Marțea trecută, astrofizicianul Michel Mayor a câștigat Premiul Nobel pentru că a descoperit exoplanete. Miercuri ne-a spulberat iluziile că vom coloniza vreodată una. Iar fostul său doctorand, Didier Queloz, co-laureat al Nobelului pentru fizică, este convins de existența vieții extraterestre și crede că-i vom da de urmă în următorii 30 de ani.

Ilustrație a exoplanetei HD 189733b Foto: NASA, ESA

Nu vom coloniza vreodată exoplanete. „Dacă vorbim despre exoplanete, lucrurile trebuie să fie limpezi: nu vom migra acolo” a spus Michel Mayor pentru agenția France Presse când a fost întrebat despre colonizarea lumilor îndepărtate. Singura problemă este distanța. „Chiar în cazul cel mai optimist al unei planete locuibile care nu este prea departe, să zicem la câteva zeci de ani-lumină ... timpul pentru a ajunge acolo este considerabil. Vorbim de sute de milioane de zile cu mijloacele de care dispunem acum”.

Cu schimbările climatice care pun în pericol viitorul nostru pe Pământ, Michel Mayor a spus că vrea să „desființeze toate declarațiile care spun OK, vom merge pe o planetă locuibilă dacă într-o zi viața nu va mai fi posibilă pe Pământ”, o idee pe care ulterior a caracterizat-o drept „complet nebunească”. „Trebuie să avem grijă de planeta noastră. Este foarte frumoasă și încă perfect locuibilă”, a insistat el. (sciencealert.com)

Nu suntem singura entitate vie din Univers. Vorbind la Science Media Center din Londra, profesorul elvețian Didier Queloz de la Cambridge a spus că „sunt mult prea multe planete, mult prea multe stele, iar chima este universală. Chimia care a dus la viață trebuie să se întâmple și în altă parte. Așa că sunt puternic încrezător că trebuie să existe viață în altă parte. Viața nu înseamnă doar un omuleț verde venind spre tine, viața a început mult înainte ca animale să se târască pe Pământ”.

Profesorul este sigur că oamenii vor detecta viață extraterestră în următorii 100 de ani. Dar crede că o vom face mult mai curând, pe măsură ce vom dezvolta tehnologii capabile să detecteze viața pe planete îndepărtate.

Queloz, care a descoperit prima planetă din afara sistemului solar pe când era încă doctorand, a câștigat Premiul Nobel împreună cu cercetătorul Michel Mayor, îndrumătorul său de doctorat de la Princeton. În 1995, Queloz și Mayor au descoperit exoplaneta 51 Pegasi b utilizând tehnică spectroscopică Doppler, care măsoară oscilațiile unei stele când o planetă orbitează în jurul ei. De la descoperirea lor inițială au mai fost găsite 4.100 de exoplanete.

Premiul Nobel a fost acordat savanților pentru „contribuții la înțelegerea evoluției Universului și a locului Pământului în cosmos”, iar jumătate din premiu a fost acordat lui Jim Pebbles pentru „descoperiri teoretice în cosmologia fizică”. (The Independent)