Oamenii din știință au descoperit în Chile un „cimitir” rar ce conține oase bine conservate ale unor reptile zburătoare care au dominat cerul de deasupra deșertului Atacama cu mai bine de 100 de milioane de ani în urmă, relatează Reuters.

Arheologii au descoperit un „cimitir” de pterozauri in ChileFoto: AFP / AFP / Profimedia

Cercetătorii au stabilit că rămășițele aparțin unor pterozauri, creaturi zburătoare care au trăit alături de dinozauri, având o anvergură a aripilor impresionantă și hrănindu-se prin filtrarea apei prin dinții lor lungi, în mod asemănător cu păsările flamingo.

Grupul de cercetători condus de profesorul Jhonatan Alarcon de la Universitatea Chile a căutat de ani de zile pterozauri dar această descoperire le-a depășit cu mult speranțele.

„Aceasta are o relevanță globală deoarece acest tip de descoperiri sunt relativ rare”, afirmă Alarcon. „Aproape peste tot în lune, rămășițele pterozaurilor care sunt descoperite sunt izolate”, explică el.

Alcaron mai spune că descoperirea acestui cimitir rar le va permite cercetătorilor să studieze și comportamentul pterozaurilor, nu doar anatomia lor.

„Am putea stabili cum erau alcătuite grupurile acestor animale, dacă își creșteau puii sau nu”, mai explică acesta.

„Cimitirul” reptilelor zburătoare conține oase neobișnuit de bine conservate

O altă surpriză neașteptată a ținut de cât de bine erau conservate oasele descoperite de cercetători aici.

„Majoritatea oaselor de pterozaur sunt descoperite rupte, aplatizate”, spune David Rubilar, șeful departamentului de paleontologie de la Muzeul Național de Istorie al Chile.

„Cu toate acestea, am reușit să recuperăm oase conservate tridimensionat în acest sit”, spune paleontologul.

Descoperirea a fost făcută la aproximativ 65 de kilometri distanță de un alt sit în care au fost găsite rămășițe de pterozauri, susținând că aceștia erau răspândiți în nordul Chile în trecutul foarte îndepărtat.