Robotul - laborator Philae, aflat pe cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, s-a trezit si a contactat Pamantul

Duminică, 14 iunie 2015, 15:00 Science - Spatiul

Philae a ajuns pe cometa
Foto: ESA
Robotul-laborator Philae, plasat in noiembrie pe cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, s-a trezit in noaptea de sambata spre dumimica, a anuntat Jean-Yves Le Gall, presedintele CNES - Agentia Spatiala Franceza, citat de AFP. BBC informeaza ca robotelul a trimis urmatorul mesaj: "Buna, Pamant! Ma auzi?"

"Am reusit sa recuperam semnale din partea sa timp de 2 minute si 40 de date", a declarat Le Gall pentru AFP, confirmand informatii publicate de RTL.

Agentia Spatiala Europeana anunta in luna ianuarie ca spera ca in lunile mai iunie, cel tarziu, sa poata restabili legatura cu micul robot Philae care in 12 noiembrie a fost plasat de sonda- purtatoare Rosetta pe cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, in conditiile in care Philae a putut comunica cu baza pentru doar 60 de ore imediat dupa plasarea pe cometa, dupa care bateriile sale solare s-au descarcat.

Cercetatorii spuneau atunci ca Philae se afla intr-o zona intunecata si bateriile sale nu se pot reincarca, anunta BBC.

Vestea buna este ca, dat fiind ca Churyumov-Gerasimenko se indreapta spre Soare, robotelul va primi mai multa lumina si bateriile solare se vor incarca, permitand reluarea legaturii in mai sau iunie, spera cercetatorii de la ESA.

In putinul timp in care Philae a putut comunica a transmis fotografii si date interesante care sunt in prezent analizate. Informatiile preliminare indica faptul ca solul cometei este "moale si prafos", cu o adancime de 15-20 cm, la baza aflandu-se un strat de gheata tasata.

Sonda europeana Rosetta, care navigheaza de zece ani in spatiu, a dat pe 12 noiembrie 2014 drumul micului robot-laborator Philae care dupa o cadere de sapte ore a aterizat pe nucleul cometei Churyumov-Gerasimenko. Philae cantareste 100 kg, este de dimensiunea unei masini de spalat si are o multitudine de senzori si de aparate avansate de masuratori.

Robotul Philae a aterizat cu succes pe cometa Churyumov-Gerasimenko si a inceput sa trimita poze de acolo, chiar daca intial au fost probleme si harpoanele nu se atasasera cum trebuie.

Cometa 67P are o masa estimata la 10.000 miliarde tone, a luat nastere acum patru miliarde de ani, "goneste" cu 55-60.000 km/h si are oarecum forma unei ratuste de jucarie. A fost numita dupa cei doi astronomi care au descoperit-o in 1969: Klim Churyumov si Svetlana Gerasimenko, iar estimarile arata ca temperatura la suprafata ar fi -70 grade.

NASA a avut inca din anii 80' in plan sa creeze o sonda care sa se "intalneasca" in spatiu cu o cometa si sa o urmeze timp de trei ani, pentru a o studia. NASA a anulat misiunea in 1992 din lipsa de fonduri, iar Agentia Spatiala Europeana a decis in 1993 sa incerce un astfel de proiect si asa s-a nascut misiunea Rosetta, bugetele fiind ajustate in consecinta. Misiunea care se desfasoara in prezent are un buget de peste un miliarde de euro.

Misiunea robotului Philae este de a explora nucleul cometei, structura sa interna, natura si compozitia sa. Oamenii de stiinta se asteapta la multe lucruri din partea explorarii moleculelor complexe, care ar putea raspunde unor intrebari despre originea vietii pe Pamant.

Aceasta misiune de "arheologie spatiala" isi datoreaza numele pietrei Rosetta care i-a permis francezului Champollion sa descifreze hieroglifele egiptene, la inceputul secului al XIX-lea.

"Cometele sunt 'capsule-martor' ale nasterii sistemului solar", in urma cu 4,6 miliarde de ani", explica Mark McCaughrean, unul dintre responsabilii cu explorarea spatiala de la ESA.

"Deschiderea acestor capsule, analizand gazul, praful si in special gheata care le formeaza inseamna obtinerea unor indicii formidabile despre originea sistemului nostru solar si poate chiar a vietii", adauga acesta.

superb (Duminică, 14 iunie 2015, 15:06)

giigi [utilizator]

o realizare stiintifica si tehnologica de exceptie!
      Si invierea (Duminică, 14 iunie 2015, 16:43)

Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui giigi

Iata ca si robotii invie.
    toate astea sunt realizate in photoshop? (Duminică, 14 iunie 2015, 17:16)

kukuveaua [anonim]

asa tari sunt studiourile de la nasa?
      ... (Duminică, 14 iunie 2015, 23:11)

tudorr [utilizator] i-a raspuns lui kukuveaua

Abia stii sa deschizi si sa inchizi un calculator si ai auzit si tu de Photoshop :))...hai Doamne Ajuta...
      Pfuai (Luni, 15 iunie 2015, 1:02)

Anonim [anonim] i-a raspuns lui kukuveaua

De unde le scoateti mai?

Asa cum ziceam la alt articol despre propaganda si propagandistii rusi, atata amar de teorie conspirationista nu poate fi decat efectul unei schizofrenii grave, si a unor accente puternice paranoide!!!
      Ar fi caz de tratament de specialitate, probabil terapia nu e suficienta, ar trebui si medicatie puternica!

Ce legatura are NASA aici? Asta fiind un proiect al ESA (Agentia Spatiala EUROPEANA)!!!

Cat ar fi dupa voi, astia paranozi de conspiratii, pana si misiunile rusesti Soyuz sigur sunt fabricate in laboratoarele NASA.

De fapt Gagarin nu a fost in nici un spatiu. Totul a fost facut in Photoshop in studiourile de film NASA!

Rau ii sa iti dai singur atata amar de importanta!