TERRA
Cât de rece poate fi în cel mai cald loc din lume și povestea unor recorduri care s-au dovedit a fi false Într-un sat din deșertul californian Death Valley au fost 54,4 grade duminică, iar dacă valoarea va fi validată, va fi noua maximă mondială acceptată de toată lumea. Mai multe alte recorduri nu au rezistat când au fost cu grijă analizate, iar în articol puteți citi despre ele, dar și despre efectul căldurii extreme asupra vieții oamenilor. În plus, puteți citi și despre momentele când este foarte rece în cel mai cald loc din lume.
Rinocerii lânoși din Siberia au dispărut din cauza încălzirii climei, nu din cauza oamenilor - studiu Un studiu genetic a ajuns la concluzia că uriașii rinoceri lânoși care au trăit în nordul Eurasiei până acum aproximativ 14.000 de ani au dispărut nu din cauză că ar fi fost vânați fără milă de oamenii acelor vremuri, ci din cauza încălzirii climatice.
”Crocodilul terorii” era lung cât un autobuz, putea ataca și dinozauri și avea dinți de lungimea unei banane Un animal uriaș care a trăit acum peste 70 de milioane de ani era înrudit cu aligatorii din America de azi, însă era de câteva ori mai mare și mai greu: putea avea 10-11 metri lungime și cântărea chiar și 3,5 tone, arată un studiu citat de New York Times. Animalul uriaș a fost numit Deinosuchus riograndensis, iar Deinosuchus înseamnă ”crocodilul terorii”.
Cum s-a schimbat viața în cel mai nordic oraș din lume, locul unde acum câteva zile temperatura a atins un record de 21,7 grade Longyearbyen are 2.300 de locuitori și este considerat cel mai nordic oraș din lume, fiind cea mai mare așezare din arhipelagul norvegian Svalbard. Este unul dintre locurile unde clima s-a schimbat cel mai mult în lume în ultimii 40 de ani, iar asta se vede în multe aspecte ale vieții de zi cu zi, fie că este vorba de clădirile care se prăbușesc în permafrost sau de numărul tot mai mare de avalanșe. Amănunt interesant, în Svalbard sunt interzise pisicile, pentru a proteja fauna locală, și tot acolo urșii polari sunt atât de numeroși, încât oamenii nu au voie să se aventureze în afara localităților decât dacă sunt înarmați.
Frig neobișnuit în Norvegia - În multe localități au fost sub 0 grade, câteva stațiuni de schi sunt încă deschise În fiecare zi din iulie au fost sub 0 grade în Norvegia, iar pe 4 iulie au fost -7 grade în zona montană din sudul țării. Într-una dintre trecători a nins 35 de cm în câteva ore. Contrastul nu poate fi mai mare de ce s-a întâmplat la început de ianuarie când în sudul Norvegiei s-a înregistrat recordul de temperatură pentru prima lună din an: +19 grade.
O stea liniștită și două planete care ne dau mari speranțe Astronomii au descoperit două planete puțin mai masive decât Pământul, exoplanete ce orbitează în jurul unei stele ce nu se găsește deloc departe dacă ținem cont de distanțele din galaxie: la 10,7 ani lumină. Sistemul planetar este deosebit prin faptul că steaua este inactivă, deci nu emite multă energie, încât să distrugă șansele ca cele două planete să găzduiască viață.
​VIDEO Misterul zăpezii roz din Munții Alpi Oamenii de știință din Italia cercetează apariția misterioasă a gheții roz în Alpi, cauzată de alge care accelerează efectele schimbărilor climatice. Există dezbateri despre locul în care provin algele, dar Biagio Di Mauro de la Consiliul Național de Cercetare din Italia a declarat că zăpada roz observată pe unele părți ale ghețarului Presena este probabil cauzată de aceeași plantă găsită în Groenlanda, potrivit sciencealert.com.
Cum schimbă căldura extremă viața în Siberia - Țânțari, case prăbușite, dureri de cap, pește foarte puțin Dincolo de avertismentele climatologilor care spun că încălzirea globală pare să se accelereze, valul de căldură din Siberia schimbă viața de zi cu zi în numeroase moduri. La Verhoiansk, unul dintre cele mai reci sate din lume, au fost +38 de grade, iar într-un sat de la Oceanul Arctic unde rar sunt mai mult de 11-13 grade, au fost +31 de grade. Luna mai a fost cea mai caldă din cei 140 de ani de măsurători în Siberia, iar iunie a adus o mulțime de recorduri. În aceste condiții, viața cotidiană se schimbă.
Oamenii de ştiinţă au cartografiat pentru prima dată Zealandia, continentul scufundat Hărţi interactive descrise drept un ''punct de referinţă ştiinţific'' au dezvăluit vastul continent care se află sub Noua Zeelandă, aşa cum nu a mai fost văzut niciodată, scriu The New Zealand Herald şi EFE, preluate de Agerpres.
Noi ”nebunii” ale vremii - Au fost +38 de grade în satul siberian unde iarna sunt și -60 C Într-un sat siberian celebru pentru diferențele mari de temperatură se poate să se fi înregistrat un nou record: temperatura a ajuns la +38 de grade, cu aproape 20 de grade peste media normală. În aceste luni temperaturile au fost mult peste medie în Siberia, dar Verhoiansk este alături de Oimiakon, considerat un ”pol mondial al frigului”. În Verhoiansk minima absolută a fost de -68 de grade, iar în cea mai rece zi de iunie au fost sub -7 grade. În iulie, minima absolută a fost de -3 grade, iar în august, -10 grade.
Vreme neobișnuită în Europa - La Cercul Polar a fost mai cald decât în sudul Spaniei și al Italiei În Europa vremea a fost neobișnuită la început de iunie, iar în locuri în general reci a fost cald, dar și invers. Miercuri, minimele erau de 3 grade la Câmpina și Târgoviște, iar vineri la prânz a fost mai cald în Rusia, lângă Cercul Polar, decât în multe locuri din sudul Spaniei sau al Italiei.
Ce a mâncat înainte de moarte un dinozaur de acum 110 milioane de ani În Canada au fost analizate resturi fosilizate din stomacul unui dinozaur care a murit acum 110 milioane de ani, iar astfel de dovezi directe sunt rare. Dinozaurul erbivor din specia Borealopelta avea cam 6 metri lungime și a mâncat ferigi înainte să piară, probabil înecat într-un râu. În 2011 a fost descoperit, iar de atunci analizele au scos la iveală lucruri detaliate uimitoare.
„Cu adevărat imaculat”: Cercetătorii cred că au descoperit cel mai curat aer de pe planetă Oamenii de știință cred că au identificat cel mai curat aer din lume, neafectat de particulele cauzate de activitatea umană, relatează CNN.
Dinozauri: Alozaurul recurgea la canibalism pentru a supravieţui în vremurile grele Fiorosul alozaur (Allosaurus), un superprădător care domina peisajul din Jurasic în urmă cu circa 150 de milioane de ani, ar fi recurs la canibalism pentru a-şi astâmpăra foamea în vremurile grele, la fel cum ca şi tiranozaurul (Tyrannosaurus rex - T. rex), 80 de milioane de ani mai târziu, în Cretacic, conform unor fosile descoperite în Colorado, Statele Unite, descrise miercuri de o echipă de oameni de ştiinţă, relatează Reuters.
Își va aminti Pământul de pandemia de COVID-19? În 2017 cercetătorii de la mai multe universități au folosit tehnologie laser avansată pentru a privi în mostrele de gheață extrase din Alpi. Au găsit Moartea Neagră, relatează Scientific American. O nouă pandemie are loc acum în jurul lumii iar studiile recente au arătat că diferitele tipuri de poluare au scăzut semnificativ pe măsură ce oamenii au renunțat la mașini, avioanele au rămas în hangare și fabricile s-au închis.De ce nu scad emisiile de CO2 mai mult în timpul unei carantine globale?
O uriaşă placă tectonică de sub Oceanul Indian se rupe în două Uriaşa placă tectonică aflată sub Oceanul Indian se va rupe în două într-un interval de timp scurt din punct de vedere geologic, conform unui nou studiu, transmite vineri Live Science.
Vreme neobișnuită în Europa - Ninsoare în Belgia și Polonia, temperaturi de peste 25 de grade în Rusia europeană și chiar peste 30 în Siberiană În această dimineață temperaturile au fost extrem de mici pentru luna mai în mai multe țări din Europa centrală și de nord vest, iar în Polonia sau Belgia a și nins, lucru foarte rar pentru această perioadă a anului. În vestul Rusiei au fost orașe unde minima nu a scăzut sub 15 grade, iar la prânz erau țări unde diferențele de temperaturi erau uriașe. În Belarus, la prânz erau locuri cu 0 grade, dar și unele cu 23 de grade, iar în România, la ora 13.30 temperaturile erau între 8 grade la Oradea și 32 la Tulcea.
VIDEO Oamenii de ştiinţă au descoperit prima specie de dinozaur înotător Oamenii de ştiinţă au crezut o lungă perioadă de timp că dinozaurii erau nişte creaturi cu mod de viaţă exclusiv terestru, însă o nouă fosilă descoperită în Maroc dezvăluie faptul că dinozaurii carnivori din specia Spinosaurus aegyptiacus erau "campionii" la înot ai Cretacicului, transmite Agerpres citând Live Science.
Cum o bacterie analizată acum 50 de ani în izvoarele fierbinți din Yellowstone a ajuns un ingredient cheie în testele pentru Covid-19 În anii 60' un biolog a observat cu uimire cum în izvoarele fierbinți din parcul național Yellowstone trăiau bacterii, deși temperatura apei trecea și de peste 80 de grade Celsius. După întrebare a urmat și o cercetare și, deși în primii ani puțini ar fi crezut că ar fi de folos o astfel de analiză, descoperiri de laborator din anii 80 au dovedit că ideea de a analiza organisme care trăiesc într-un mediu extrem a fost una inspirată. Un articol al National Geographic arată cum au contribuit la istoria medicinei aceste studii pe bacterii ce rezistă în apă clocotită.
​VIDEO Cum arată una dintre cele mai lungi creaturi din adâncurile oceanelor O expediție cu un mic robot ce a coborât la mai bine de 4.000 de metri în Oceanul Indian a scos la iveală mai multe specii spectaculoase, printre care și o creatură de forma unui vârtej ce avea aproximativ 45 de metri lungime. ”Arăta precum un OZN incredibil”, spune, citat de New York Times, un cercetător de la Western Australian Museum.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață