Zece milioane de stele și niciun semn de viață inteligentă pe ele - Un telescop australian a încheiat o misiune deosebită

Vineri, 11 septembrie 2020, 10:08 Science - Spatiul

Proiectul Murchison Widefield Array
Foto: Facebook
​Un radiotelescop din Australia a terminat scanarea a 10 miloane de stele, una dintre cele mai mari făcute vreodată, iar rezultatul a fost că pe niciuna nu sunt semne de viață inteligentă. Cercetătorii spun însă că, deși 10 mlioane pare un număr uriaș, nu reprezintă decât o fracțiune din cele aproximativ 100 de miliarde de stele care sunt în galaxia Calea Lactee.

A fost folosit unul dintre cele mai puternice instrumente: radiotelescopul Murchison Widefield Array (MWA) din vestul Australiei care a analizat milioane de stele din constelația Velelor, iar concluziile au apărut în ”Publications of the Astronomical Society of Australia”.

Radiotelescoapele sunt instrumente astronomice de măsură prevăzute cu antene speciale, metalice, folosite la recepționarea și la studierea undelor radio emise de corpurile cerești.

”MWA este un telescop unic, cu un câmp de viziune extraordinar de larg care ne permite să observăm simultan milioane de stele. Am făcut, timp de 17 ore, observații în jurul constelației Velelor, observații de 100 de ori mai aprofundate decât în trecut”, spune Chenoa Tremblay de la International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR).

”Chiar și cu acest set de date, nu am găsit nicio tehnosemnătură - niciun semn de viață inteligentă”. Ea spune că nu este surpinzător faptul că nu s-a găsit nimic, dat fiind că 10 milioane de stele reprezintă 0.001% din totalul stelelor estimate a exista în galaxia noastră. Aceste ”tehnosemnături” sunt semnale radio ce ar putea fi trimise de alte ființe inteligente.

Tremblay a făcut o comparație ce arată cât de puțin s-a cercetat ”Să spunem că în toate oceanele ar fi doar 30 de pești, iar noi am încerca să-i găsim testând doar o suprafața cât o piscină dintr-o curte. Șansele de a găsi unul dintre pești ar fi foarte mici”.

În locul MWA va fi construit Square Kilometre Array, un instrument de 50 de ori mai sensibil cu care vor putea fi căutate ”tehnosemnături” mult mai departe. Pentru SKA investițiile totale vor fi de peste 1,7 miliarde dolari.

Surse: Science Daily, Reuters

"Viata pe stele" (Vineri, 11 septembrie 2020, 10:41)

Altiro [utilizator]

O exprimare nepotrivita, daca tinem cont de formele de viata asa cum le cunoastem noi. Poate viata pe eventualele planete din jurul acestor stele..
    Viteaza luminii, bat-o vina... (Vineri, 11 septembrie 2020, 12:55)

taro [utilizator]

e prea mica. Daca folosesti semnale radio pentru a comunica Proxima Centauri ai nevoie de 8.5 ani pentru a primi un raspuns iar pentru cel mai apropiat sistem solar cu planete locuibile ai avea nevoie de 45 de ani.

O civilizatie interstelara mai mult ca sigur foloseste un sistem de comunicare mai rapid decat radio sau chiar instant bazat pe ceva efecte fizice care nu au fost descoperite inca. Ma indoiesc ca o civilizatie extraterestra transmite semnale radio care sa fie detectate.
      Noi transmitem, de ce nu si altii. (Vineri, 11 septembrie 2020, 13:27)

Lok [utilizator] i-a raspuns lui taro

Si chiar daca nu ar fi utilizate pentru comunicatie, undele radio sunt utile si pentru radar, navigatie si pot rezulta si ca efect secundar al unor procese fizice necesare pentru comunicarea aia instantanee de care nu stim noi inca.
    Dar alta civilizatie cum ne-ar gasi (Duminică, 13 septembrie 2020, 23:27)

mmagic [utilizator]

Deci ne miram ca noi nu gasim pe altii situtati la multe zeci/sute de ani lumina.

Dar sunt curios ... oare altii cum ne-ar putea gasi daca ne-ar cauta? Ar gasii ei, pe steaua noastra ceea ce noi cautam pe alte stele ?