Falcon 9 FT Block 4 primeste certificare categoria a doua de la NASA. SpaceX este absolvita de orice vina in cazul Zuma

Miercuri, 21 februarie 2018, 1:52 Science - Spatiul

Racheta Falcon 9 cu satelitul Zuma
Falcon 9 Full Thrust Block 4 a intrat oficial in categoria a doua de lansatoare ce pot fi folosite de Agentia Spatiala Americana, o certificare de care avea nevoie pentru a putea efectua (probabil in aprilie), lansarea telescopului spatial TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), o misiune extrem de importanta pentru NASA pentru a putea continua activitatea de descoperire si studiere a exoplanetelor, in conditiile in care principalul instrument de cercetare, telescopul Kepler, va fi retras din activitate in scurt timp, potrivit Space Alliance.

Categoria a doua inseamna risc mediu acceptat pentru sateliti mergand de la clasa C sau D (prioritate joasa sau medie pentru NASA, durata de viata sub 2 ani, complexitate medie spre mica) pana la sateliti de clasa B (prioritate mare, durata de viata intre 2 si 5 ani, complexitate medie spre mare).

Conform standardelor agentiei, Falcon FT B 4 a fost incadrata la situatia 3 zboruri reusite consecutiv pentru o varianta constructiva derivata dintr-o clasa de vehicule ce fusese anterior certificata in categoria 2 sau 3. Intr-adevar, Falcon 9, in versiunea 1.1 primise de la NASA certificarea de categorie 2 in mai 2015, in acelasi timp cu calificarea pentru programul EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) al US Air Force, dar imediat in iunie, seria buna a fost intrerupta de pierderea cargoului Dragon CRS 7.

Pentru a grabi lucrurile, chiar cu riscul de a pierde ceva bani, SpaceX a anuntat deja urmatoarele lansari Falcon Heavy de la Cape Canaveral de anul acesta: in primul vom avea un satelit de comunicatii al Arabsat, in timp ce in al doilea vor zbura 33 de sateliti nano si micro.

Aceasta certificare are insa si o alta dimensiune: practic, este o confirmare indirecta a pozitiei oficiale a lui SpaceX, ce infirmase la inceputul lunii ianuarie, orice vina in cazul lansarii satelitului militar Zuma. Zborul acela a fost contabilizat de comisie drept un succes si a ajutat la actuala certificare a rachetei Falcon 9, potrivit Space Alliance.

Citește pe Știrile ProTV

VIDEO „Mașina viitorului”, lansată de producătorul rus Kalașnikov. Va atinge 100 de km în șase secunde

Producătorul rus de armanent Kalaşnikov se lansează pe piaţa auto şi vrea să rivalizeze cu Tesla.

urmeaza faza 2 (Joi, 22 februarie 2018, 23:10)