Falcon 9 FT Block 4 primeste certificare categoria a doua de la NASA. SpaceX este absolvita de orice vina in cazul Zuma

Miercuri, 21 februarie 2018, 1:52 Science - Spatiul

Racheta Falcon 9 cu satelitul Zuma
Falcon 9 Full Thrust Block 4 a intrat oficial in categoria a doua de lansatoare ce pot fi folosite de Agentia Spatiala Americana, o certificare de care avea nevoie pentru a putea efectua (probabil in aprilie), lansarea telescopului spatial TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), o misiune extrem de importanta pentru NASA pentru a putea continua activitatea de descoperire si studiere a exoplanetelor, in conditiile in care principalul instrument de cercetare, telescopul Kepler, va fi retras din activitate in scurt timp, potrivit Space Alliance.

Categoria a doua inseamna risc mediu acceptat pentru sateliti mergand de la clasa C sau D (prioritate joasa sau medie pentru NASA, durata de viata sub 2 ani, complexitate medie spre mica) pana la sateliti de clasa B (prioritate mare, durata de viata intre 2 si 5 ani, complexitate medie spre mare).

Conform standardelor agentiei, Falcon FT B 4 a fost incadrata la situatia 3 zboruri reusite consecutiv pentru o varianta constructiva derivata dintr-o clasa de vehicule ce fusese anterior certificata in categoria 2 sau 3. Intr-adevar, Falcon 9, in versiunea 1.1 primise de la NASA certificarea de categorie 2 in mai 2015, in acelasi timp cu calificarea pentru programul EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) al US Air Force, dar imediat in iunie, seria buna a fost intrerupta de pierderea cargoului Dragon CRS 7.

Pentru a grabi lucrurile, chiar cu riscul de a pierde ceva bani, SpaceX a anuntat deja urmatoarele lansari Falcon Heavy de la Cape Canaveral de anul acesta: in primul vom avea un satelit de comunicatii al Arabsat, in timp ce in al doilea vor zbura 33 de sateliti nano si micro.

Aceasta certificare are insa si o alta dimensiune: practic, este o confirmare indirecta a pozitiei oficiale a lui SpaceX, ce infirmase la inceputul lunii ianuarie, orice vina in cazul lansarii satelitului militar Zuma. Zborul acela a fost contabilizat de comisie drept un succes si a ajutat la actuala certificare a rachetei Falcon 9, potrivit Space Alliance.

urmeaza faza 2 (Joi, 22 februarie 2018, 23:10)