Telescopul Planck a descoperit roiuri galactice unite printr-un "pod" de gaz cald

de Corina Ionel     HotNews.ro
Miercuri, 21 noiembrie 2012, 22:35 Science - Spatiul

Roiuri galactice unite printr-un pod de gaz
Foto: Sunyaev–Zel’dovich effect: ESA Planck Collaboration; optical image: STScI Digitized Sky Survey
Telescopul spatial Planck a descoperit, pentru prima data in istorie, un "pod" de gaz cald care uneste o pereche de roiuri galactice, a anuntat Agentia Spatiala Europeana (ESA) printr-un comunicat de presa citat de Mediafax. Astronomii au detectat un filament de gaz care face legatura intre roiurile galactice Abell 399 si Abell 401 pe o distanta de peste 10 milioane de ani-lumina, la o temperatura care atinge 80 de milioane de grade Celsius.

Telescopul Planck a fost lansat in 2009, pentru a analiza radiatiile "fosile" emise de Big Bang, in urma cu 13,7 miliarde de ani.

Rezultatele confirma precedentele date transmise de satelitul de observare a radiatiilor cosmice X XMM-Newton, lansat tot de ESA, care sugerau prezenta unui gaz cald, nu doar in interiorul norilor galactici, ci si intre acestia. Semnalul receptionat nu era pe atunci suficient de puternic pentru ca oamenii de stiinta sa poata trage concluzia unei veritabile descoperiri.

Rezultatele furnizate de Planck au la baza observarea amprentei caracteristice lasate de gazul cald asupra radiatiei fosile, fenomen cunoscut sub numele de "efectul Sunyaev-Zel'dovich", dupa numele savantilor care l-au descoperit, arata agentia de presa citata.

Acest efect a fost deja utilizat de telescopul Planck pentru a detecta acele roiuri galactice, furnizand in acelasi timp o metoda de detectare a firavelor filamente de gaz care ar putea conecta roiurile intre ele.

In Universul primordial, filamentele de materie gazoasa au invadat cosmosul intr-o panza uriasa, in care roiurile galactice s-au format in nodurile cele mai dense.

O mare parte din acest gaz nu a fost inca detectata, dar astronomii cred ca pot sa il detecteze si intre roiurile galactice in interactiune, acolo unde filamentele sunt comprimate si incalzite, fiind din acest motiv mai usor de reperat.

Cel mai mare proiect spatial realizat de Europa (Joi, 22 noiembrie 2012, 11:52)

SpaceallianceRo [anonim]

80 de milioane de grade Celsius! (Joi, 22 noiembrie 2012, 12:12)

JestersTear [utilizator]

Cred ca s-a strecurat o eroare; suntei siguri ca sunt 80 de milioane de grade celsius? Pentru un spatiu cosmic aproape vid pare extrem de mult.
    Rivalizeaza (cred) cu temperaturile din interiorul soarelui - unde numai vid nu este.