​VIDEO NASA a publicat imagini cu momentele în care sonda Osiris Rex a atins suprafața asteroidului Bennu

Joi, 22 octombrie 2020, 9:01 Science - Spatiul

Osiris Rex si asteroidul Bennu
​NASA a publicat primele imagini cu secundele în care sonda Osiris - Rex a atins pentru scurt timp suprafața asteroidului Bennu aflat la peste 300 de milioane km de Terra. Nu se știe încă dacă s-a reușit colectarea cu succes a mostrelor de rocă și praf, dar cel mai bun scenariu ar fi să se fi reușit colectarea unui kilogram de mostre. Misiunea își propune să aducă mostrele pe Terra, data estimată a sosirii fiind 24 octombrie 2023.

Sonda coboară către suprafața lui Bennu și momentul de “Touch-And-Go” a fost o reușită, brațul retractabil izbutind să atingă zona aleasă din craterul Nightingale. Craterul a fost ales fiindcă în zonă prelevarea de mostre părea mai ușoară, locul fiind acoperit de un fel de nisip fin, cam ca pe plajă. Dacă sonda ar fi ratat locul chiar și cu câțiva metri exista riscul de a se lovi de stânci de mărimea unor clădiri.

”Se poate vedea că particulele zboară în toate părțile. Chiar am făcut oarecum dezordine pe suprafața asteroidului, dar este o dezordine bună”, spune Dante Lauretta de la NASA. Peste câteva zile se va ști și dacă s-a reușit colectarea de mostre, dar șansele sunt mari pentru un răspuns pozitiv. Calendarul prevede că Osiris mai poate face două încercări de colectarea. Misiunea a costat 800 milioane dolari.

După ce a atins suprafața asteroidului, sonda a eliberat un jet de azot care să ridice particule de praf ce au fost aspirate de capul colector al navetei. Dacă nu a reușit colectarea de mostre acum, o viitoare încercare va putea fi realizată în ianuarie 2021.

În septembrie 2016 a fost lansată sonda Osiris-Rex care a ajuns doi ani mai târziu la asteroidul Bennu și timp de un an l-a cartografiat, iar cei de la NASA au ales apoi locul unde sonda a atins apoi suprafața în încercarea de a lua mostre de sol.

Asteroidul Bennu are aproape jumătate de km diametru și se estimează că a apărut acum 4,5 miliarde de ani, la foarte puțin timp după nașterea sistemului solar. ”Asteroizii sunt un fel de capsule ale timpului ce plutesc în spațiu și ne pot da mostre de fosile de la nașterea sistemului solar”, spunea Lori Glaze, directorul diviziei ”planetary science” de la NASA.

Practic, mostra dorită este ”o bucată de piatră primordială care a fost martoră la întreaga istorie a sistemului solar”, spune Thomas Zurbuchen de la NASA. Cercetătorii speră că mostrele de pe acest asteroid primitiv îi vor ajuta să înțeleagă cum era la începutul Sistemului Solar, iar o curiozitate este legată de prezența unor molecule organice, precum aminoacizii.

În martie 2021 Osiris-Rex va începe lungul drum de întoarcere și, dacă totul va merge bine, containerul cu eșantioane va ateriza în deșertul din statul american Utah, pe 24 septembrie 2023.

incredibil (Joi, 22 octombrie 2020, 9:11)

piticu_enigmatic [utilizator]

ce poate face omu si totusi o amiba ne tine blocati si nu putem sa gasim o aspirina sa-l busim. Blocam meteoriti ducem masinute pe alte planete si amiba asta de-aicisha ne-a facut sa purtam masti. 24/7. Cineva-si bate joc de noi. Oamenii aia se bucura ca niste copii si bravo lor.
      photosop (Joi, 22 octombrie 2020, 9:40)

numaiamnume [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

everyone knows the earth is flat!
      Nu amiba e problema !, (Joi, 22 octombrie 2020, 9:44)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

ci liliecii cu amiba bagati la cuptor !.
      Iar ca sa fie bani pentru cumparat de lilieci UE si SUA au umplut buzunarele mancatorilor de lilieci incepand cu prostul de Nixon incoace.
      Ca rezultat: In sfarsit in 2020 poate sa le iasa Europei si la SUA liliecii prin urechi !.
      mda dar raspunsul este relativ simplu (Joi, 22 octombrie 2020, 16:15)

..13 [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

Si are doua parti:

1. ala micul se poate anihila prin masurile relativ simple - acum, in mare parte, suntem constienti ca exista si ce ne poate face el ...

2. stiinta niciodata nu s-a miscat mai repede in a gasi solutii pentru un glob intreg - big challenge! Si ei ca sa ajunga la aceasta performanta au petrecut ani in cercetare, sume imense cheltuite si uite rezultatul. Antidotul pentru ala micu va veni intr-un an de zile de la detectarea lui oficiala - nu este spectaculos???

sa ne bucuram de cele bune si sa ne aparam, acum ca putem, de cele rele!
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 23 octombrie 2020, 20:55)

[anonim] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

USA se mentine in topul puterilor "spatiale" (Joi, 22 octombrie 2020, 9:22)

animatron [utilizator]

Vorbim de sume imense pt misiuni ale caror rezultate sunt nesigure ca influenta asupra a ceea ce stim fundamental despre Sistemul Solar, sa speram ca mostrele ne vor ajuta cat mai mult la a intelege geneza partii infime de univers in care ne-am trezit la viata inteligenta.

Ceea ce este mai important e ca civilizatia noastra de tip european/occidental (USA, UE, Canada, Australia-NZ, Japonia-Coreea de Sud, parti din America de Sud) nu renunta la explorarea Sistemului Solar, nu abandoneaza "cursa spatiala" in favoarea Rusiei si a Chinei comuniste.

Pentru prima oara dupa decenii am vazut o nava spatiala americana ducand astronauti pe orbita, am vazut o noua ambitie americana in a instala o baza lunara permanenta, in a ajunge pe Marte, in a pregati juridic si logistic exploatarea resurselor naturale imense din Sistemul Solar.

Sper ca Europa sa nu ramana in afara acestui joc strategic pe termen lung (deocamdata colaboreaza cu USA dar si cu Rusia), sa devina complet autonoma ca "putere spatiala" (acum e clar depasita de Rusia, USA si chiar China), iar Romania sa fie atasata acestui efort stiintific de explorare si apoi de exploatare a corpurilor din Sistemul Solar (Luna, planete, sateliti naturali, asteroizi).
      baliverne (Joi, 22 octombrie 2020, 9:41)

muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui animatron

Ce treaba are Trump cu SpaceX? In curand vei zice ca datorita lui Trump a avut Tesla un earnings report bun si ca Trump a perfectat designul iphone-ului.
        Tocmai ti-a spus, dar nu ai citit. (Joi, 22 octombrie 2020, 10:01)

marc.andre [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

"Administratia republicana a presedintelui Trump a relansat complet competitia in spatiul cosmic, cu crearea "Space Force", cu programul "Artemis" si colaborarea intre NASA (agentie federala) si Space X (companie privata).

E istoric la fel de important ca ceea ce a facut Kennedy pt puterea spatiala a USA."

Imi cer scuze celorlalti care au citit de prima data, dar se pare ca @muciflenduri avea nevoie sa mai citeasca o data.
          hehe (Joi, 22 octombrie 2020, 14:20)

Point [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

trebuie sa-si faca norma de scuipat venin.
          stiti unde gresiti (Joi, 22 octombrie 2020, 16:19)

..13 [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

Nu trump a relansat competita spatiala - el a folosit oportunitatea creata anterior si bine a facut

NASA a anuntat ca doreste sa creeze acest PPP dar finantarea a accelerat procesul.
      Europa e depasita la rachete (Joi, 22 octombrie 2020, 10:09)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui animatron

de URSS? mai precis la ce?
      La colectat minerale de pe asteroizi ?
      Unde sunt mineralele colectate de sovieticii tai ?
      Ca la rachete spatiale tot programul civil sovietic nu e decat un program de rachete militar vopsit in civil. Primul satelit Sputnik a zburat cu o racheta militar la origine, Gagarin a zburat la fel, Seria lunga de rachele ,,civile" Ciclon la fel.
      De ce ? foarte simplu !: Aproape toata reteaua de rachete sovietice aflate in silozuri foloseste cam acelasi tipuri de motoare ca si rachetele civile sovietice.
      A te lauda ca URSS e inaintea ,,Europei" la Rachete e ca si cand Brazilia s-ar lauda ca este inaintea ,,Europei" la productia de petrol, banane, cauciuc natural si cafea.
      Esti formidabil (Vineri, 23 octombrie 2020, 20:02)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui animatron

Lansezi niste neadevaruri cu atata convingere, incat o clipa le-am crezut si eu. Dar doar o zeptosecunda.
      Acest proiect a fost conceput in 2004 si OSIRIS-REx a fost lansat in 8 September 2016.
      Inspirat probabil de Trump, pe cand "controla" inzestrarea candidatelor la titlul de Miss Univers.
      De fapt, cele mai multe misiuni de explorare spatiala a caror rezultate ii vedem in zilele noastre au fost concepute acum zeci de ani si pregatite sub presedintia lui Obama. Eu nu am timp de texte lungi, dar daca vrei o lista, te servesc cu placere.
    este absolut spectaculos (Joi, 22 octombrie 2020, 16:22)

..13 [utilizator]

Precizie in executie - astept cu interes rezultatele analizelor!
    ce să zic, niște înapoiați (Sâmbătă, 24 octombrie 2020, 2:28)

IliciHater [utilizator]

Americanii ar trebui să faca pelerinaje la moaștele Paraschevei... și iaca neică, ei fac pelerinaje pe asteroizi...
    ... în loc să investească și americanii în descoperiri de moaște, catedrala fraierimii neamului... bisericuțe în cartierele lor (că au și ei cartiere defavorizate)... ei baga banii în sonde spațiale... ete fleoshc... A se trata ca un pamflet!