Oamenii de stiinta au descoperit primele dovezi ca apa sarata ar putea curge pe suprafata planetei Marte in lunile de vara, potrivit unui studiu publicat luni si citat de Reuters.

Planeta MarteFoto: NASA

Oamenii de stiinta afirma, intr-un studiu publicat in revista Geoscience, ca au gasit semne, in curioasele linii desenate pe pantele planetei, de prezenta de minerale sarate "hidratate", care au necesita prezenta apei pentru formarea lor.

"Aceste rezultate sprijina puternic ipoteza ca liniile contin apa lichida in sezoanele calde de pe Marte si in zilele noastre", potrivit sursei citate.

Astrofizicienii au emis de mult timp ipoteza ca aceste linii care apar sezonier pot fi formate de scurgeri de solutii sarate pe planeta rosie.

Liniile, care pot ajunge si la cateva sute de metri lungime si cinci metri latime, apar pe pantele planetei in sezoanele calde, dupa care dispar cand temperaturile scad.

In aprilie, oameni de stiinta scriau tot in Nature Geoscience ca percloratii de calciu sunt "generalizati" pe suprafata lui Marte.

Percloratul, un tip de sare similar celui evocat astazi, este foarte absorbant si scade punctul de inghetare al apei, astfel incat aceasta ramane lichida la temperaturi reduse.

Noul studiu, co-scris in parte de aceeiasi oameni de stiinta, aduce noi dovezi legate de existenta acestor fluxuri de solutii saline.

Echipa a reusit sa extraga mai multe date din imaginile furnizate de misiunea NASA "Mars Reconnaissance Orbiter".

Cercetatorii au gasit elemente "compatibile cu prezenta sarurilor minerale hidratate", potrivit comunicatului citat de Nature.

"Rezultatele sugereaza puternic o legatura intre striurile de pe pantele martiene si solutie salina lichida", adauga cercetatorii.

Este aceasta descoperire o proba lipsita de echivoc a prezentei apei lichide pe Marte? "As spune aproape", a declarat Alfred McEwen, de la Universitatea din Arizona, co-autor al studiului.

La putin timp dupa publicarea studiului, NASA a indicat ca detine dovezi legate de prezenta apei lichide pe Marte.

"Este un avans semnificativ care pare sa confirme ca apa sub forma de fluxuri de solutii saline curge in prezent pe suprafata lui Marte", a declarta John Grunsfeld, administrator adjunct al NASA, intr-o conferinta de presa foarte asteptata, dupa ce agentia americana anuntase cu o zi in urma ca va anunta o "descoperire majora".