Un studiu publicat joi în revista britanică Scientific Reports confirmă faptul că unii dintre primii dinozauri au trăit în turme și sugerează că acest comportament „social” ar fi putut fi „una dintre cheile longevității (lor)”, anunță sincrotronul european (ESRF) din Grenoble într-un comunicat de presă, scrie AFP.

Dinozaur MussaurusFoto: Wikipedia

Analiza cu raze X a ESRF a 30 de ouă fosilizate dintr-un cuib vechi de 190 de milioane de ani - găsit în Patagonia la începutul anilor 2.000 - a dezvăluit în interiorul embrionilor prezența unei singure specii: mussaurus patagonicus, un erbivor gigant cu gât lung.

„Această descoperire a făcut posibilă demonstrarea faptului că toate fosilele găsite pe locul de reproducere aparțin aceleiași specii de dinozauri” și confirmarea faptului că acești strămoși ai diplodocusului, care trăiau și se deplasau în colonii, „aveau comportamente sociale”, explică ESRF.

Cercetările efectuate în paralel pe locul fosilelor patagoniene și, în special, descoperirea fosilelor în „mai multe straturi succesive de roci” demonstrează că Mussaurus „s-a întors în același loc, de-a lungul mai multor anotimpuri, pentru a se reproduce”.

Scheletele de dinozauri de acolo erau „grupate în funcție de vârsta lor”, iar bebelușii au fost găsiți grupați „lângă cuiburi”, iar tinerii „strânsi laolaltă”, sugerând că această specie „formase turme de indivizi tineri”.

Pentru oamenii de știință, aceste descoperiri demonstrează existența unei „structuri de turmă bine organizată”.

„Aceasta este cea mai veche dovadă a acestui tip de comportament social complex la dinozaur primitiv, permițând datarea comportamentului social la dinozauri să fie împinsă în urmă cu mai bine de 40 de milioane de ani în urmă”, specifică sincrotronul european, deci un fel microscop imens bazat pe Razele X.

„Având în vedere longevitatea Mussaurus, acest studiu sugerează că a fi social și a-ți proteja tinerii în turme ar putea explica de ce acești dinozauri cu gât lung erau atât de frecvenți pe toate continentele”, analizează Diego Pol, paleontolog la Institutul agentinian Conicet.

În octombrie 2011, un studiu realizat de cercetători geologi de la Universitatea din Colorado a sugerat că dinozaurii din familia sauropodelor, precum celebrul diplodocus, deja transhumat aici în urmă cu 150 de milioane de ani, rătăcind ca oile moderne, la distanțe lungi pentru a pășuna în zonele înalte în sezonul uscat.