Gaura neagră ”care nu ar trebui să existe” chiar nu există. Cercetătorii chinezi au greșit calculele

Vineri, 13 decembrie 2019, 15:00 Science - Spatiul

Gaura neagra (reprezentare grafica)
Foto: pixabay.com
În urmă cu două săptămâni o echipă de astronomi a publicat un studiu în jurnalul Nature în care susţineau că au identificat o gaură neagră de masă stelară "imposibil" de masivă, nu foarte departe de Soare, în Calea Lactee.

Dacă ar fi avut dreptate, descoperirea lor ar fi trebuit să modifice teoriile existente despre modul şi locul în care se pot forma găuri negre atât de masive. Însă concluziile lor se bazează pe o eroare de calcul, conform unui material publicat vineri de Live Science, preluat de Agerpres.

La sfârşitul lunii noiembrie, o echipă de cercetători chinezi anunţa descoperirea unei găuri negre de masă stelară, aflată "relativ aproape" la aproximativ 15.000 de ani lumină de Soare, într-un sistem stelar binar denumit LB-1. Neobişnuit era faptul că această gaură neagă ar fi de peste două ori mai masivă decât credeau oamenii de ştiinţă că ar fi posibil pentru o gaură neagră de acest tip.

Conform studiului iniţial, această gaură neagră este de 70 de ori mai masivă decât Soarele, iar teoretic, masa unei găuri negre stelare, formată în urma colapsului gravitaţional a unei stele masive, nu poate depăşi 30 de mase solare.

Alte două studii independente publicate în baza de date arXiv în cursul acestei săptămâni au identificat eroarea: concluzia cercetătorilor chinezi se baza pe faptul că această gaură neagră nevăzută oscila foarte puţin sub influenţa gravitaţională a stelei sale companion, cunoscută drept steaua B.

Diferenţa dintre foarte mica oscilaţie a găurii negre şi viteza orbitală foarte mare a stelei B sugera că această gaură neagră este cu mult mai masivă (dacă cele două obiecte ar fi fost de mase similare, atunci era de aşteptat ca şi gaura neagră să se comporte similar stelei companion B). Conform celor două noi studii însă, cercetătorii chinezi au interpretat greşit datele obţinute de la acest sistem binar.

O altă lucrare ştiinţifică publicată de cercetători din Noua Zeelandă, Canada şi Australia a identificat alte câteva probleme ale studiului apărut în revista Nature, printre care şi aceea că autorii au calculat greşit distanţa până la sistemul binar LB-1.

Ooohhh... (Vineri, 13 decembrie 2019, 15:32)

OmniStudio [utilizator]

Prin ce spaima am trecut! De cand s-a prabusit necontrolat Coteţul Stiintific Orbital made in China n-am mai avut asa emotii!
    Pot sa ma bucur de caltaboşi liniştit.
      Escrocheria cu undele gravitaționale și Nobelul (Vineri, 13 decembrie 2019, 17:07)

simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui OmniStudio

Escrocheria aceea cu descoperirea undelor gravitaționale și Nobelul obținut pentru ele nu a mai fost verificata de nimeni. Este total corecta deși nimeni nu a mai detectat vreodată de atunci asemenea perturbații. (vezi: https://en.wikipedia.org/wiki/First_observation_of_gravitational_waves)

Teoria Relativității Generalizata este inutila. Prezice existenta unor lucruri fictive. Nu exista unde gravitaționale, stele neutronice, pitice albe, găuri negre cosmice și alte aiureli.
      Ce relevanță are răspunsul tău (Vineri, 13 decembrie 2019, 17:34)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui OmniStudio

față de subiectul articolului?

Au făcut o eroare de calcul iar alții au găsit unde era problema. Când la CERN le-a dat cu virgulă la o particulă superluminică au publicat rezultatul să vadă dacă alții reușesc să găsescă greșeala sau să reproducă măsurătorile.

Aș vrea să văd România în stare să pună un satelit pe orbită darămite un "Coteț Științific Orbital". Înainte de a arunca cu pietre uită-te câte "cotețe" au lansat americanii și rușii care s-au prăbușit înainte de a reuși să facă actuala stație orbitală în cooperare.
    auzi catule (Vineri, 13 decembrie 2019, 17:42)

Gheorghe_Dan [utilizator]

vezi ca gaura aia neagra nu exista?
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 13 decembrie 2019, 19:51)

[anonim]

Poate să explice cineva? (Luni, 16 decembrie 2019, 9:35)

nick24 [utilizator]

“...teoretic, masa unei găuri negre stelare, formată în urma colapsului gravitaţional a unei stele masive, nu poate depăşi 30 de mase solare.”
    1) dacă niște găuri negre “apropiate” între ele cu masa la limita maximă se atrag și într-un final se unesc, ce se întâmplă? Big bang?
    2) ce fel de gaură neagră este în mijlocul galaxiei noastre? gaura fiind în centrul de rotație al galaxiei, nu ar trebui să adune tot și să aibă o masă impresionantă - chiar peste 30 de mase solare?
      Ciocnirea (Marţi, 17 decembrie 2019, 0:19)

raodesc [utilizator] i-a raspuns lui nick24

1. Fara a 3-a masa care sa le perturbe se invart la distanta mica pentru mai mult timp decat exista universul. Deci e un fenomen relativ rar si 'masurabil' doar de vreo 5 ani incoace.
      Existenta la mai 'doar 15000 mii ani lumina' ar fi insemnat ca astfel de coliziuni sunt mult mai dese sau ca gaurile negre stelare se pot forma si altfel decat se stie.
      > ce se întâmplă? Big bang?
      Kinf of..pentru o fractiune de secunda energia degajata e mai mare decat a restului universului observabil https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_black_hole#Observation

2. Sagittarius A*: gaura neagra super-masiva de 4-5 milioane mase solare. Formata altfel si in alta perioada decat cele stelare. HN a facut diferenta, altii nu.
      Sau nu prea... (Miercuri, 18 decembrie 2019, 8:43)

BEDE [utilizator] i-a raspuns lui nick24

Nu este obligatoriu ca o gaură neagră să adune totul din jur. Dacă o iei așa, atunci, la fel de bine te poți întreba cum că luna nu a căzut pe pământ. Sau cum că planetele nu s-au prăbușit în soare.
      Suntem departe de a ști și de a ânțelege toate.
      Un mare mister este cum se face că la stelele unei galaxii nu se observă perioade de rotație mai mari pentru cele care sunt la perifierie decât pentru cele care sunt mai aproape de centru, similar cu ceea ce se observă la sateliții artificiali și naturali și la planetele sistemului solar. De acolo vine gogorița de "materie neagră"...
      De aceea cam subscriu la comentariul cu Cotețul Științific. Ne străduim, dar suntem tare departe de a ânțelege fenomenele, și cu mult mai departe de a le avea cumva sub control.
        Forma de spirală a galaxiilor (Luni, 6 ianuarie 2020, 6:42)

nick24 [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

și spațiile “goale” dintre ele arată că adună totul din jur și că mijlocul e mai dens.
        A mai fost pe aici și despre canibalizarea galaxiilor.

Nu se poate compara forța de atracție a Pământului și a Lunii cu o gaură neagră de 30 de mase solare sau Sagittarius A*!