ARHEOLOGIE
Patagonia
Foto: Flickr

Argentina: 160 de ouă de păsări preistorice au fost descoperite într-un campus

de I.B. HotNews.ro
Paleontologii argentinieni au anunțat joi descoperirea a peste 160 de ouă fosilizate de păsări preistorice în timpul lucrărilor la un campus universitar din provincia Neuquén, Patagonia (sud), potrivit AFP.

O corabie militară antică şi morminte greceşti, descoperite în oraşul scufundat Thonis-Heracleion din Egipt

Luni, 19 Iul 2021 Science - Arheologie
O echipă de scufundători a descoperit fragmente dintr-o corabie militară în oraşul antic scufundat Thonis-Heracleion - odinioară cel mai mare port egiptean la Mediterană -, precum şi un complex funerar atestând prezenţa negustorilor greci, au precizat luni autorităţile egiptene, potrivit Reuters, scrie Agerpres.
Theiatitan azari
Foto: Nature

A fost descoperită cea mai veche fosilă de insectă care comunica cu aripile sale

Joi, 8 Iul 2021 Science - Arheologie
A fost botezată Theiatitan azari și a trăit acum 310 milioane de ani fiind cea mai veche fosilă descoperită a unei insecte care își folosește aripile ca mijloc de comunicare, dezvăluie un studiu al paleoentomologilor publicat joi, citat de AFP.
Pestera Iroungou
Foto: P. Mora /Antiquity Publications Ltd.

Cranii cu o vechime de 500 de ani dezgropate în Gabon: Oamenii și-au schimbat dramatic aspectul feței prin îndepărtarea dinților din față

Joi, 8 Iul 2021 Science - Arheologie
Bărbații și femeile care locuiau în Africa Centrală de Vest acum 500 de ani și-au schimbat dramatic aspectul prin îndepărtarea dinților din față, dezvăluie craniile antice. Arheologii au descoperit craniile modificate vechi de secole adânc sub pământ într-o peșteră la care se putea ajunge doar cu frânghie, printr-o gaură din acoperișul cavernei, potrivit Live Science.
Osul de cerb si liniile lasate de un om, acum 51.000 de ani
Foto: Nature

Un os de acum 51.000 de ani reaprinde dezbaterea: oamenii de Neanderthal au creat artă?

de Vlad Barza HotNews.ro
Marţi, 6 Iul 2021 Science - Arheologie
În ultimii ani au fost multe descoperiri care au arătat că oamenii de Neanderthal erau mai evoluați decât s-a crezut, iar un os descoperit în ”Peștera Unicornului” din Germania datează de acum 51 de milenii și a reaprins dezbaterea: erau Neanderthalienii capabili să creeze artă? Unii arheologi spun că da, alții spun că ar fi prea mult să vorbim despre artă la un os de căprioară cu zece linii oblice scrijelite pe el. Dezbaterea este deschisă, dar foarte departe de a fi decisă, scrie National Geographic.
Dinti de Squalicorax

Orașul lui David, regele Solomon și un mister neobișnuit: Colecționau vechii israeliți fosile?

Marţi, 6 Iul 2021 Science - Arheologie
Oamenii de știință au descoperit o „comoară” neașteptată: dinți de rechin fosilizați unde n-ar trebui să existe - într-un sit arheologic vechi de 2.900 de ani din Orașul lui David din Ierusalim, relatează SciTechDaily.​
Crustacee antice
Foto: Xianfeng Yang, Yunnan University

Misterioasa „catastrofă” de acum 500 de milioane de ani a transformat această pepinieră într-un cimitir / „Fosilele juvenile sunt ceva ce cu greu vedem”

Vineri, 2 Iul 2021 Science - Arheologie
În urmă cu cinci sute de milioane de ani, mii de crustacee își îngrijeau de puii lor nou-născuți când a avut loc dezastrul. O avalanșă de sedimente s-a repezit la vale, îngropând mii de creaturi și pe descendenții lor într-o clipă. Sit-ul, denumit Haiyan Lagerstätte (dintr-un cuvânt german care înseamnă „loc de depozitare”), conține mai mult de 2.800 de exemplare fosile din cel puțin 118 specii, inclusiv strămoșii meduzelor moderne, insectelor, crustaceelor, viermilor, trilobiților și bureților, potrivit Live Science.
sarcofag de copil descoperit la Cluj
Foto: Captura video

VIDEO Un sarcofag roman, descoperit la Cluj. Arheologi: Avem de-a face cu copilul unei persoane importante

Joi, 1 Iul 2021 Science - Arheologie
Sarcofagul intact, înăuntrul căruia au fost găsite osemintele unui adolescent, a fost descoperit în timpul unor lucrări de modernizare a unui bulevard din Cluj-Napoca. Cercetătorii de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei spun că sarcofagele intacte sunt foate rare, iar osemintele adolescentului aparțin unei persoane importante.
Craniul vanator-culegatorului descoperit in Letonia
Foto: Dominik Goldner / BGAEU Berlin

Cercetătorii au identificat cea mai veche victimă a ciumei, un vânător-culegător care ar putea revoluționa înțelegerea noastră asupra bolii

Miercuri, 30 Iun 2021 Science - Arheologie
Umanitatea a fost devastată de ciumă, una dintre cele mai mortale infecții bacteriene cunoscute, de mii de ani. Cercetătorii au descoperit acum o tulpină antică a bacteriei în cea mai veche cunoscută victimă a ciumei, relatează CNN. ​
Hierapolis, Poarta Iadului
Foto: youtube.com

VIDEO Turcia: Poarta Iadului din Hierapolis: Știința a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane

de Daria Bratu HotNews.ro
Marţi, 29 Iun 2021 Science - Arheologie
Orașul antic Hierapolis a ascuns mult timp un secret despre așa-numită "Poartă a Iadului". Dar știința modernă a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane, relatează BBC.
scheletul celei mai vechi victime a unui atac de rechin
Foto: captura Business Insider

Cea mai veche victimă a unui atac de rechin: Un bărbat care a murit acum 3.000 de ani

Sâmbătă, 26 Iun 2021 Science - Arheologie
Un bărbat care a murit acum aproximativ 3.000 de ani este probabil cea mai veche victimă a unui atac de rechin, arată un studiu. Scheletul acestuia, care a fost descoperit lângă Marea Interioară Seto din Japonia, are aproximativ 800 de răni, relatează Business Insider.
Omul Dragon, o noua specia umanoida
Foto: youtube.com

VIDEO O specie umanoidă preistorică, mai apropiată de omul modern decât neanderthalienii, a trăit în China (studiu)

Sâmbătă, 26 Iun 2021 Science - Arheologie
Omul de Neanderthal nu ar fi totuşi cel mai apropiat "verişor" al omului modern, afirmă oamenii de ştiinţă care au analizat un craniu fosilizat descoperit în China, potrivit cărora acea fosilă ar aparţine unei noi specii umanoide preistorice, care era mai apropiată de Homo sapiens decât erau neanderthalienii, informează AFP.
Colosseu, complexul hypogeum
Foto: youtube.com

VIDEO După restaurări masive, Colosseum-ul ne dezvăluie structura spelendidă de sub scena principală

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Arheologie
Cel mai faimos amfiteatru din Roma antică, vizitat de șapte milioane de turiști în fiecare an, a căzut parțial în ruine, dar măruntaiele sale dezvăluie ingineria extraordinară pusă în slujba acestor sângeroase festivități. Site-ul a dezvăluit vineri, la sfârșitul unei lungi lucrări de restaurare, complexul hipogeum sau cripta, cu o nouă podea retractabilă deasupra și o aplicație care detaliază culisele acestui circ dezastruos din care bărbații și animalele au ieșit rar în viață, potrivit AFP.
Fragment dintr-un ou de dinozaur, Muzeul din New Mexico

Șapte specii diferite de dinozauri au trăit în zona Arcticii acum 70 de milioane de ani / ”Probabil aveau sânge cald”, spun specialiștii

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Arheologie
Pui de dinozauri ieșiți din ouă au murit în jurul regiunii Arctice, Alaska din ziua de azi, acum aproximativ 70 de milioane de ani, potrivit descoperirii „neașteptate” a mai mult de 100 de oase și dinți de pui de dinozauri, relatează un nou studiu, citat de Live Science.
Artefacte precolumbiene restituite de Germania Mexicului
Foto: Twitter

FOTO Germania a restituit zeci de artefacte precolumbiene aflate în posesia sa Mexicului

Joi, 17 Iun 2021 Science - Arheologie
Mexicul a recuperat 34 de artefacte arheologice precolumbiene restituite voluntar de colecţionari privaţi din Germania, a anunţat miercuri Ministerul Afacerilor Externe mexican, citat de Deutsche Welle și Agerpres.
Geoglife India
Foto: Archaeological Research in Asia / Carlo Oetheimer and Yohann Oetheimer /

Cea mai mare dintre geoglifele din lume, descoperită în India cu ajutorul ​Google Earth

Miercuri, 16 Iun 2021 Science - Arheologie
Un set de linii sinuoase găsite în deșertul Thar din India ar putea constitui una dintre cele mai mari geoglife descoperite vreodată, potrivit Live Science. Modelul acoperă 20,8 hectare din regiunea aridă de lângă granița cu Pakistanul. O drumeție de-a lungul tuturor liniilor ar însemna o călătorie de 48 de kilometri.
Zid galic
Foto: youtube.com

Franța: Descoperirea unui important sit galic

Marţi, 15 Iun 2021 Science - Arheologie
Un vast complex rural galic, precum și două fragmente rare de statui, au fost descoperite în Artenay, la 110 km sud-vest de Paris, în timpul săpăturilor, a anunțat marți Institutul Național de Cercetări Arheologice Preventive (Inrap), citat de AFP.
Arheologii cred ca cladirea a fost abandonata dupa un incendiu
Foto: ANSA.it

Un „Pompei în miniatură” păstrat intact a fost descoperit în Italia

Marţi, 15 Iun 2021 Science - Arheologie
O clădire antică din perioada romană a fost descoperită în timpul excavațiilor de la un fost cinematograf din orașul Verona, descoperirea fiind descrisă ca un „pompei în miniatură”, relatează The Guardian.
Scheletul unei fete-pestera Tunel Wielki
Foto: Universitatea din Varsovia

Polonia: Arheologii încearcă să dezlege misterul unei fete îngropate într-o peşteră în urmă cu trei secole

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
O echipă de arheologi şi de istorici polonezi încearcă să dezlege misterul unei fete care a murit în urmă cu aproximativ 300 de ani şi a fost îngropată într-o peşteră din Polonia, având în gură capul unei cinteze, potrivit Live Science.
Craniul din Pestera Muierii (foto Mattias Jakobsson)
Foto: Facebook

SciTechDaily: Întregul genom din Peștera Muierii 1 a fost secvențiat - Craniul din România vechi de 35.000 de ani dezvăluie o nouă pistă în evoluție

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
Cercetătorii au secvențiat cu succes pentru prima dată întregul genom din craniul descoperit la Peștera Muierii 1, o femeie care a trăit în România de azi acum 35.000 de ani. Diversitatea ei genetică ridicată arată că migrația din Africa nu a fost marele blocaj în dezvoltarea umană, ci mai degrabă acest lucru a avut loc în timpul și după cea mai recentă epocă glaciară. Aceasta este constatarea unui nou studiu condus de Mattias Jakobsson de la Universitatea Uppsala, care a fost publicat în Current Biology, scrie SciTechDaily.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață