Hubble a capturat imaginea unei stele aflate la 9 miliarde de ani lumină. Noul record astronomic se datorează lentilelor gravitaționale

Marţi, 3 aprilie 2018, 8:12 Science - Spatiul

Steaua Icarus
Foto: nasa.gov
O enormă stea albastră denumită Icarus este cea mai îndepărtată stea individuală pe care a observat-o omenirea, informează NASA. În mod normal, ar avea o strălucire prea slabă pentru a fi văzută, chiar și cu cele mai puternice telescoape.

Dar, datorită unui fenomen fizic ce amplifică extraordinar de mult strălucirea acestui astru, astronomii ce folosesc telescopul Hubble au putut să o observe, stabilind un nou record de distanță.

Steaua, situată într-o galaxie foarte îndepărtată, este la o distanță atât de mare că luminii ei i-au trebuit 9 miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ și noi o vedem așa cum era pe vremea când Universul avea mai puțin de o treime din vârsta actuală.

Descoperirea lui Icarus prin intermediul lentilelor gravitaționale a deschis o nouă cale prin care astronomii studiază stele individuale în galaxii îndepărtate.

”Aceasta este prima oară când vedem o stea individuală mărită”, spune astronomul Patrick Kelly. ”Acolo putem vedea galaxii individuale, dar această stea este cel putin de 100 de ori mai departe decât prima stea individuală pe care o putem studia, cu excepția exploziilor supernovelor”, a adăugat el.

Fenomenul cosmic ce face astfel o stea vizibilă se numește lentilă gravitațională. Gravitația unui grup masiv de galaxii ce se află într noi și stea actionează ca o lentilă naturală în spațiu, curbând și amplificând lumina.

concentrare (Marţi, 3 aprilie 2018, 14:13)

Ilidia [utilizator]

Nu amplificand, ci concentrand lumina asemenea unei lentile optice convexe...
      De fapt e alta chestiune (Joi, 5 aprilie 2018, 13:10)

BEDE [utilizator] i-a raspuns lui Ilidia

Campul gravitational deviaza lumina, dar nu actioneaza ca lentilele pentru ca nu se poate nicidecum vorbi de focar la aceste "gravitational lens". Cte despre "amplificare", nici vorba!

Cam lipsa de consultant stiintific la Hotnews.