​Persoanele care traiesc la latitudini inalte au ochii si creierul mai mari ca restul oamenilor, pentru a putea sa se descurce in timpul iernilor lungi si zilelor de intuneric, arata un studiu al cercetatorilor de la Oxford, potrivit BBC.

Acestia concluzioneaza insa in publicatia Biology Letters ca marimea creierului nu inseamna si inteligenta pronuntata, capacitatea suplimentara fiind "folosita" pentru zone de procesare a vederii.

Cercetatorii au masurat orbitele si volumul creierului pentru 55 de cranii de la 12 populatii din intreaga lume, care dateaza din anii 1800, pastrate la muzeele din Oxford si Cambridge. Acestea proveneau de la populatii indigene din Scandinavia pana in Australia, Micronezia si America de Nord.

"Am descoperit o relatie pozitiva intre latitudinea absoluta si marimea orbitelor si capacitatea craniana", a declarat coordonatoarul studiului, Eiluned Pearce.

Cele mai mari cavitati au fost cele ale scandinavilor, iar cele mai mici, ale persoanelor din Micronezia.

"Atat cantitatea de lumina care ajunge pe suprafata pamantului cat si durata zilei din timpul iernii se scurteaza pe masura ce te indrepti inspre nord sau sud de ecuator. Am descoperit ca pe masura ce nivelul de lumina scade, oamenii au orbite mai mari (...) si creieri mai mari", a declarat Pearce.

Echipa a tinut cont si de marimea corpului in intregime, masurand gaura localizata in osul occipital prin care trece maduva spinarii de la creier.