SPATIUL
Perseverance
Foto: NASA

Science Thriller: Roverul marțian și cele ”șapte minute de teroare”

Miercuri, 20 Ian 2021 Science - Spatiul
Agenția spațială americană NASA a expediat spre Marte roverul Perseverance greu de o tonă, care va căuta în craterul Jezero dovezi că a existat viață. Dar pentru aceasta trebuie să se așeze încet pe sol pe 18 februarie. Secvența manevrelor de amartizare este descrisă drept „cele șapte minute de teroare” - și pe bună dreptate.
Curiosity, alpinist și fotograf
Foto: mars.nasa.gov

Science Celebration: Roverul Curiosity de pe Marte a aniversat 3.000 de zile pe planetă cu o fotografie panoramică impresionantă

Marţi, 19 Ian 2021 Science - Spatiul
Agenția spațială americană a sărbătorit un eveniment important: 3.000 de zile petrecute pe Marte de roverul Curiosity. Pentru a marca ocazia, NASA a publicat o nouă și remarcabilă panoramă a planetei roșii, capturată de rover.
Supernova
Foto: Kevin Carden, Dreamstime.com

Axionul ar putea să existe - Apar noi dovezi despre o particulă misterioasă a cărei poveste a început acum peste 40 de ani

Luni, 18 Ian 2021 Science - Spatiul
Astrofizicienii au, se pare, noi dovezi despre existența unei particule ipotetice despre care au postulat de acum mai bine de 4 decenii. O emisie de raze X venită de la o ”colecție” de stele neutronice numită Magnificent Seven este atât de puternică, încât ar putea veni de la axioni, o particulă subatomică de materie întunecată despre care s-a postulat încă din anii 70. Dacă descoperirile se vor confirma, noi mistere ale universului ar putea fi mai aproape de rezolvare, inclusiv în legătură cu materia întunecată.
Site-ul Black Vault
Foto: Captura ecran

Întreaga colecție de documente desecretizate ale CIA privind OZN-urile este acum disponibilă online

Joi, 14 Ian 2021 Science - Spatiul
Documentele „Black Vault” acoperă de toate de la explozii misterioase în Rusia la informări despre OZN-uri primite de înalți oficiali guvernamentali, relatează Space.com.
Quasar
Foto: arizona.edu

A fost descoperit cel mai îndepărtat quasar, situat la peste 13 miliarde de ani lumină

Miercuri, 13 Ian 2021 Science - Spatiul
Astronomii au descoperit cel mai îndepărtat quasar cunoscut, situat la 13,03 miliarde de ani lumină de Terra, iar acest quasar ”găzduiește” o gaură neagră supermasivă cu masa de 1.6 miliarde de ori mai mare decât cea solară, scrie space.com. Un quasar este o sursă puternică de radiații luminoase și electromagnetice, identificată cu ajutorul radiotelescoapelor. Energia emisă de quasari se explică prin existența unei găuri negre supermasive în centrul galaxiei.
Racheta SLS
Foto: NASA

NASA va testa motoarele celei mai puternice rachete construite vreodată VIDEO

de DG HotNews.ro
Luni, 11 Ian 2021 Science - Spatiul
NASA va testa pe 17 ianuarie motoarele auxiliare ale celei mai puternice rachete construite vreodată, conform unui comunicat al agenţiei spaţiale americane, transmite luni Space.com.
Sistemul Solar timpuriu

Popular Science: Un ghid al secretelor fantomatice din Sistemul Solar care îi tulbură pe astronomi

Vineri, 8 Ian 2021 Science - Spatiul
Astronomii au petrecut secole desenând schițe ale vecinătății noastre din Calea Lactee. Dar desenele lor, ca toate hărțile, sunt doar aproximări ale realității.
Tianwen 1
Foto: cnsa.gov.cn

Sonda chineză Tianwen-1 va ajunge în 10 februarie pe orbita lui Marte

Miercuri, 6 Ian 2021 Science - Spatiul
​Sonda chineză Tianwen-1, lansată în iulie 2020, va ajunge pe 10 februarie pe orbita planetei Marte și se găsește în prezent la peste 130 de milioane de km de Terra, anunță Agenția Națională Spațială din China. Sonda de cinci tone greutate va face fotografii detaliate pentru a pregăti lansarea în luna mai a unui rover pe suprafața marțiană, primul de acest tip lansat de China. Tot în februarie vor ajunge pe orbita planetei și misiunile trimise de SUA și de Emiratele Arabe.
Oumuamua
Foto: NASA

Science Report: Un reputat profesor de la Harvard susține că primul obiect interstelar descoperit a fost produs de o inteligență extraterestră

Marţi, 5 Ian 2021 Science - Spatiul
În noua sa carte „Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth”, Avi Loeb, șeful catedrei de astronomie de la Harvard, afirmă din nou că Oumuamua „a fost produsul unei tehnologii avansate, creat de o inteligență extraterestră”, în ciuda scepticismului comunității științifice.
Expansiunea Universului

Astronomii s-au pus de acord asupra vârstei Universului: Modelul standard rămâne în picioare

Marţi, 5 Ian 2021 Science - Spatiul
Astronomii și-au îndreptat din nou privirea spre cea mai veche lumină din Univers de la înălțimea unui observator aflat în Deșertul Atacama din Chile, relatează Phys.org.
Satelit
Foto: Pixabay

Sateliți din...lemn? Cercetătorii japonezi au anunțat un proiect cu potențial revoluționar

Luni, 4 Ian 2021 Science - Spatiul
Compania japoneză Sumitomo Forestry a anunțat un proiect comun desfășurat alături de Universitatea din Kyoto pentru a testa ideea utilizării lemnului drept componentă în construcția de sateliți, relatează Phys.org.
Harta cerului in ianuarie 2021
Foto: Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu"

Ce se poate vedea cu ochiul liber pe cerul nopții în ianuarie - Mercur va putea fi văzută seara în preajma lui Jupiter și Saturn

Luni, 4 Ian 2021 Science - Spatiul
În ianuarie, pe cerul nopții, la puțin timp după apusul Soarelui va putea fi văzută și planeta Mercur, care timp de câteva zile se va afla și în preajma lui Jupiter și Saturn. Marte se vede bine pe cerul de seară chiar dacă nu mai este la fel de strălucitoare ca în toamna lui 2020. Dimineața încă se mai vede planeta Venus, însă nu pentru foarte mult timp, fiindcă se apropie aparent de Soare și devine din ce în ce mai greu de observat, arată calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic din București.
Neptun
Foto: NASA

Planeta Neptun și uriașele ei furtuni ”plimbărețe”. Ce se întâmplă pe cea mai vântoasă planetă din Sistemul Solar

Miercuri, 23 Dec 2020 Science - Spatiul
Neptun, cea mai vântoasă planetă din sistemul solar și singura ce nu este vizibilă cu ochiul liber, găzduiește furtuni uriașe ce pot fi de dimensiunea Terrei, iar în norii din cristale de metan înghețat, temperaturile scad la sub -200 de grade Celsius. Astronomii urmăresc fascinați aceste uragane - mamut ce se desfășoară la peste 4 miliarde km de Terra și se întreabă de ce se mișcă atât de repede și dispar aproape fără explicație.
Calea Laptelui
Foto: European Southern Observatory

Science Report: În Calea Lactee sunt probabil o mulțime de civilizații dispărute

Luni, 21 Dec 2020 Science - Spatiul
Cele mai multe dintre civilizațiile extraterestre care au fost găzduite vreodată de galaxia noastră deja s-ar fi împins probabil singure spre dispariție. Este concluzia unui nou studiu, publicat pe 14 decembrie în baza de date arXiv și citat de Live Science. Autorii au utilizat astronomia modernă și modelarea statistică pentru a cartografia apariția și moartea vieții inteligente în timp și în spațiul Căii Lactee.
GN-z11
Foto: NASA

Astronomii cred că au descoperit cea mai îndepărtată galaxie din Univers

Luni, 21 Dec 2020 Science - Spatiul
Astronomii au detectat ceea ce aceștia cred că este cea mai îndepărtată (și veche) galaxie observată vreodată, scrie Space.com.
Jupiter si Saturn
Foto: Chayanan Phumsukwisit, Dreamstime.com

Jupiter și Saturn, portretul celor mai mari două planete din sistemul solar și sateliții lor super-interesanți

Luni, 21 Dec 2020 Science - Spatiul
Jupiter este cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, poartă numele conducătorului zeilor romani și ziua durează doar 10 ore. Saturn poartă numele zeului roman al recoltei, este celebru pentru superbele sale inele alcătuite din gheață, piatră și praf și ambele planete au sateliți naturali ce merită explorați pentru că ar putea exista forme simple de viață. Cele două planete se vor vedea extrem de apropiate pe cerul nopții (precum un astru dublu), chiar dacă ele sunt despărțite în realitate de peste 650 milioane km.
Googe doodle despre conjunctia Jupiter Saturn
Foto: Google

Google celebrează printr-un doodle animat conjuncția Jupiter - Saturn

Luni, 21 Dec 2020 Science - Spatiul
Google celebrează printr-un logo special animat conjuncția Jupiter - Saturn care este evenimentul astronomic al anului. Luni după ora 17.00 cele mai mari două planete din sistemul solar ne vor apărea extrem de apropiate pe cer, formând un fel de ”stea dublă”. Din păcate se pare că în foarte puține locuri din țară va putea fi vizibil fenomenul, din cauza nebulozității ridicate.
Radiotelescopul FAST din Guizhou
Foto: Xinhua / Eyevine / Profimedia

​Science News: China promite că va deschide cel mai mare radiotelescop de pe planetă pentru restul lumii

Duminică, 20 Dec 2020 Science - Spatiul
Aflat la Pingtang, în provincia Guizhou din sud-vestul Chinei, telescopul sferic cu apertura de 500 m FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) a devenit cel mai mare din lume după ce a fost finalizat în 2016, depășind Observatorul Arecibo care a deținut această poziție timp de 53 de ani.
Exoplanetă pe orbita unei stele îndepărtate
Foto: NASA Ames

Cercetătorii au anunțat detectarea în premieră a unor emisii radio provenite de la o exoplanetă

Vineri, 18 Dec 2020 Science - Spatiul
Membrii unei echipe de cercetare care studiază trei stele diferite despre care se ştie că au pe orbită exoplanete au anunţat că au detectat în premieră absolută emisii radio provenind de la o planetă aflată pe orbita unei alte stele decât Soarele, scrie vineri Space.com citat de Agerpres.
conjunctie Jupiter-Saturn
Foto: Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu"

Jupiter şi Saturn, vizibile ca un astru dublu în 21 decembrie / Un fenomen similar va mai avea loc abia în 2080

de Redactia HotNews.ro
Vineri, 18 Dec 2020 Science - Spatiul
Planetele Jupiter şi Saturn se vor apropia aparent una de alta, în 21 decembrie, fiind vizibile ca un astru dublu pe cerul de seară. Următoarea dată când cele două planete se vor afla atât de aproape una de alta va fi în 15 martie 2080.

Bancul zilei: Un fiu exemplar