O enormă stea albastră denumită Icarus este cea mai îndepărtată stea individuală pe care a observat-o omenirea, informeazăNASA. În mod normal, ar avea o strălucire prea slabă pentru a fi văzută, chiar și cu cele mai puternice telescoape.

Steaua IcarusFoto: nasa.gov

Dar, datorită unui fenomen fizic ce amplifică extraordinar de mult strălucirea acestui astru, astronomii ce folosesc telescopul Hubble au putut să o observe, stabilind un nou record de distanță.

Steaua, situată într-o galaxie foarte îndepărtată, este la o distanță atât de mare că luminii ei i-au trebuit 9 miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ și noi o vedem așa cum era pe vremea când Universul avea mai puțin de o treime din vârsta actuală.

Descoperirea lui Icarus prin intermediul lentilelor gravitaționale a deschis o nouă cale prin care astronomii studiază stele individuale în galaxii îndepărtate.

”Aceasta este prima oară când vedem o stea individuală mărită”, spune astronomul Patrick Kelly. ”Acolo putem vedea galaxii individuale, dar această stea este cel putin de 100 de ori mai departe decât prima stea individuală pe care o putem studia, cu excepția exploziilor supernovelor”, a adăugat el.

Fenomenul cosmic ce face astfel o stea vizibilă se numește lentilă gravitațională. Gravitația unui grup masiv de galaxii ce se află într noi și stea actionează ca o lentilă naturală în spațiu, curbând și amplificând lumina.