Oamenii de știință au creat recent mini-creiere cu propriul set de „ochi”, potrivit unui nou studiu publicat pe 17 august în revista Cell Stem Cell și citat de Live Science.

Organoide cu cupe opticeFoto: Elke Gabriel / SWNS / Profimedia Images

Organoidele sunt versiuni în miniatură ale unor organe pe care oamenii de știință le pot „crește” din celule stem sau celule care se pot dezvolta în orice tip de celulă din corp.

Cercetătorii au reușit anterior să dezvolte inimi în miniatură care băteau, canale lacrimonazale care puteau plânge la fel ca oamenii și creiere în miniatură care produc unde cerebrale ca acelea ale bebelușilor născuți înainte de termen.

Însă acum un grup de cercetători au crescut „mini-creiere” care au ceva ce creierele noastre nu au: un set de structuri similare ochilor numite „cupe optice” cu propria retină - țesutul din spatele ochiului care conține celulele fotosensibile.

În corpul uman retina este cea care trimite semnale creierului prin intermediul nervului optic, permițându-se să vedem imagini.

Ce vor să facă oamenii de știință cu creierele în miniatură?

Oamenii de știință creaseră anterior cupe optice individuale în laborator însă acesta este primul studiu care a integrat cupele optice în organoide cerebrale, potrivit studiului.

Jay Gopalakrishnan, cercetător la Spitalul Universitar din Düsseldorf și autor principal al studiului, și echipa sa au adaptat o tehnică pe care au dezvoltat-o anterior pentru a transforma celule stem în țesut cerebral, reușind acum să obțină mini-creierele cu cupe optice.

Odată ce celulele stem se dezvoltaseră în creiere, organoidele au format cupele optice. Unele din ele au apărut la 30 de zile și au ajuns la maturitate în decurs de 50 de zile, o perioadă de timp similară cu cea a dezvoltării retinei în embrionul uman.

Cercetătorii au creat în total 314 de mini-creiere și 72% din acestea au format cupe optice.

Organoidele au conținut diferite tipuri de celule fotosensibile și au format rețele neurale care au reacționat la lumină, potrivit studiului.

„Munca noastră subliniază capacitatea remarcabilă a acestui tip de organoide de a genera structuri senzoriale primitive care sunt sensibile față de lumină și conțin tipuri de celule similare cu cele găsite în corp”, a declarat Gopalakrishnan într-un comunicat remis presei.

Cercetătorii vor să folosească mini-creierele pentru a studia dezvoltarea creierului uman și bolile asociate, afecțiunile retinei, precum și interacțiunile dintre creier și ochi în timpul dezvoltării embrionare.