de grade. Luna mai a fost cea mai caldă din cei 140 de ani de măsurători în Siberia, iar iunie a adus o mulțime de recorduri. În aceste condiții, viața cotidiană se schimbă.
Oamenii de ştiinţă au cartografiat pentru prima dată Zealandia, continentul scufundat Hărţi interactive descrise drept un ''punct de referinţă ştiinţific'' au dezvăluit vastul continent care se află sub Noua Zeelandă, aşa cum nu a mai fost văzut niciodată, scriu The New Zealand Herald şi EFE, preluate de Agerpres.
Noi ”nebunii” ale vremii - Au fost +38 de grade în satul siberian unde iarna sunt și -60 C Într-un sat siberian celebru pentru diferențele mari de temperatură se poate să se fi înregistrat un nou record: temperatura a ajuns la +38 de grade, cu aproape 20 de grade peste media normală. În aceste luni temperaturile au fost mult peste medie în Siberia, dar Verhoiansk este alături de Oimiakon, considerat un ”pol mondial al frigului”. În Verhoiansk minima absolută a fost de -68 de grade, iar în cea mai rece zi de iunie au fost sub -7 grade. În iulie, minima absolută a fost de -3 grade, iar în august, -10 grade.
Vreme neobișnuită în Europa - La Cercul Polar a fost mai cald decât în sudul Spaniei și al Italiei În Europa vremea a fost neobișnuită la început de iunie, iar în locuri în general reci a fost cald, dar și invers. Miercuri, minimele erau de 3 grade la Câmpina și Târgoviște, iar vineri la prânz a fost mai cald în Rusia, lângă Cercul Polar, decât în multe locuri din sudul Spaniei sau al Italiei.
Ce a mâncat înainte de moarte un dinozaur de acum 110 milioane de ani În Canada au fost analizate resturi fosilizate din stomacul unui dinozaur care a murit acum 110 milioane de ani, iar astfel de dovezi directe sunt rare. Dinozaurul erbivor din specia Borealopelta avea cam 6 metri lungime și a mâncat ferigi înainte să piară, probabil înecat într-un râu. În 2011 a fost descoperit, iar de atunci analizele au scos la iveală lucruri detaliate uimitoare.
„Cu adevărat imaculat”: Cercetătorii cred că au descoperit cel mai curat aer de pe planetă Oamenii de știință cred că au identificat cel mai curat aer din lume, neafectat de particulele cauzate de activitatea umană, relatează CNN.
Dinozauri: Alozaurul recurgea la canibalism pentru a supravieţui în vremurile grele Fiorosul alozaur (Allosaurus), un superprădător care domina peisajul din Jurasic în urmă cu circa 150 de milioane de ani, ar fi recurs la canibalism pentru a-şi astâmpăra foamea în vremurile grele, la fel cum ca şi tiranozaurul (Tyrannosaurus rex - T. rex), 80 de milioane de ani mai târziu, în Cretacic, conform unor fosile descoperite în Colorado, Statele Unite, descrise miercuri de o echipă de oameni de ştiinţă, relatează Reuters.
Își va aminti Pământul de pandemia de COVID-19? În 2017 cercetătorii de la mai multe universități au folosit tehnologie laser avansată pentru a privi în mostrele de gheață extrase din Alpi. Au găsit Moartea Neagră, relatează Scientific American. O nouă pandemie are loc acum în jurul lumii iar studiile recente au arătat că diferitele tipuri de poluare au scăzut semnificativ pe măsură ce oamenii au renunțat la mașini, avioanele au rămas în hangare și fabricile s-au închis.De ce nu scad emisiile de CO2 mai mult în timpul unei carantine globale?
O uriaşă placă tectonică de sub Oceanul Indian se rupe în două Uriaşa placă tectonică aflată sub Oceanul Indian se va rupe în două într-un interval de timp scurt din punct de vedere geologic, conform unui nou studiu, transmite vineri Live Science.
Vreme neobișnuită în Europa - Ninsoare în Belgia și Polonia, temperaturi de peste 25 de grade în Rusia europeană și chiar peste 30 în Siberiană În această dimineață temperaturile au fost extrem de mici pentru luna mai în mai multe țări din Europa centrală și de nord vest, iar în Polonia sau Belgia a și nins, lucru foarte rar pentru această perioadă a anului. În vestul Rusiei au fost orașe unde minima nu a scăzut sub 15 grade, iar la prânz erau țări unde diferențele de temperaturi erau uriașe. În Belarus, la prânz erau locuri cu 0 grade, dar și unele cu 23 de grade, iar în România, la ora 13.30 temperaturile erau între 8 grade la Oradea și 32 la Tulcea.
VIDEO Oamenii de ştiinţă au descoperit prima specie de dinozaur înotător Oamenii de ştiinţă au crezut o lungă perioadă de timp că dinozaurii erau nişte creaturi cu mod de viaţă exclusiv terestru, însă o nouă fosilă descoperită în Maroc dezvăluie faptul că dinozaurii carnivori din specia Spinosaurus aegyptiacus erau "campionii" la înot ai Cretacicului, transmite Agerpres citând Live Science.
Cum o bacterie analizată acum 50 de ani în izvoarele fierbinți din Yellowstone a ajuns un ingredient cheie în testele pentru Covid-19 În anii 60' un biolog a observat cu uimire cum în izvoarele fierbinți din parcul național Yellowstone trăiau bacterii, deși temperatura apei trecea și de peste 80 de grade Celsius. După întrebare a urmat și o cercetare și, deși în primii ani puțini ar fi crezut că ar fi de folos o astfel de analiză, descoperiri de laborator din anii 80 au dovedit că ideea de a analiza organisme care trăiesc într-un mediu extrem a fost una inspirată. Un articol al National Geographic arată cum au contribuit la istoria medicinei aceste studii pe bacterii ce rezistă în apă clocotită.
​VIDEO Cum arată una dintre cele mai lungi creaturi din adâncurile oceanelor O expediție cu un mic robot ce a coborât la mai bine de 4.000 de metri în Oceanul Indian a scos la iveală mai multe specii spectaculoase, printre care și o creatură de forma unui vârtej ce avea aproximativ 45 de metri lungime. ”Arăta precum un OZN incredibil”, spune, citat de New York Times, un cercetător de la Western Australian Museum.
Gaură în stratul de ozon de trei ori mai mare decât Groenlanda, deschisă deasupra Polului Nord Oamenii de ştiinţă au detectat ceea ce pare a fi cea mai mare gaură în stratul de ozon înregistrată vreodată deasupra Polului Nord, în condiţiile în care găuri în stratul de ozon se deschid în fiecare an deasupra Polului Sud, dar cele de la Polul Nord sunt mult mai rare, conform unui material publicat de revista Nature.
Science Report Gravitația: poate că am înțeles-o greșit tot timpul. Mai bine punem întrebări prostești Fizicienii au căutat legi care să explice atât lumea microscopică a particulelor elementare, cât și pe cea macroscopică a universului și pe Big Bang la începuturile sale, așteptându-se ca asemenea legi fundamentale să aibă simetrie în toate împrejurările. Dar doi fizicieni au descoperit o dovadă teoretică a faptului că, la cel mai fundamental nivel, natura nu respectă simetria.
Science News: Un craniu radioactiv de dinozaur i-a ajutat pe cercetători să descopere o specie nouă, ocolită în 150 de ani de studii Allosaurus a fost un prădător fioros din vârful lanțului trofic al dinozaurilor cu milioane de ani înainte ca Tyrannosaurus rex să pretindă titlul de „rege al dinozaurilor”, iar cercetătorii au descoperit acum cea mai timpurie specie de Allosaurus.
O specie nou descoperită de melc maro a fost numită după activista de mediu Greta Thunberg O specie nou descoperită de melc maro a fost numită după activista de mediu Greta Thunberg. Cercetătorii spun că au luat această decizie pentru că această specie a fost nevoită să se adapteze și să „rezolve problemele pe care nu le-a creat”.
Nou record de temperatură în Antarctica: +18,3 grade la o stație de cercetare a statului argentinian În Antarctica s-a înregistrat cea mai mare temperatură de până acum, +18,3 grade, valoare ce depășește cu aproape un grad precedentul record stabilit în 2015. Temperatura a fost înregistrată la stația de cercetare argentiniană Esperanza. În uriașul continent sudic s-a înregistrat și cea mai scăzută temperatură măsurată oriunde pe glob: -89,2 grade la stația Vostok.
Februarie a început cu noi recorduri de căldură în toată Europa - De la 11 grade la Kiev, până la 27 la Torino. Cât de cald a fost la noi Pe 1 februarie au fost 20 de grade în țară și la multe stații meteo a fost doborât recordul de căldură al zilei. În ultimele două săptămâni nu a fost zi fără maxime de peste 10 grade în România, iar recorduri de căldură au fost peste tot în Europa, de la 11 grade la Kiev, până la 27 de grade la Torino. În România vremea se răcește, iar minimele scad la sub -10 grade în noaptea de vineri spre sâmbătă, iar joi va ninge în București.
VIDEO O nouă formă de auroră boreală, descoperită de pasionaţi şi cercetători finlandezi O nouă formă de auroră boreală, care a fost numită ''dune'', a fost descoperită de pasionaţi finlandezi, alături de oameni de ştiinţă, a anunţat miercuri Institutul finlandez de meteorologie din cadrul Universităţii din Helsinki, scrie Agerpres.

Bancul zilei: Gusturile muzicale nu se discută
Profesoru-i întreabă pe elevi dacă sunt fani manele. Toți ridică mâna, cu excepția unuia.Profesorul: - De ce nu ești fan manele? Elevul explică: - Îmi place jazz-ul. Fiindcă mama e fan jazz, tata e fan jazz...
Bancul zilei: Stările unui bărbat cam trecut ce merge la amantă
Un bărbat de vârsta a doua a mers la amanta sa. În scara, unde locuia respectiva vede următorul anunt: Liftul nu functionează”.Amanta locuia la etajul 15, dar omul dornic de a trăi clipe frumoase si-a zis:Mare lucru, pe aripile dragostei ajung și pe lună"!
Bancul zilei: Prânzul în Maramureș