Astronomii au descoperit o galaxie improbabilă în universul foarte îndepărtat - Un disc uimitor de ordonat

Luni, 25 mai 2020, 17:57 Science - Spatiul

Wolfe Disk
Foto: S. Dagnello
​Astronomii au reperat o galaxie cu disc masivă, diferită de galaxia noastră, însă o galaxie care s-a format acum 12,5 miliarde de ani, la nici 1,5 miliarde de ani de la Big Bang. Galaxia denumită DLA0817g ridică însă multe întrebări, fiindcă este bine dezvoltată și a apărut într-o perioadă foarte tulbure și agitată de la începuturile Universului. Galaxiile sunt aglomerări de stele, praf și gaz interstelar. Se estimează că există peste 200 de miliarde de galaxii în universul cunoscut.

Galaxia a fost observată cu ajutorul telescopului ALMA din deșertul chilian Atacama și este cea mai ”bătrână” galaxie cu disc observată vreodată. Astronomii au numit-o și Wolfe Disk, fiindcă profesorul Arthur M. Wolfe a fost îndrumător de doctorat pentru trei dintre autorii studiului publicat în revista Nature.

O galaxie cu disc este o galaxie caracterizată prin prezența unui disc galactic în jurul unui bulb galactic care îi materializează centrul și înglobează în general o gaură neagră supermasivă. Aceste galaxii sunt prin urmare de formă circulară aplatizată.

Discul galaxiei are o masă de 70 de miliarde de ori mai mare decât a Soarelui și se rotește cu viteza de peste 260 km/secundă. Însă galaxiile cu discuri stabile și bine formate, cum este și Calea Lactee, s-au format progresiv și au apărut mult mai târziu în cronologia de 13,8 miliarde de ani a universului, unele chiar și la 6 miliarde de ani după Big Bang.

Nu și galaxia care face obiectul studiului, care a luat naștere la sub 1,5 miliarde de ani după Big Bang.

Imediat după Big Bang universul era o ”tablă nescrisă” și apoi a început formarea galaxiilor care a fost extrem de dezordonată. Micile galaxii au fuzionat și s-au ciocnit cu acumulările de gaz fierbinte.

”Cele mai multe galaxii pe care le-am găsit la începuturile universului arată ca după un accident teribil, fiindcă au suferit fuziuni și amalgamări violente”, spune Marcel Neeleman, cercetător la Max Planck Institute din Heidelberg.

”Aceste fuziuni la temperaturi ridicate fac imposibilă formarea unor discuri rotative reci și ordonate, cum putem observa în universul din prezent”, explică Neeleman.

Modelele matematice sugerează că nu ar fi trebuit să existe discuri galactice atât de ordonate la ”doar” 1,3 miliarde de ani de la Big bang, ci după 3 miliarde de ani, însă explicația ar fi că acest disc s-a format atât de repede fiindcă a luat naștere într-un mod diferit, din gaze la temperaturi foarte scăzute.

Cele mai mici galaxii au câteva mii de ani lumină în diametru, în timp ce galaxiile uriașe au sute de mii de ani lumină în diametru și zeci de miliarde de stele. Majoritatea galaxiilor au în centru o gaură neagră supermasivă. Forța gravitațională ține laolaltă stelele, planetele, praful interstelar și gazele. Galaxia este ținută laolaltă de materia întunecată care are o masă foarte mare.

Surse: CNN, CNET, ALMA Observatory

Doua mici observatii (Luni, 25 mai 2020, 19:49)

daca imi este permis. Imaginea de sus nu este reala, e creatia unui artist. Iar numarul de stele in galaxii mari e de ordinul sutelor de miliarde si nu zeci de miliarde. De exemplu galaxia noastra are pana la 400 de miliarde de stele, avand un diametri de 200,000 ani lumina sau 60,000 de parseci. Aceste cifre par seci :) dar reprezinta doar o mica imensitate in imensitatea inimaginabila a Universului.
      felicitari (Luni, 25 mai 2020, 21:12)

CNBC [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Imi pare rau ca nu pot da decat un singur plus la asemenea comentarii pertinente. Felicitari pentru adaugarile binevenite inca odata.
      Citesc hotnews si (Marţi, 26 mai 2020, 1:19)

Mihai_S [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Ma bucur ca o fac si foarte multi oameni inteligenti care, prin comentarile lor efectiv lamuresc sau completeaza perfect unele articole cum este si cazul de fata. Sper ca Hotnews sa aprecieze calitatea cititorilor si sa vin cu un update( de bun simț de altfel ) pentru aplicatia ce ruleaza pe iOS. Multumesc !
      @ipolitic (Marţi, 26 mai 2020, 5:31)

adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Iar in 2020 mai sunt unii care cred ca noi pe Pamint suntem buricul universului, find facuti dupa chipul si asemanarea unui personaj imaginar.
      Completez (Marţi, 26 mai 2020, 9:20)

Biggus Dickus [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

In univers, numeric vorbind, cele mai multe galaxii sunt pitice, cu numar de stele de ordinul sutelor de milioane. Multe sunt galaxii satelit iar altele sunt libere. Norii lui Magelan (vizibili pe cer in emisfera sudica) sunt astfel de exemple.
    Galaxii (Marţi, 26 mai 2020, 15:20)

BehehePapu [anonim]

Am înțeles, galaxii mici, galaxii mari cu sute de milioane sau zeci de miliarde de stele. Până la urmă, de unde a apărut această materie în univers ?
      Răspunsul la întrebare (Marţi, 26 mai 2020, 18:02)

Fisherman [utilizator] i-a raspuns lui BehehePapu

este ușor de dat:
      Materia aceasta a apărut din antimateria anterioară, desigur !
      Iar dacă te pregătești să întrebi același lucru despre antimaterie vei obține anti-răspunsul corespunzător: antimateria a apărut din materia anterioară.
      Ar trebui să iei în considerare următorul postulat:
      INEXISTENTUL NU EXISTĂ !
        Daca ai nimic, zero (Marţi, 26 mai 2020, 23:24)

Biggus Dickus [utilizator] i-a raspuns lui Fisherman

Spui ca ai nimic, deci exista, sau ca nu ai nimic, deci nu exista?
      Surprinzator (Marţi, 26 mai 2020, 23:24)

Biggus Dickus [utilizator] i-a raspuns lui BehehePapu

Insa raspunsul poate fi "din nimic". Cata vreme global energia se conserva (ca zero, fireste) nimic nu interzice crearea temporara a unui univers, atat timp cat pentru orice exista un anti-ceva care sa fie in cantitate egala dar de semn opus. Unde e acel ceva? Nu stim. Stim insa ca spatiul insusi se dilata, impingand galaxiile din ce in ce mai departe una de alta, ca o energie negativa. Dar cum E=mc^2, energie negativa echivaleaza cu masa negativa (nu antimaterie, atentie), deci spatiul insusi s-ar putea sa fie opusul materiei. Fireste, aceasta e o speculatie.