Science News: Apa găsită chiar sub suprafața lui Marte îi va ajuta pe viitorii astronauți

de A.Th.C.     HotNews.ro
Vineri, 13 decembrie 2019, 22:08 Science - Spatiul

Marte - calota glaciara de la Polul Nord
Foto: Hotnews
Când primii astronauți vor ajunge pe Marte, ei nu vor fi fost capabili să ia toate cele necesare cu ei. Logistica și greutatea transportului atâtor materiale cu o singură navă spațială, împreună cu echipajul, sfidează tehnologiile actuale. În vreme ce oamenii de știință de la NASA discută despre misiuni care să livreze materiale pe Planeta Roșie înaintea uneia cu echipaj uman, există resurse pe Marte care ar putea fi folosite.

Una dintre aceste resurse este apa, iar stabilirea accesului la apă este la fel de importantă. Cunoașterea amplasamentului apei accesibile de pe Marte ar putea contribui chiar la alegerea locului de aterizare pentru echipajul uman. Un nou studiu publicat în această săptămână în revista Geophysical Research Letter prezintă o hartă cu apă înghețată care ar putea fi la numai 2,5 cm (un inch) sub suprafață.

Înaintea oricărei misiuni umane, roboții au explorat de ani buni planeta Marte. Roverele au investigat suprafața în căutare de semne ale unei vieți trecute și de apă, iar sondele au orbitat planeta făcând fotografii și hărți.

Datele obținute de NASA de la Mars Reconnaissance Orbiter și Mars Odyssey Orbiter au permis și detectarea prezenței apei înghețate sub suprafață. „Nu ai nevoie de un excavator ca să sapi după gheață. Doar de o lopată”, spune Sylvain Piqueux, autor al studiului de la NASA. „Continuăm să colectăm date despre gheața îngropată pe Marte, căutând cele mai bune locuri în care să aterizeze astronauții”.

Odinioară, Marte a fost o planetă caldă care putea să găzduiască potențial viață și apă pe suprafața sa. Dar ceva s-a schimbat acum 3,5 miliarde de ani și a pierdut cea mai mare parte din atmosferă. Mai există doar una subțire, care permite gazelor ca vaporii de apă să se degaje. Iar dacă apa ar mai exista pe suprafață, s-ar evapora imediat.

Dar apă există pe Marte sub formă de gheață sub suprafață, atât la poli, cât și la latitudini mijlocii. Gheața polară este binecunoscută deoarece au identificat-o sondele orbitale. Și meteoriții au contribuit la identificarea ei, permițând sondelor să fotografieze urmele impactelor. Phoenix Lander de la NASA a putut chiar să sape și să ia mostre din gheața polară în 2008.

Ambele sonde orbitale au la bord instrumente sensibile la căldură, importante pentru gheața îngropată care schimbă temperatura suprafeței. Cercetătorii au utilizat și spectrometrul cu raze gamma pentru a colecta date în vederea găsirii gheții.

Pe lângă gheața deja cunoscută de la poli și ecuator, datele au indicat zone unde gheața poate fi fi găsită imediat sub suprafață. Ca și Luna, Marte are regiuni care fac planeta deja înghețată neospitalieră pentru astronauți – cum sunt polii. Trebuie luați în considerare factori ca temperatura și expunerea solară. Aceștia fac atrăgătoare regiunile de la nordul și sudul celei ecuatoriale. Emisfera nordică este și mai potrivită ca loc de aterizare pentru o misiune umană deoarece elevația este mai adecvată și există mai multă atmosferă care să încetinească nava.

Noua hartă prezintă gheață la mai puțin de 30 cm sub suprafață într-o regiune numită Arcadia Planitia din emisfera nordică. Cercetătorii vor să afle mai multe despre gheața de sub suprafață și dacă variază pe parcursul anotimpurilor marțiene. „Cu cât căutăm mai mult, cu atât mai multe aflăm”, spune Leslie Tamppari din echipa Mars Reconnaissance Orbiter. „Observațiile de pe Marte de la mai multe nave spațiale pe parcursul anilor ne oferă noi moduri de a descoperi apa”. (CNN Space+Science)

O idee periculoasa (Vineri, 13 decembrie 2019, 23:50)

justin puscasu [utilizator]

Ideea asta ca in viitorul previzibil vom putea coloniza alte planete este, probabil, una din cele mai nocive din istorie.
    Pentru omul de rand, asta creaza impresia ca-si pot bate joc de Natura, iar pentru "elite" creaza iluzia ca ei pot scapa chiar si de un razboi total.
      2 idei contra una pentru (Duminică, 22 decembrie 2019, 18:58)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui justin puscasu

1. Ideea ca vom coloniza planete nu este nocivă. Explorarea e naturală pentru oameni. Curiozitatea e una din cauzele/efecte colaterare ale inteligenței atât la oameni cât și la oameni.

2. "Pentru omul de rand, asta creaza impresia ca-si pot bate joc de Natura". Parțial de acord, dar sunt mai multe motive pentru care oamenilor "de rând" nu le pasă de natură. De la lipsa de educație până la obsesia de creștere economică fără sfârșit.

3. Elita care caută să scape pe alte planete, dacă există una e o elită idioată. Pământul după un război nuclear combinat cu o lovitură a unui asteroid uriaș și explozia supervulcanului Yellowstone va fi parfum comparat cu Luna sau o planetă gen Marte.
        Corecție (Duminică, 22 decembrie 2019, 19:49)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Atât la oameni cât și la animale.
    Traducere (Sâmbătă, 14 decembrie 2019, 9:22)