SPATIUL
Un timbru cu Iuri Gagarin de pe vremea fostei URSS
Foto: Petr Malyshev, Dreamstime.com

Povestea lui Iuri Gagarin, omul care a făcut istorie acum 60 de ani, când a ajuns pe orbita terestră

Luni, 12 Apr 2021 Science - Spatiul
La 12 aprilie 1961, Iuri Gagarin a devenit primul om care a efectuat o misiune pe orbită, simbolizând pentru scurt timp dominaţia URSS în cucerirea spaţiului în faţa Statelor Unite. Rusia a sărbătorit pe larg momentul de acum 60 de ani, iar Gagarin este un erou național și un simbol al puterii URSS la începuturile cursei spațiale. În articol puteți citi despre viața lui Gagarin, despre moartea sa misterioasă și despre complicatul program spațial sovietic.
Astronautii Emiratelor Arabe Unite

VIDEO Emiratele Arabe Unite vor să trimită o femeie în spațiu

de Sebastian Jucan HotNews.ro
Luni, 12 Apr 2021 Science - Spatiul
O femeie a intrat în istoria Emiratelor Arabe Unite după ce a devenit primul astronaut al acestei țări, relatează CNN.
Bucurestiul vazut din satelit
Foto: Agentia Spatiala Europeana

​VIDEO Cum arată Bucureștiul văzut din spațiu de sateliții Copernicus Sentinel 2 ai ESA

Vineri, 9 Apr 2021 Science - Spatiul
Agenția Spațială Europeană a pus un clip cu Bucureștiul văzut din spațiu de cei doi sateliți ai misiunii Copernicus Sentinel 2. Este descris Bucureștiul, cu cei 225 kmp, și sunt indicate pe hartă principalele bulevarde, clădiri și zone verzi. Poate fi descărcată și o fotografie la înaltă rezoluție.
Curcubeul de pe Marte

FOTO Curcubeu pe Marte? Răspunsul NASA

Miercuri, 7 Apr 2021 Science - Spatiul
Agenția aerospațială americană a publicat o imagine cu ceea ce pare a fi un curcubeu pe Marte, fenomen considerat imposibil pe planeta roșie, relatează Insider.
Nebuloasa Voalul
Foto: ESA/Hubble & NASA

Science News: Telescopul Hubble ne dezvăluie o imagine cosmică atât de fascinantă încât pare un fals

de A.Th.C. HotNews.ro
Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Imaginea, surprinsă de la uriașa distanță de 2.100 de ani-lumină de Pământ, este uluitoare din toate privințele. Nebuloasa pe care o vedeți este rezultatul morții unei imense stele, estimată a fi avut o masă de 20 de ori mai mare decât Soarele nostru. Uriașe cantități de materie au fost aruncate în spațiu și gaze rotindu-se în spirale sunt tot ce a mai rămas la 10.000 de ani de când steaua a detonat într-o explozie care ar fi nimicit totul în calea ei.
Elicopterul Ingenuity, pe suprafața lui Marte
Foto: NASA/Jet Propulsion Laboratory

Elicopterul Ingenuity al NASA a supravieţuit pe cont propriu primei nopţi reci pe Marte

de I.B. HotNews.ro
Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Elicopterul Ingenuity al NASA a supravieţuit primei nopţi pe suprafaţa planetei Marte, a anunţat luni agenţia spaţială americană pe site-ul său, citează Agerpres. El a fost plasat pe 3 aprilie, pe suprafața lui Marte de către rover-ul Perseverance.
Paianjenii de pe Marte

Science Report Cercetătorii au elucidat unul dintre misterele bizare de pe Marte

Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință din Marea Britanie s-au jucat cu o bucată mare de gheață uscată pentru a încerca să afle ce se află în spatele formațiunilor extraterestre bizare cunoscute drept „păianjenii de pe Marte”, relatează Live Science.
Telescop
Foto: Galenbradford, Dreamstime.com

Ce se poate vedea pe cerul nopții în aprilie

Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
În aprilie planeta Marte încă mai poate fi văzută pe cer, dar strălucirea ei scade fiindcă se îndepărtează de Pământ cu aproape 40 de milioane de km în decurs de 30 de zile. Dimineața, în unele zile pot fi văzute planetele Jupiter și Saturn, iar cele mai strălucitoare stele ce pot fi văzute pe cer sunt Arcturus și Spica, se arată în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.
Elicopterul Ingenuity, pe suprafața lui Marte
Foto: NASA/Jet Propulsion Laboratory

FOTO Elicopterul Ingenuity a fost plasat pe suprafața lui Marte de către rover-ul Perseverance. Urmează o etapă critică

de Victor Cozmei HotNews.ro
Duminică, 4 Apr 2021 Science - Spatiul
După o călătorie lungă de peste 471 de milioane de kilometri la bordul roverului NASA Perseverance, vehicul care a amartizat pe 18 februarie în craterul Jezero de pe planeta roșie, mini elicopterul Ingenuity a fost decuplat și plasat pe solul marțian. Ingenuity a fost deja lăsat în urmă de către roverul Persevarance și urmează o noapte critică, înainte de primul zbor programat pe 8 aprilie.
Misiunea HERA a ESA
Foto: ESA
​INTERVIU

Românii care contribuie la devierea unui asteroid / Rolul lor în prima misiune de apărare planetară a ESA

de Ionut Baias HotNews.ro
Duminică, 4 Apr 2021 Science - Spatiul
Deviere de asteroizi, echipamente românești în spațiu, alimentare de sateliți pe orbită? Sună ca în filmul Armageddon, dar totul e cât se poate de real și palpitant. România va juca un rol esențial în misiunea HERA, prima misiune de apărare planetară a Agenției Spațiale Europene (ESA) care urmărește devierea traseului unui asteroid dintr-un sistem binar de asteroizi din apropierea Pământului. Din România vor participa la misiune patru companii și un institut de cercetare. HotNews.ro a stat de vorbă cu doi dintre românii care au rol cheie în dezvoltarea echipamentelor sofisticate ce vor ajunge în spațiu.
Ilustrare grafică a asteroidului Psyche
Foto: NASA JPL-Caltech

VIDEO NASA construiește nava spațială care va explora un asteroid evaluat la 10 cvintilioane de dolari, de 10.000 de ori mai mult decât economia Pământului

Vineri, 2 Apr 2021 Science - Spatiul
NASA a început oficial asamblarea finală a navei sale spațiale Psyche pe care o va trimite să exploreze un asteroid cu același nume cu o valoare estimată la 10 cvintilioane de dolari, relatează MSN.
Curiosity - Un selfie cu Mount Mercou

Roverul Curiosity și-a făcut un selfie spectaculos cu o formațiune stâncoasă de pe Marte

Vineri, 2 Apr 2021 Science - Spatiul
Roverul Curiosity, care se află pe Marte de mai bine de 8 ani, a trimis pe Terra o serie de imagini superbe cu o formațiune stâncoasă numită Mont Mercou. Curiosity examinează craterul Gale și se găsește la peste 3.700 km de Perseverance, roverul care a amartizat pe 18 februarie.
Uranus, fotografiat de Voyager 2

Science Report. A șaptea planetă de la Soare tocmai a devenit mai ciudată

Joi, 1 Apr 2021 Science - Spatiul
Cu cât e studiată mai mult de către oamenii de știință, cu atât a șaptea planetă de la Soare devine mai ciudată, scrie Space.com.​
Calea Lactee

Science Report Astronomii au identificat cel mai sigur loc pentru viață din Calea Lactee

Marţi, 30 Mar 2021 Science - Spatiul
Astronomii au căutat în întreaga Cale Lactee pentru a găsi cel mai sigur loc pentru viață, descoperind că Pământul se află într-o locație destul de bună, relatează Live Science.
Scott Kelly

După mult timp în spațiu inima astronauților se micșorează - studiu

Marţi, 30 Mar 2021 Science - Spatiul
Inima unui astronaut care a stat un an pe Stația Spațială Internațională și-a diminuat greutatea cu 27%, arată un studiu publicat în revista Circulation și citat de New York Times. Scott Kelly, astronautul în cauză, spune că s-a simțit foarte bine și ar repeta oricând experiența. NASA va finanța noi studii asupra efectelor pe care perioadele lungi petrecute în spațiu le au asupra astronauților pentru a pregăti viitoarele misiuni cu echipaj uman spre Marte.
Marte
Foto: Martin Holverda, Dreamstime.com

Cercetătorii au măsurat miezul planetei Marte şi au descoperit că este mult mai mare decât credeau până acum

de G.S. HotNews.ro
Luni, 29 Mar 2021 Science - Spatiul
Oamenii de ştiinţă au măsurat pentru prima dată în mod direct miezul unei alte planete, prin intermediul misiunii InSight a NASA pe Marte, şi au descoperit că nucleul Planetei Roşii' este considerabil mai mare decât estimările anterioare, relatează luni Science Focus, potrivit Agerpres.
\Luna
Foto: Petar Kremenarov, Dreamstime.com

Prima superlună din această primăvară, duminică

de Redactia HotNews.ro
Sâmbătă, 27 Mar 2021 Science - Spatiul
Satelitul natural al Pământului va putea fi observat, duminică, mai strălucitor şi cu până la 29% mai mare decât de obicei, fenomen cunoscut sub numele de "superlună”.
Apophis

Apophis: Asteroidul botezat după zeul egiptean al răului şi distrugerii nu va prezenta niciun pericol pentru Terra cel puțin un secol de acum înainte

Vineri, 26 Mar 2021 Science - Spatiul
Temutul Apophis, asteroidul botezat după zeul egiptean al răului şi distrugerii, nu va prezenta niciun pericol de coliziune cu Terra pentru cel puțin 100 de ani de acum înainte, au anunțat cei de la NASA și de la Agenția Spațială Europeană care l-au și scos de pe lista de risc ce conține asteroizii care ar putea să intre în coliziune cu planeta noastră. Despre Apophis s-a scris mult și în mod exagerat că ar putea să facă ravagii în 2029 sau 2068, dar nu are cum să se întâmple nimic.
Radiotelescop

Ce mesaje am trimis până acum extratereștrilor? De la dublul helix la klingoniană și Doritos

Vineri, 26 Mar 2021 Science - Spatiul
Astronomul austriac Joseph Johann Von Littrow a propus cu toată seriozitatea la începutul secolului XIX ca oamenii să sape tranșee în deșertul Sahara pentru a forma un vast model geometric pe care să-l umple cu kerosen și să-i dea foc, scrie MSN.
Avionul fratilor Wright in 1903

Mini - elicopterul Ingenuity a dus pe Marte și o bucățică de istorie a aviației

Joi, 25 Mar 2021 Science - Spatiul
Elicopterul Ingenuity al NASA, care cel devreme pe 8 aprilie va încerca să facă un zbor pe Marte, poartă o mostră de istorie a aviației fiindcă a dus cu el o bucățică din avionul cu care frații Wright au realizat în 1903 primul zbor controlat, susținut și autopropulsat al unui aparat mai greu ca aerul.

Bancul zilei: Gusturile muzicale nu se discută
Profesoru-i întreabă pe elevi dacă sunt fani manele. Toți ridică mâna, cu excepția unuia.Profesorul: - De ce nu ești fan manele? Elevul explică: - Îmi place jazz-ul. Fiindcă mama e fan jazz, tata e fan jazz...
Bancul zilei: Stările unui bărbat cam trecut ce merge la amantă
Un bărbat de vârsta a doua a mers la amanta sa. În scara, unde locuia respectiva vede următorul anunt: Liftul nu functionează”.Amanta locuia la etajul 15, dar omul dornic de a trăi clipe frumoase si-a zis:Mare lucru, pe aripile dragostei ajung și pe lună"!
Bancul zilei: Prânzul în Maramureș