Astronomii au identificat sursa vieții în Univers: acum știm că ne-am născut din praf de stele

de A. Th. C.     HotNews.ro
Luni, 13 iulie 2020, 12:33 Science - Spatiul

Pitice albe
Foto: NASA / University of British Columbia
În fiecare secundă, o stea moare în Univers. Dar aceste corpuri stelare nu dispar cu totul, ci lasă ceva în urmă. Unele stele explodează în supernove, transformându-se în găuri negre sau stele neutronice, în vreme ce majoritatea devin pitice albe, un miez al stelei care era odată. Iar un nou studiu dezvăluie că aceste pitice albe contribuie la viață mai mult decât se credea.

Studiul, publicat săptămâna trecută în revista Nature Astronomy, sugerează că stelele pitice albe sunt principala sursă de atomi de carbon în Calea Lactee, un element chimic cunoscut drept crucial pentru viață.

Când stele ca Soarele nostru, o pitică galbenă, își termină combustibilul, se transformă în pitice albe. În fapt, 90% din stelele universului sfârșesc ca pitice albe. Acestea sunt rămășițe stelare fierbinți și dense, cu temperaturi care ating 100.000 de grade Kelvin. Cu timpul, în miliarde de ani, aceste stele se răcesc și se micșorează pe măsură ce expulzează materialul exterior. Totuși, înainte să se comprime, rămășițele lor sunt transportate în spațiu de vânturi care provin de la ele.

Aceste cenuși stelare conțin elemente chimice cum este carbonul. Acesta este al patrulea element din univers ca abundență și este un element-cheie în formarea vieții, material de bază pentru cele mai multe celule.

Cum tot carbonul din univers provine de la stele, ideea că suntem făcuți din stele nu este doar poetică, ci mai degrabă corectă. Totuși, astronomii nu au putut cădea de acord cu privire la tipul de stele care este responsabil pentru răspândirea celui mai mult carbon în spațiu.

Autorii noului studiu au utilizat observații din 2018 ale observatorului W.M. Keck din Hawaii asupra piticelor albe din clustere deschise, grupând câteva mii de stele formate cam în același timp în Calea Lactee.

Ei au măsurat relația „masă inițială – finală” a stelei, care este cea dintre masa stelei după formare și masa ca pitică albă. De obicei, cu cât steaua era mai mare, cu atât mai masivă urma să fie pitica albă. Dar studiul a aflat că masele stelelor ca pitice albe erau mai mari decât anticipaseră oamenii de știință luând în considerație masele inițiale.

„Studiul nostru interpretează această deviere în relația masă inițială – finală ca fiind semnătura sintezei carbonului efectuată de stele cu masă mică din Calea Lactee”, a declarat Paola Marigo, cercetătoare la Universitatea din Padova, Italia și autor principal al studiului.

Echipa științifică a ajuns la concluzia că stelele mai mari de două mase solare au contribuit la îmbogățirea galactică cu carbon, în timp ce cele egale sau mai mici decât 1,5 mase stelare nu au făcut-o.

„Acum știm că proveniența carbonului este de la stele cu o masă la naștere aproximativ egală sau mai mare de două mase solare”, a spus Marigo.

Noul studiu sugerează concentrarea inițială a carbonului în materialul primar din care s-a format Sistemul Solar acum 4,6 miliarde de ani. (Sursa: Inverse)

Dostoievski avea dreptate indubitabil (Luni, 13 iulie 2020, 12:42)

doz2018 [utilizator]

"Omul e prost. Fenomenal de prost" Citind articolul asta doar la geniul lui Dostoievski m-a putut duce gandul. Atat.
      Orice in afara de hidrogen s-a format in stele. (Luni, 13 iulie 2020, 14:33)

clint [utilizator] i-a raspuns lui doz2018

Hidrogenul s-a format la BigBang. Dar eu asta stiam de mult. Ceva e in neregula cu articolul asta. Ori nu l-ati tradus cum trebuie, ori nu l-ati inteles. Probabil nu aveti ceea ce se numesc "referenti stiintifici".
      Cum s-ar spune, busola v-a luat-o razna din cauza pajistei magnetice.
        Cam asta am vrut sa spun si eu (Luni, 13 iulie 2020, 17:43)

YorkshireTerrier [utilizator] i-a raspuns lui clint

Chestia cu „pulberea de stele” se stia deja in anul universitar 1992-1993. Cel putin in cazul meu, ala a fost momentul cand am aflat eu despre ea.
        Fuziune H=> He=> C=> O=> Fe => steaua face bang => toate celelalte elemente => praf de stele din care se formeaza inclusiv planete => pe planete apare viata. Poetic vorbind... pulbere de stele.
        Majoritatea oamenilor nu-s capabili sa priceapa chestia asta, cu atat mai putin sa discute despre ea.

Stelele mici nu pot produce fier prin fuziune, prin urmare nu fac bang, prin urmare nu imprastie mare lucru in Univers. Care-i treaba cu fierul nu va mai explic, ca nu facem cursuri de astrofizica online. Google it.
        Orice (Marţi, 14 iulie 2020, 21:07)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui clint

in afara de hidrogen(75%), heliu(24%) si in rest litiu,deuteriu etc.
      Aveti dreptate (Luni, 13 iulie 2020, 17:28)

persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui doz2018

amandoi.Vodka iti da aaaaaripi.
    Ati scris cu manuta voastra articolu ? (Luni, 13 iulie 2020, 12:45)

Adu84 [utilizator]

... sau e doar o traducere nereusita a google translate.

Nu de alta, dar in titlu zice "sursa vietii" si in articol zice de "sursa de Carbon"

Pe sistemul asta, toti cercetatori trebuie acuzati ca sunt devina pentru mortile provocate de tehnologie: arme-bombe...
    asa cum (Luni, 13 iulie 2020, 12:50)

ipsilon [utilizator]

Vadim se nascuse din pitica nenorocita :D
      In termeni stiintifici se numeste (Luni, 13 iulie 2020, 13:24)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui ipsilon

Brown dwarf. Pe bune.
    Fiintele rationale din carbon si hidrogen (Luni, 13 iulie 2020, 13:12)

xolv [utilizator]

fabulos
      oameni facuti din praf de stele (Marţi, 14 iulie 2020, 15:52)

PaiataNationala [anonim] i-a raspuns lui xolv

Bine! Oamenii stim acum din ce fel de praf provin. Dar pesedistii din ce fel de praf (de la latrine?) au aparut? Cine stie cistiga...
    Uhm (Luni, 13 iulie 2020, 16:05)

tudor74 [utilizator]

"We're made of star dust" - Carl Sagan, 1980

Uhm, 50 de ani mai tarziu stirea asta. Tineti pasul baieti, stiam de ceva timp ca suntem facuti din praf de stele, atomii de carbon, similari cu cei din corpul tau au fost odata candva creati in explozia unei stele care a devenit supernova.
      Pentru carbon (Luni, 13 iulie 2020, 19:04)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

Nu e neaparat nevoie de supernova.
      Înainte de Sagan (Marţi, 14 iulie 2020, 9:09)

Lovercraft [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

a spus-o Joni Mitchell, ”we are stardust”, în piesa Woodstock, 1970 ;)
    Se naste o intrebare tulburatoare... (Luni, 13 iulie 2020, 23:47)

Sparafucile [utilizator]

Carbon, carbon, dar totusi ce da viata materiei neinsufletite? Ca la cite miliarde de stele au produs carbon si praf ar trebui ca acum Universul sa geama de viata, sa colcaie de specii si sa fie naclait de vietuitoare. Este el asa? Aiurea, viata e doar pe Pamint si toti savantii din lume n-au reusit sa gaseasca nici cea mai mica farima de viata in tot Universul. Cu toate telescoapele lor Hubble, cu toate sondele si Roverii trimisi pe coclaurile spatiale. Viata, ioc! Este sau nu este asa? Cine are alte dovezi sa le produca aici, pe forum. Il asteptam dar nu mai mult de 387 de ani.

Care esta cauza lipsei vietii in Univers afara de Pamint? Oamenii de stiinta n-au curajul s-o spuna. Hawking a murit ateu injurindu-l pe Dumnezeu dar predomina impresia ca Dumnezeu nu prea s-a sinchisit.

Iata cauza: lipsa vointei Divine. Viata pare a fi un experiment practicat de Divinitate doar pe Pamint. Sunt gata sa-mi torn cenusa-n cap si sa admit ca am fost ignorant in clipa cind se va descoperi o forma de viata, oricit de neinsemnata, undeva in Univers. Accept si amoebe.
      Nu stim care e frecventa vietii in Univers, (Marţi, 14 iulie 2020, 0:18)

clint [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

dar trebuie sa fie una mica, altfel am fi aflat de ea. Nu e timpul trecut. Tinand cont ca prima stea e la 4.5 ani lumina, e greu totusi.

Viata a aparut datorita potentialitatii ei. Legile fizicii care permit particulelor elementare sa interactioneze pana la a forma elemente chimice, molecule, energie si in final viata sunt marea mea intrebare. De unde vin ele si de ce. Orice model, unificat sau nu, presupune existenta unor reguli si a unor elemente, energie, materie, particule elementare sau macro, care se supun acelor reguli.
      Universul e defavorabil (Marţi, 14 iulie 2020, 1:30)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

unora ca dvs, care cereți dovezi; universul e supra-hiper-urias, practic e infinit deci ocazia de a întâlni extratereștrii este zero.
      @sparafucile (Marţi, 14 iulie 2020, 9:36)

sile1 [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

Unul,Voltaire,poet,scriitor si filozof francez,nu stiu daca ai auzit de el, zicea,citez :

- Religia a aparut atunci cand primul ticalos s~a intalnit cu primul prost .
        Aici ai facut-o de oaie (Marţi, 14 iulie 2020, 10:30)

Sparafucile [utilizator] i-a raspuns lui sile1

Fiindca era vorba de POLITICA nu de religie. Pe cine crezi tu ca tragi pe sfoara? Iti spun eu cind a aparut religia : cind primul om a observat ca pentru ca ceva sa existe trebuie ca cineva sa-l fi creat.

Iar Voltaire, oricite vorbe de duh a putut sa produca, n-a putut sa explice cine l-a creat pe el. Fireste, excludem explicatii neghioabe de gen : maica-sa.
      in postul asta, (Marţi, 14 iulie 2020, 10:53)

ipsilon [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

spre deosebire de altele, ai (putea) avea dreptate.
      Pentru ca in cazul datului cu parerea despre originea vietii in cosmos oricine poate emite orice teorie, pana la proba contrarie, poate fi adevarata.
      Citeste si asta (Marţi, 14 iulie 2020, 10:56)

tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

Ecuatia Drake si Paradoxul Fermi!
      Amadoua explica (nu demostreaza) sansele sa existe viata in afara Pamantului si de ce nu le-am descoperit semne de viata inteligenta pana acum.

"Fie suntem singuri in univers sau nu, ambele posibilitati sunt infricosatoare" Arthur C Clark.
        Arthur C Clarke a vrut sa impresioneze (Miercuri, 15 iulie 2020, 1:34)

Sparafucile [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

Dar lucrurile stau exact pe dos:
        1. Daca suntem singuri in Univers inseamna ca Divinitatea ne-a dorit numai pe noi. Sa ne mindrim c-am fost cei alesi.
        2. Daca nu suntem, nu trebuie sa ne speriem caci si "ceilalti" au fost creati de aceeasi Divinitate si ne sunt frati.

Cit priveste Ecuatia Drake si Paradoxul Fermi, sunt doar niste speculatii matematice lipsite de legatura cu realitatea, pe care nu o pot aproxima corect din pricina complexitatii ei uluitoare.

Problema de fond ramine insa asta:evolutia de la forme rudimentare de viata la forme inteligente implica o asemenea concentrare supraomeneasca de conceptie si "proiectare" biologica incit este exclus sa fi avut loc doar prin jocul hazardului. Totul , dar absolut totul la o fiinta superioara dovedeste viziune, conceptie si dezvoltare dirijata. Cine sustine ca prin combinatii aleatoare de molecule, in miliarde de ani, s-ar fi putut ajunge la o fiinta de compexitatea omului inseamna ca e convins ca si un roman ca Razboi si Pace s-ar si putut scrie singur amestecind aleator litere pina iesea romanul.
    Da de unde (Marţi, 14 iulie 2020, 8:38)

idealogul [utilizator]

Universul este urias dar nu e nici pe departe infinit.
    Vad adesea la atei confuzia asta urias=infinit.
    Infinit este numai Dumnezeu.
    Dar voi l-ati inlocuit cu universul.
    Cititi oleaca deoarece se stie exact dimensiunea universului.
    Si apropo aprox 13-14 miliarde de ani e foarte mult.
    Oamenii au 200 de ani de cand au coborat de pe cal si au inventat primul motor. In 200 de ani am depasit cu sondele spatiale granitele sistemului solar si am pasit pe Luna cu propriile picioare.
    Intr-un miliard de ani vom fi imposibil de ignorat de alta civilizatie echivalenta.
    Pur si simplu daca exista alte civilizatii ele trebuie sa se ascunda de noi in mod voit.
      uau (Marţi, 14 iulie 2020, 11:20)

ipsilon [utilizator] i-a raspuns lui idealogul

cat optimism!
      deocamdata ne luptam cu supravieturirea in fata unui virus ... n-avem habar ce se intampla maine, dar visam frumos ... spatiu, extrateresti, alea-alea ...
        yeah, daca nu ne vom fi distrus singuri planeta (Marţi, 14 iulie 2020, 11:48)

clint [utilizator] i-a raspuns lui ipsilon

lucru care pare btw, iminent, daca nu ne pocneste vreun asteroid, lucru care iarasi este f. probabil, daca schimbarea polilor care ne va lasa fara protectie in fata radiatiilor cateva sute de ani, solidificarea miezului cu acelari efect si alte nebunii letale nu se vor intampla, atunci cand Soarele va intra in urmatoarea faza de giganta rosie, peste vreo 3.8 miliarde de ani, va trebui sa ne fi luat talpasita de pe aici.
      Poate ca trebuie sa precizez (Marţi, 14 iulie 2020, 14:15)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui idealogul

am vorbit despre uriesenia nemasurabila, la modul concret, "practic", a Universului. Astronomia functioneaza pe si in cifre atat de mari incat depasesc posibilitatile noastre imediat sensibile, aperceptive, in timp si spatiu, deopotriva. La un moment dat ne poate parea ceva, o galaxie sau o stea, indeajuns de "aproape", daca citim in ani-lumina, insa distanta asta e, iarasi, "practic", incomensurabila...
      De principiu astrofizicienii sunt de acord ca in Univers exista un numar "astronomic" de sisteme solare unde viata organica e posibila, chestiunea este accesibilitatea investigativa a acestora, pentru noi, in Deep Space, la nivelul tehnologic actual, foarte limitata, "zgarcita", lasandu-ne in asteptarea lui James Web Telescope, nu mai mult...
    Daca marii savanti au ajuns la concluzia... (Marţi, 14 iulie 2020, 13:07)

Olyx [utilizator]

asta, inseamna ca OMENIREA e ...PRAF !!!
    Scuze (Marţi, 14 iulie 2020, 21:47)