Omizi care mănâncă plante toxice când sunt infectate de muște parazitare; gorile care consumă multe plante cunoscute în medicina tradițională umană; furnici care aduc în mușuroi rășini antimicrobiene – se știe de mult că auto-medicația nu este specifică doar oamenilor.

Cimpanzei infirmieriFoto: Tobias Deschner/Ozouga Chimpanzee Project

Marea surpriză nu a fost când unii cimpanzei și-au frecat răni cu insecte, ci atunci când au fost văzuți făcând la fel cu rănile altora.

Cimpanzeii din comunitatea Rekambo din Gabon, Africa de vest, sunt plini de surprize. Sunt singurii din specia lor care omoară și mănâncă broaște țestoase. Recent au fost observați într-un alt comportament unic, nemaivăzut în toți anii de cercetări asidue. Dacă faptul că-și tratează rănile cu insecte este ceva cu totul deosebit, și mai uimitor este că o fac și cu rănile altor membri ai comunității lor.

Și oamenii folosesc uneori insecte, pe lângă nenumărate plante, în medicina tradițională: lipitori pentru scăderea tensiunii și curățarea rănilor, melci pentru tratamentul inflamațiilor, pânze de păianjen ca pansamente și termite pentru injectare de doctorii sub piele. Să fie oare o moștenire veche d milioane de ani de la strămoșii comuni asemănători maimuțelor?

Timp de 15 luni, începând din noiembrie 2019, o echipă de cercetători a observat 76 de răni deschise pe 22 de cimpanzei diferiți. În 19 ocazii, unii au fost văzuți prinzând o insectă din aer, frecând-o între degete, apoi pe propriile răni, iar în final îndepărtându-le. Cel mai remarcabil a fost când o mamă a făcut acest lucru pentru puiul ei, iar doi alți adulți pentru tratarea rănilor altora.

Nu se știe care au fost insectele folosite, nici dacă aplicarea lor pe răni a fost benefică. Dar comportamentul cimpanzeilor este extraordinar din mai multe motive. În primul rând este nemaivăzut. Autorii cred că este un comportament prosocial – definit ca unul în folosul altui individ.

Oamenii îl au de când se știu, dar de ce o fac și verii noștri rămâne neelucidat, chiar dacă există dovezi similare cu bonobo captivi. Aceste primate mari, rudele noastre cele mai apropiate pe lângă cimpanzei (avem 99% din ADN comun) au fost văzute cum îi ajută pe membri din afara grupului să obțină hrană.

Așa că identificarea și studiul insectelor utilizate de cimpanzeii Rekambo rămâne a fi pasul cel mai important pentru lămurirea scopului și eficacității acestei practici medicale nou descoperite. Poate că insectele din Gabon au proprietăți curative sau antiinflamatoare, ca plantele folosite de urangutani.

În cele din urmă, chiar dacă nu există îndoieli cu privire la diversitatea culturală în lumea cimpanzeilor, cei din Rekambo ies în evidență prin unicitate. Rămâne doar întrebarea: ce surprize ne mai rezervă cimpanzeii?

Surse: Current Biology, Journal of Ethnobiolgy and Ethnomedicine, Scientific Reports, The Conversation, New Scientist