ARHEOLOGIE
Situl Lunca
Foto: Valeriu Cavruc

Sarea și oamenii - O istorie care a început acum 8.000 de ani, în România

Sâmbătă, 10 Apr 2021 Science - Arheologie
Sarea a fost extrem de importantă pentru oamenii de acum mii de ani fiindcă, pe de o parte, este o substanță indispensabilă vieții, iar pe de altă parte, datorită credinței universale privind originea ei divină, a fost „aurul alb” al omenirii. Cele mai vechi dovezi arheologice din lume privind exploatarea sării, de acum 8.000 de ani, au fost descoperite și cercetate pe teritoriul României, iar în articol puteți citi pe larg despre câteva situri arheologice uimitoare. Tot în articol puteți citi despre superstiții legate de sare, despre locurile ce au fost numite în cinstea sării și despre cum oamenii de acum 6.000 de ani făceau misterioase calupuri de sare, după eforturi uriașe.
Gastrolite
Foto: digitalcommons.augustana.edu

O teorie insolită - Pietrele preistorice care ar fi călătorit peste 1.500 km în burta unor dinozauri

Vineri, 9 Apr 2021 Science - Arheologie
Câțiva cercetători americani care au analizat o serie de pietre situate la peste 1.500 km distanță au venit cu o ipoteză insolită: acestea ar fi ajuns din Wisconsin în Wyoming purtate de dinozauri în burțile lor! Teoria este contestată, dar nici nu poate fi exclusă. Acestea, spun cercetătorii, erau gastrolite, pietre pe care animalele le-au înghițit pentru a facilita digestia.
Mandibulă Oase (cca 40.500 ani vechime)
Foto: Institutul de Speologie "Emil Racoviță"

Doi cercetatori români contribuie la descoperirea legăturilor genetice dintre oamenii preistorici din Balcani

de Doru Panaitescu HotNews.ro
Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
O echipă internaţională, incluzând şi doi cercetători români de la Institutul de Speologie "Emil Racoviţă", a secvenţiat genomurile celor mai vechi oameni moderni din Europa, care au trăit cu circa 45.000 de ani în urmă în peştera Bacho Kiro din Bulgaria. Comparând aceste genomuri cu cele ale oamenilor care au trăit ulterior în Europa şi Asia, cercetătorii au demonstrat, întro lucrare publicată în revista Nature, că oamenii din Bacho Kiro şiau transmis genele oamenilor moderni.
Oras antic Egipt
Foto: News.ro

Arheologii au descoperit cel mai mare oraş antic din Egipt

Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
O echipă de arheologi egipteni a descoperit "cel mai mare oraş antic din Egipt" datat de mai mult de 3.000 de ani, în apropiere de Luxor, în sudul ţării, a indicat joi fostul ministru al Antichităţilor şi arheologul Zahi Hawass, potrivit AFP.
Orretherium tzen
Foto: Felipe TRUEBA / AFP / Profimedia

Fosile ale unei noi specii de mamifer, care a trăit în urmă cu 72 de milioane de ani, descoperite în Chile

de G.S. HotNews.ro
Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
Fosile ale unei noi specii de mamifer din Cretacicul Superior, cu o vârstă cuprinsă între 72 de milioane şi 74 de milioane de ani, au fost descoperite în Patagonia de pe teritoriul statului Chile, a anunţat miercuri Institutul Chilian Antarctic (INACH), potrivit AFP și Agerpres.
Craniu de Neanderthal

Rămășițe umane din Bulgaria dezvăluie o migrație antică necunoscută în Europa / ”Oase 1” din România și noile interpretări

Miercuri, 7 Apr 2021 Science - Arheologie
Secvențierea genetică a rămășițelor umane vechi de 45.000 de ani a dezvăluit o migrație necunoscută către Europa și a arătat că amestecurile cu populațiile de Neanderthal erau mai frecvente decât se credea anterior, potrivit AFP.
Pregatiri pentru „Defilarea faraonilor”
Foto: Khaled Desouki / AFP / Profimedia Images

VIDEO Egiptul se pregătește pentru „defilarea de aur” a mumiilor regale / Temeri privind „blestemul faraonilor”

Joi, 1 Apr 2021 Science - Arheologie
Un cortegiu inedit va transporta 22 de mumii de regi şi regine din Egiptul antic sâmbătă într-o „defilare a faraonilor” între Muzeul din Cairo, unde se află de mai mult de un secol, şi Muzeul Naţional al Civilizaţiei Egiptene (NMEC), relatează AFP și France24, potrivit News.ro.
Canguri în zăpadă
Foto: Flickr

Un strămoș al cangurului putea să se cațere în copaci

Miercuri, 24 Mar 2021 Science - Arheologie
Fosila unei specii de cangur dispărute a dezvăluit abilități uimitoare de cățărare în urmă cu aproximativ 50.000 de ani, într-o câmpie australiană, astăzi ... lipsită de copaci, potrivit unui studiu publicat miercuri și citat de AFP.
Carnuri
Foto: Grafvision, Dreamstime.com

Carnea și omul - O istorie a consumului și a interdicțiilor

Duminică, 21 Mar 2021 Science - Arheologie
Oamenii consumă carne din cele mai vechi timpuri, iar relația omului cu carnea a fost una complicată. Carnea are un gust mai bun decât alte alimente și a ajutat oamenii să supraviețuiască în condiții grele, dar de la animale s-au transmis boli la om și de la carnea alterată mulți s-au îmbolnăvit grav. În articol puteți citi pe larg despre istoria consumului de carne și despre diverse interdicții impuse din cele mai vechi timpuri până în perioada medievală.
Nou text biblic descoperit la Marea Moarta
Foto: Nir Alon / Zuma Press / Profimedia

FOTO Arheologii au descoperit un nou manuscris biblic la Marea Moartă pentru prima dată în ultimii 60 de ani

Marţi, 16 Mar 2021 Science - Arheologie
Arheologii israelieni au descoperit o comoară de noi artefacte în peșterile din apropierea Mării Moarte, printre acestea numărându-se un nou text biblic, o premieră în ultimii 60 de ani, anunță Reuters și Washington Post.
vestigii asezari crestine
Foto: Facebook

FOTO Vestigii ale unor așezări creștine din secolul al V-lea în Egipt, descoperite de o misiune condusă de un român

Sâmbătă, 13 Mar 2021 Science - Arheologie
O misiune arheologică franco-norvegiană, condusă de Victor Ghica, a descoperit vestigii ale unor clădiri creştine din antichitatea târzie în Deşertul de Vest din Egipt, mărturie a unei vieţi monahale în regiune în secolul al V-lea, a anunţat sâmbătă ministerul egiptean al Antichităţilor, relatează AFP.
Mandibula unui om de Neanderthal descoperita intr-o pestera din Belgia
Foto: phys.org

Oamenii de Neanderthal au dispărut din nordul Europei mult mai demult decât se credea - studiu

Marţi, 9 Mar 2021 Science - Arheologie
Dispariția omul de Neanderthal s-ar putea să se fi petrecut mult mai repede decât se credea, arată o reanalizare a unor fosile descoperite într-o peșteră din Belgia. Subiectul este unul controversat în rândul arheologilor și are implicații importante legate de cronologia omului modern. Resturile umane descoperite în secolul 19 în sit-ul din Belgia au între 44.200 și 40.600 ani vechime, și nu 24.000, cum se credea inițial, arată noul studiu.
Coiful grecesc
Foto: Israel Antiquities Authority

A fost descoperit coiful unui soldat care acum 2.500 de ani a luptat împotriva perșilor

Luni, 8 Mar 2021 Science - Arheologie
În Israel a fost descoperit coiful ce a fost purtat acum 25 de secole de un războinic care probabil a luptat contra perșilor în Mediterană. Coiful este din bronz și a fost purtat probabil de un războinic de pe o navă ce a participat la unul dintre războaiele greco-persane. S-a păstrat într-o stare excelentă.
Jurassic Park
Foto: youtube.com

Science News: În sfârșit am aflat de ce dinozaurii erau fie uriași, fie mici, spre deosebire de animalele de acum

de A.Th.C. HotNews.ro
Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
O echipă de oameni de știință din SUA a demonstrat că puii uriașilor dinozauri carnivori ca Tyrannosurus Rex, care creșteau de la mărimea unei pisici până la cea a unor monștri impresionant de mari, remodelau ecosistemele, având o contribuție majoră la dispariția speciilor rivale, informează Science Alert.
Reconstructie a capului unui neanderthal

De ce auzul omului de Neanderthal arată că era mult mai evoluat decât s-a crezut. ”Daca i-ai asculta vorbind în spatele unei perdele, ai crede că sunt doi străini”

Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
Pentru a determina dacă neanderthalienii ar putea folosi un limbaj, este necesar să se stabilească dacă ar putea simboliza concepte și dacă au capacitatea anatomică de a produce și percepe un limbaj pe care să îl transmită. Pentru a face acest lucru, cercetătorii au reconstituit practic canalele auditive externe și mediane a cinci exemplare din specia neanderthaliană, potrivit AFP.
Carul de ceremonie
Foto: phys.org

Lângă Pompei a fost descoperit un car roman de ceremonie aproape intact

Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
​Lângă celebrul oraș antic Pompei a fost descoperit un car de ceremonie aproape intact ce a fost folosit acum două milenii. O bună parte dintre elementele carului s-au păstrat și este o minune că vehiculul cu patru roți s-a păstrat în stare atât de bună, mai ales că hoții au săpat la doar câțiva metri.
trăsură ceremonială antică descoperita în apropiere de Pompeii
Foto: pompeiisites.org

FOTO "Descoperire unică, fără precedent în Italia": Trăsură ceremonială antică, în apropiere de Pompeii

de Redactia HotNews.ro
Sâmbătă, 27 Feb 2021 Science - Arheologie
Arheologii au scos la iveală o trăsură ceremonială unică din perioada romană în timpul săpăturilor la o vilă situată la marginea oraşului Pompeii, îngropată de o erupţie vulcanică în anul 79 d.Hr., scrie Reuters.
Mamuti lanosi
Foto: Planetfelicity | Dreamstime.com

Cel mai vechi ADN din lume, recuperat de oamenii de știință din dinții de mamut

Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Arheologie
Cel mai vechi ADN din lume secvențiat vreodată, datând de mai bine de un milion de ani, a fost recuperat din dinți de mamut îngropați în permafrostul din Siberia, a dezvăluit un studiu publicat miercuri, relatează AFP.
Topirea permafrostului arctic, un pericol pentru mediu

Un fost centru de dezvoltare a armelor biologice din Rusia cercetează virusurile preistorice la rămășițele animalelor recuperate după topirea permafrostului

Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Arheologie
Laboratorul rus de stat Vektor, care a dezvoltat și un vaccin împotriva coronavirusului, a anunțat că lansează o cercetare a virusurilor care datează din paleolitic analizând rămășițele animalelor recuperate după topirea permafrostului, relatează The Guardian.
Faraon in batalie
Foto: ASF / Album / Profimedia Images

Cercetătorii egipteni au reușit să stabilească după 3.600 de ani că un faraon misterios a murit în bătălie

Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Arheologie
Oamenii de știință egipteni au stabilit că un faraon a murit în bătălie după ce au radiografiat mumia sa de peste 3600 de ani vechime, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista Frontiers of Medicine, relatează AFP și The Times.

Bancul zilei: Gusturile muzicale nu se discută
Profesoru-i întreabă pe elevi dacă sunt fani manele. Toți ridică mâna, cu excepția unuia.Profesorul: - De ce nu ești fan manele? Elevul explică: - Îmi place jazz-ul. Fiindcă mama e fan jazz, tata e fan jazz...
Bancul zilei: Stările unui bărbat cam trecut ce merge la amantă
Un bărbat de vârsta a doua a mers la amanta sa. În scara, unde locuia respectiva vede următorul anunt: Liftul nu functionează”.Amanta locuia la etajul 15, dar omul dornic de a trăi clipe frumoase si-a zis:Mare lucru, pe aripile dragostei ajung și pe lună"!
Bancul zilei: Prânzul în Maramureș