Noile analize ale rocilor lunare aduse pe Pământ de misiunea chineză Chang'e 5 confirmă faptul că activitatea vulcanică a avut loc mai târziu decât se știa anterior, dar adâncesc și misterele din jurul acelei activități, potrivit Live Science.

Recuperarea la sol a capsulei Chang’e Foto: Xinhua

Sonda spațială chineză Chang'e 5 a colectat 1,73 kilograme de praf lunar și roci dintr-o regiune numită Oceanus Procellarum de pe partea apropiată a Lunii în decembrie 2020. Echipa misiunii a vizat această zonă de aterizare din cauza densității sale aparent mai mici de cratere.

Datele orbitale indică faptul că roca bazaltica din Oceanus Procellarum sunt cele mai tinere unităţi vulcanice de pe Lună, mai tinere decât zonele eșantionate de misiunile Apollo (SUA) și Luna (URSS).

Probele au fost mai întâi procesate și catalogate, iar un prim lot de mostre a fost aprobat pentru punerea la dispoziția oamenilor de știință în iunie. De atunci, diverse echipe de specialiști au lucrat pentru a afla ce ne pot spune rocile despre Lună și istoria sistemului nostru solar.

O primă lucrare publicată în Science la începutul lunii octombrie a datat un fragment din eșantioane la aproximativ 1,97 miliarde de ani.

Acum un al doilea, publicat în Nature pe 19 octombrie, folosește o metodă similară de datare, dar pe un eșantion diferit, dă o vârstă de 2,03 miliarde de ani - foarte apropiată, geologic vorbind. Acestea confirmă faptul că activitatea vulcanică avea loc în această zonă a Lunii la aproximativ un miliard de ani după ce zonele prelevate de misiunile Apollo și ”Luna” erau moarte geologic.

Această descoperire, la rândul său, le spune oamenilor de știință despre stratul lunii de sub crustă. „Aceasta înseamnă că mantaua a avut suficientă căldură internă în urmă cu 2 miliarde de ani pentru a continua să topească materialul mantalei și să producă bazalt”, a declarat James Head III, profesor de științe geologice la Universitatea Brown și coautor al primei lucrări, pentru Space.com.

Totuși, motivul pentru care mantaua de sub acest petic de Lună a fost încă activă relativ târziu în istoria ei rămâne un mister. Două noi lucrări suplimentare care examinează compoziția mostrelor Chang'e 5 contravin gândirii anterioare asupra cauzelor.

Teoriile existente s-au concentrat pe elementele producătoare de căldură precum potasiu și fosfor, împreună abreviate ca KREEP. Oamenii de știință credeau că aceste materiale erau relativ abundente în zonă, contribuind la generarea căldurii necesare pentru a face posibilă activitatea vulcanică târzie.

Dar lucrarea lui Head și un nou studiu în Nature au examinat compoziția unei porțiuni din mostrele Chang'e 5 și au găsit doar un conținut moderat de KREEP, sugerând că materialele nu sunt necesare pentru vulcanismul târziu care a creat aceste roci.

China mai vrea să aducă mostre de rocă de pe Marte, dar și să exploreze asteroizi și să trimită o sondă către Jupiter. China este principalul rival al SUA în viitoarea ”cursă spațială” a cărei miză ar putea fi pe termen lung exploatarea comercială a resurselor pe Lună și folosirea Lunii ca bază pentru misiuni mai îndepărtate.