Aveți 38 de ani sau mai mult? Atunci poate că ar trebui să vă gândiți din nou de cât de mult somn aveți cu adevărat nevoie. O echipă internațională de cercetători a descoperit că mai puțin înseamnă mai mult, scrie Deutsche Welle.

SomnFoto: Pixabay

Cei mai mulți dintre noi au internalizat acest lucru ca pe o regulă: O noapte întreagă de somn înseamnă opt ore pentru adulți. Dar s-ar putea ca acest lucru să nu mai fie adevărat odată ce oamenii ajung la o anumită vârstă.

O echipă de cercetători de la Universitatea Cambridge din Marea Britanie și de la Universitatea Fudan din China a descoperit că șapte ore de somn ar putea fi somnul ideal pentru persoanele de vârstă mijlocie și vârstnice.

Într-un studiu publicat în revista Nature Aging, cercetătorii au declarat că au descoperit că șapte ore de somn sunt cele mai bune pentru performanța cognitivă și o bună sănătate mintală.

Cercetătorii au analizat date de la aproape 500.000 de participanți cu vârste cuprinse între 38 și 73 de ani și au constatat că somnul insuficient - dar și cel excesiv - au fost asociate cu performanțe cognitive deficitare și o sănătate mintală mai proastă.

Participanții la studiu și-au raportat tiparele de somn și au răspuns, de asemenea, la întrebări despre bunăstarea și sănătatea lor mintală. Ei au completat o serie de sarcini cognitive care le-au testat viteza de procesare, atenția vizuală, memoria și abilitățile de rezolvare a problemelor. Iar cei care au avut un somn neîntrerupt de șapte ore s-au descurcat mai bine în general.

Există totuși o singură avertizare: 94% dintre participanți erau albi, așa că nu este clar dacă rezultatele sunt valabile pentru persoanele de culoare și pentru alte medii etnice sau culturale.

Un alt factor important este consecvența. Cele mai bune rezultate au fost observate la persoanele care au prezentat puține fluctuații în modelele lor de somn pe perioade lungi de timp și care au respectat cele șapte ore.

Cu alte cuvinte, dacă dormiți patru ore înainte de o întâlnire importantă, nu puteți "recupera" dormind 10 ore în noaptea următoare.

Somnul întrerupt: Riscul de demență

"A avea un somn bun este important în toate etapele vieții, dar mai ales pe măsură ce îmbătrânim", a declarat Barbara Sahakian, profesor la Universitatea Cambridge și coautor al studiului.

Cercetătorii au declarat că lipsa somnului este susceptibilă să împiedice procesul creierului de a se debarasa de toxine. De asemenea, ei spun că o întrerupere a somnului profund poate fi responsabilă pentru declinul cognitiv.

Atunci când somnul profund este perturbat, acesta afectează consolidarea memoriei, iar acest lucru poate duce la acumularea de amiloid, o proteină care - dacă nu funcționează așa cum ar trebui - poate provoca "încurcături" în creier, caracteristice unor forme de demență.

Somnul insuficient sau excesiv ar mai putea fi un factor de risc pentru declinul cognitiv când îmbătrânim.