Harta Universului, revizuita: Calea Lactee face parte din super-roiul galactic Laniakea

de I.C.     HotNews.ro
Joi, 4 septembrie 2014, 21:08 Science - Spatiul

Calea Lactee
Foto: NASA/Serge Brunier
Galaxia Calea Lactee se afla la periferia unui masiv super-roi de galaxii, necunoscut pana acum, pe care oamenii de stiinta l-au numit Laniakea, nume ce vine din hawaiiana si care poate fi tradus prin "paradisul incomensurabil", transmite Reuters.

Descoperirea, anuntata intr-un articol aparut in numarul din aceasta saptamana al revistei Nature, s-a facut cu ajutorul unei noi tehnici de cartografiere, care combina distantele dintre mai mult de 8.000 de galaxii din apropiere, dar si miscarea lor relativa.

Noua tehnica a permis astronomilor sa delimiteze clar, pentru prima data, zonele in care se termina un super-roi galactic si unde incepe o alta structura asemanatoare.

Harta arata ca galaxia Calea Lactee, roiul Fecioarei si de alte aproximativ 100.000 de galaxii graviteaza impreuna in aceeasi "piscina" cosmica gigantica, denumita Laniakea.

Super-roiul galatic are un diametru de aproximativ 520 de milioane ani-lumina. Un an-lumina reprezinta distanta parcursa de lumina, care se deplaseaza cu aproximativ 300.000 kilometri/ secunda, intr-un an (cu aproximatie 9,46 trilioane de kilometri).

Oamenii de stiinta credeau pana acum ca galaxia Calea Lactee, din care fac parte si Terra si celelalte planete din Sistemul Solar, este o parte a unui roi galactic cu un diametru de 100 milioane de ani-lumina. Noul studiu a demonstrat ca acea structura este doar o parte al Laniakea, o structura galactica mult mai mare.

Super-roiul Laniakea se invecineaza cu super-roiurile galactice Shapley, Hercules, Coma si Perseus-Pisces, insa celelalte margini ale acestor structuri galactice extrem de complexe nu au fost deocamdata determinate. Pentru a fi determinate, va fi nevoie de alte mii de masuratori, a declarat Brent Tully, profesor de astronomie la Universitatea Hawaii, coordonatorul studiului.

"Nu am vazut inca marginile vecinilor nostri si nu am privit inca suficient de departe pentru a intelege ceea ce determina miscarea completa a galaxiei noastre", explica Brent Tully.

Gasirea unei metode clare de identificare a super-roiurilor galactice ii va ajuta pe oamenii de stiinta sa inteleaga felul in care evolueaza galaxiile, inclusiv Calea Lactee, arata astronomul Elmo Tempel, de la Observatorul Tartu din Estonia, intr-un comentariu pe aceasta tema publicat in Nature.

"Speram ca asta va initia programe de observare care sa faca noi masuratori de distanta directa a galaxiilor", a scris Tempel intr-un email adresat Reuters.

Comentariu sters de utilizator (Joi, 4 septembrie 2014, 21:39)

[anonim]

galaxii (Joi, 4 septembrie 2014, 21:50)

kripton [utilizator]

din pacate pe majoritatea intereseaza mamaliga de acasa sau mai grav,petrolul vecinilor. paradisurile incomensurabile le cauta in lada cu votca.
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 4 septembrie 2014, 22:40)

[anonim] i-a raspuns lui kripton

civilizatii tehnologice (Vineri, 5 septembrie 2014, 18:51)

kripton [utilizator] i-a raspuns lui

marea problema este ca dezvoltarea tehnologica halucinanta din ultimul secol a avut k scop profitul material si hedonismul
        Moral,societatea s- prabusit
        Or universul este bazat pe dharma,iar moralitatea sta la temelia dharma; numai o minta imbibata de compasiune si bunavointa, lipsita de egoism si josnicie,poate accede prin exercitiile corespunzatoare de concentrare mentala,la stari superioare de constiinta
        Sfintii crestini sau buddhisti nu aveau nevoie de cosmonave sau telescop; sa nu uitam ca Apostolul a fost ''cu trup sau in afara de trup nu stiu,Dumnezeu stie' in al 3lea cer,unde a auzit cuvinte care nu se cade omului sa le graiasca
        Cat il priveste pe Lord Buddha,el primea in fiecare noapte spre zori vizite din partea zeilor [ale caror trupuri sunt facute din lumina si bucurie] care-i cereau sa le predice dharma. unii se iluminau in timpul acelor predici.
        Nu e nevoie de tehnologie pt a accede la paradis.
        E nevoie insa de sfintenie si asta se obtine cu sacrificii si mari eforturi launtrice,nu cu munti de dolari........Ochiul clarviziunii,ajna chakra,se deschide practicand austeritati ascetice.....cine dintre cei care construiesc telescoape sau cosmonave,e dispus sa posteasca sau sa se retraga in sihastrie?
    sintem atit de mici.... (Joi, 4 septembrie 2014, 22:37)

CetateanulRoman [utilizator]

daca am avea mai multa minte am putea sa ne bucuram de scurta existenta in acest vast spatiu greu de constientizat! Inspaimintator de frumos!

PS: stimata redactie te rog sa corectezi in text "Perseus-Pieces" cu "Perseus-Pisces" . Multumesc
      Am corectat. (Sâmbătă, 6 septembrie 2014, 3:06)

Smile Media [hotnews.ro] i-a raspuns lui CetateanulRoman

Multumim pentru observatie!
      pacat.... (Sâmbătă, 6 septembrie 2014, 3:08)

CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

ca nu ati corectat. Si Coma ar fi trebuit sa fie Coma Berenice.....
        email@email.com (Luni, 8 septembrie 2014, 8:40)

Corina Ionel [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

Este vorba despre super-roiul Coma localizat in constelatia Coma Berenices
    Ce conteaza?! (Vineri, 12 septembrie 2014, 10:33)

hot news [utilizator]

Care este relevanta apartenentei Galaxiei noastre la acest roi?
    Daca suntem limitati la viteza luminii, nu vom ajunge NICIODATA dinclo, deci nu conteza din ce grupare galactica facem parte!
    iar in momentul can puenm la punct capabilitati FTL, un salt de un milion de ani lumina devine la fel de posibil ca unul de "numai" un an-lumina, asa ca vom putea ajunge ORIUNDE in Univers, iarasi, indiferent de structura comunistatii locale de galaxii si roiuri ...