TERRA
Science News: Faceți cunoștință cu „Darth Vader”, izopodul uriaș din apele Indoneziei Noua specie descoperită este una din cele mai mari izopode cunoscute. Creaturile marine asemănătoare gândacilor care mișună pe fundul oceanelor pot crește până la mărimea unor căței, iar acest nou reprezentant este unul din cele mai mari, scrie Live Science.
O specie de greier folosește frunzele pe post de ”megafon” pentru a atrage femelele O specie de greier de pădure folosește frunzele unei plante pentru a-și amplifica sunetul, fiindcă doar așa îi cresc șansele de împerechere, arată un studiu din India. Femelele de Oecanthus henryi sunt atrase mai ales de masculii care scot sunete puternice și au corpuri mai mari, astfel că cei care sunt mai mici și mai puțin vocali își cresc șansele doar folosindu-se de frunze.
Science News: Muntele Everest a crescut cu 86 cm, dar tot nu este cel mai înalt de pe Pământ China și Nepalul au confirmat săptămâna trecută noua dimensiune standard a muntelui Everest, masivul neregulat din Himalaya care le încalecă granița. Cel mai înalt pisc din lume este acum puțin mai înalt în mod oficial și acesta nu este sfârșitul poveștii. Schimbările geologice, metodele complicate de a măsura un munte și criteriile variate de aflare a celei mai înalte culmi din lume dau certitudinea că nu este o chestiune închisă pentru totdeauna.
Nepal: Tigru bengalez, observat la o altitudine de aproape 3.200 de metri Un tigru regal de Bengal a fost observat la o altitudine de 3.165 de metri în Nepal, fiind cea mai ridicată altitudine la care au fost văzute vreodată astfel de animale, conform autorităţilor forestiere nepaleze, transmite sâmbătă DPA, preluată de Agerpres.
VIDEO Un oposum pigmeu adorabil a fost descoperit pentru prima dată după incendiile devastatoare din sudul Australiei Un mamifer minuscul, mai mic decât un deget uman, a fost găsit pe Insula Cangurilor (Kangaroo Island), o insulă devastată de incendiile din 2019-2020 din sudul Australiei, relatează New York Post.
Muntele Everest a „crescut” cu aproape un metru - China și Nepalul au anunțat noua valoare, după măsurători high-tech China și Nepalul au făcut marți un anunț despre care s-a vorbit mult în ultimele luni, deși nu avea cum să fie un anunț șoc. Cele două state au anunțat noua valoare a altitudinii celui mai înalt vârf din lume: 8,848.86 metri, doar cu câteva zeci de centimetri mai mult decât valorile din trecut. Noua valoare nu este importantă doar pentru geologi, ci este și o chestiune de mândrie națională, de independență și de a dovedi ce pot face noile tehnologii.
Decembrie și extremele climatice - De la peste +23 de grade, până la mai puțin de -30 Decembrie a fost în ultimii ani o lună mult mai caldă decât era în anii 70' sau 80', 2019 și 2015 aducând abateri de peste 3 grade față de media normală a temperaturii. Cea mai ridicată temperatură de decembrie a fost în 1985, la Câmpina, când s-au înregistrat 23,4 grade, iar cea mai mică temperatură a fost de -34,5 la Întorsura Buzăului, în ziua de Crăciun a anului 1998. Și la munte poate fi uneori foarte cald: de exemplu la Vf Omu au fost 9 grade, iar la Predeal peste 15.
Fundul oceanelor este contaminat cu mercur cauzat de activitatea umană / Noua ipoteză a mecanismului poluării formulată de cercetători Cele mai adânci puncte ale oceanelor Pământului sunt contaminate de mercur creat de activitatea umană, potrivit unor noi cercetări ale oamenilor de știință americani, scrie MSN.
Science Report: Povestea fascinantă a ploii de un milion de ani la sfârșitul Triasicului, care a „ascuns” o extincție în masă și a deschis calea pentru dominația dinozaurilor Acum multă vreme, înainte de a miji epoca dinozaurilor, o ploaie zdravănă s-a abătut asupra supercontinentului Pangeea - și nu s-a oprit timp de un milion de ani, fiind acum cunoscută drept Episodul Pluvial Carnian. Un nou studiu arată că EPC a fost de fapt o mare extincție – provocată de erupții vulcanice și schimbări climatice – care a dus la dispariția unei treimi din speciile marine și a unui număr semnificativ de plante și animale terestre.
Descoperirea unei noi specii de focă rescrie istoria mamiferului marin Descoperirea unei specii de focă în prezent dispărută, care a trăit în emisfera sudică, a „răsturnat cu susul în jos” ceea ce oamenii de ştiinţă cunoaşteau despre evoluţia acestor vieţuitoare, au anunţat miercuri cercetătorii, relatează agenția Xinhua citată de Agerpres.
Corbii pot să anticipeze unealta care le va oferi acces la hrană (studiu) Corbii caledonieni pot să anticipeze ce unealtă le va fi folositoare pentru a ajunge la o sursă de hrană, conform constatărilor unui studiu care oferă dovezi suplimentare asupra abilităţilor cognitive ale acestei specii, relatează Agerpres citând AFP.
VIDEO Cel mai mare aisberg din lume se îndreaptă către Georgia de Sud Cel mai mare aisberg din lume, numit A68, cu o lungime de 160 de kilometri, desprins din Antarctica, s-ar putea opri în zona Georgiei de Sud. Gheţarul reprezintă o ameninţare gravă pentru pinguinii şi focile care trăiesc în zonă, potrivit Mediafax.
Noiembrie și extremele vremii în România - De la +30 de grade, la peste 30 cm strat de zăpadă Luna noiembrie poate aduce în mod excepțional și temperaturi de 28 - 30 de grade în prima sa parte, în timp ce în anii când vin mase de aer rece din Rusia, temperaturile pot scădea la sub -20 de grade și poate ninge ca-n ianuarie. Însă, în ultimii ani noiembrie a fost o lună mai caldă ca de obicei, cu temperaturi ca de septembrie în primele zile. În mod excepțional, în noiembrie pot fi +21 de grade la Predeal și +13 grade la Omu, însă pot fi și cazuri în care stratul de zăpadă poate ajunge la jumătate de metru în Iași sau la Câmpina.
Nemaivăzut de 100 de ani, găsit în Madagascar: Eluzivul cameleon care trăiește doar în timpul anotimpului ploios Oamenii de știință au găsit o specie eluzivă de cameleon care a fost zărită ultima oară în Madagascar în urmă cu 100 de ani, transmite The Guardian.
VIDEO Descoperire monumentală, la propriu: Cercetătorii au găsit un nou recif de corali mai înalt decât Empire State Building Un nou recif de corali cu o înălțime de 500 de metri, mai mare decât unele din cele mai înalte clădiri din lume, a fost descoperit în Marea Barieră de Corali a Australiei, anunță CNN.
Rezervația naturală Galapagos este amenințată de navele de pescuit ale Chinei O flotă de 300 de nave de pescuit chineze se află de trei luni în apele din jurul arhipelagului Galapagos în care trăiesc specii unice în lume. Pescuitul intensiv și industrial provoacă distrugerea unui întreg ecosistem, scrie Corriere della Sera.
​VIDEO Incredibila armură a micuțului - Cum de rezistă un gândac când este călcat cu mașina Un gândac din zonele deșertice ale SUA are un exoschelet atât de rezistent, încât și dacă trece o mașină peste el tot nu îl zdrobește. Phloeodes diabolicus este o insectă atât de specială, încât rezistă la greutăți ce o depășesc de 30.000 pe cea a ei. Dacă un om ar putea fi atât de rezistent ar însemna că nu l-ar zdrobi greutatea a 40 de tancuri.
VIDEO Aspretele, cel mai rar pește din Europa, a reapărut pe râul Vâlsan Aspretele, cel mai rar pește din Europa, o fosilă vie, a reapărut pe râul Vâlsan din județul Argeș, a anunțat alpinistul Alex Glăvan, care în trecut a făcut campanii de salvare a speciei.
Au mai rămas doar zece ani pentru salvarea Arcticii, avertizează șeful mega-expediției cu nava Polarstern, la întoarcerea în Germania, după un an de cercetări și aventuri la Polul Nord După cea mai mare expediție arctică din toate timpurile, nava germană de cercetare „Polarstern” a acostat, săptămâna trecută, în portul Bremerhaven. Sute de cercetători și navigatori din întreaga lume au fost implicați în proiectul mamut „MOSAiC”. Deoarece Arctica se încălzește mult mai repede decât restul lumii și ceea ce se întâmplă acolo afectează întreaga planetă, aceasta expediție este de o enormă importanță. Datele colectate pot anticipa schimbări în clima Pământului, care vizează toate generațiile viitoare. Süddeutscher Rundfunk oferă imagini și relatări colosale de pe parcursul temerarei expediții.
Science Weekend: O nouă teorie spune că explozia din Tunguska a fost un asteroid de 200 m care a „ratat” impactul cu Pământul În dimineața zilei de 30 iunie 1908 pământul s-a cutremurat în Asia centrală și o serie de mingi de foc zburătoare, provocând un șir înspăimântător de explozii, au fost observate pe cerul de deasupra râului Tunguska. Nori ciudați, apusuri colorate și o luminiscență slabă pe timp de noapte au fost raportate până în îndepărtata Europă.

Bancul zilei: Câteva motive suplimentare pentru vaccinare