O echipă de cercetători japonezi a anunțat că a realizat un vaccin care elimină așa-numitele „celule zombi” care cauzează bolile asociate îmbătrânirii, inclusiv rigidizarea arterelor, informează The Japan Times.

Juntendo University, TokyoFoto: KYODO

Echipa, care-l include pe profesorul dr. Toru Minamino de la Juntendo University,a confirmat că la șoarecii cărora li s-a administrat vaccinul s-au observat scăderea numărului de celule zombi, cunoscute în medicină drept celule senescente, și ale zonelor afectate de rigidizare arterială. „Ne putem aștepta (ca vaccinul) să fie aplicat în tratamentul rigidizării arteriale, diabetului și altor boli ale bătrâneții”, a declarat Minamino.

Rezultatele echipei de cercetători au fost publicate vineri în versiunea online a revistei Nature Aging.

Termenul de celule senescente le descrie pe acelea care au încetat să se mai dividă, dar nu mor. Ele afectează celulele învecinate eliberând chimicale care provoacă inflamație.

Vaccinul face organismul să producă anticorpi care se atașează de celulele senescente, eliminate apoi de celulele albe care aderă la anticorpi.

Când echipa a administrat vaccinul șoarecilor cu rigidizare arterială, multe din celulele senescente acumulate au fost eliminate și zonele afectate s-au restrâns. Administrat șoarecilor în vârstă, a încetinit progresul îmbătrânirii în comparație cu cei nevaccinați.

Multe din medicamentele existente pentru eliminarea celulelor senescente sunt utilizate în tratamentul cancerului și pot provoca efecte secundare negative. Echipa a declarat că efectele secundare ale noului vaccin sunt mai puține, în timp ce eficacitatea lui durează mai mult.