​NASA a publicat primele imagini cu secundele în care sonda Osiris - Rex a atins pentru scurt timp suprafața asteroidului Bennu aflat la peste 300 de milioane km de Terra. Nu se știe încă dacă s-a reușit colectarea cu succes a mostrelor de rocă și praf, dar cel mai bun scenariu ar fi să se fi reușit colectarea unui kilogram de mostre. Misiunea își propune să aducă mostrele pe Terra, data estimată a sosirii fiind 24 octombrie 2023.

Osiris Rex si asteroidul BennuFoto: NASA

Sonda coboară către suprafața lui Bennu și momentul de “Touch-And-Go” a fost o reușită, brațul retractabil izbutind să atingă zona aleasă din craterul Nightingale. Craterul a fost ales fiindcă în zonă prelevarea de mostre părea mai ușoară, locul fiind acoperit de un fel de nisip fin, cam ca pe plajă. Dacă sonda ar fi ratat locul chiar și cu câțiva metri exista riscul de a se lovi de stânci de mărimea unor clădiri.

”Se poate vedea că particulele zboară în toate părțile. Chiar am făcut oarecum dezordine pe suprafața asteroidului, dar este o dezordine bună”, spune Dante Lauretta de la NASA. Peste câteva zile se va ști și dacă s-a reușit colectarea de mostre, dar șansele sunt mari pentru un răspuns pozitiv. Calendarul prevede că Osiris mai poate face două încercări de colectarea. Misiunea a costat 800 milioane dolari.

După ce a atins suprafața asteroidului, sonda a eliberat un jet de azot care să ridice particule de praf ce au fost aspirate de capul colector al navetei. Dacă nu a reușit colectarea de mostre acum, o viitoare încercare va putea fi realizată în ianuarie 2021.

În septembrie 2016 a fost lansată sonda Osiris-Rex care a ajuns doi ani mai târziu la asteroidul Bennu și timp de un an l-a cartografiat, iar cei de la NASA au ales apoi locul unde sonda a atins apoi suprafața în încercarea de a lua mostre de sol.

Asteroidul Bennu are aproape jumătate de km diametru și se estimează că a apărut acum 4,5 miliarde de ani, la foarte puțin timp după nașterea sistemului solar. ”Asteroizii sunt un fel de capsule ale timpului ce plutesc în spațiu și ne pot da mostre de fosile de la nașterea sistemului solar”, spunea Lori Glaze, directorul diviziei ”planetary science” de la NASA.

Practic, mostra dorită este ”o bucată de piatră primordială care a fost martoră la întreaga istorie a sistemului solar”, spune Thomas Zurbuchen de la NASA. Cercetătorii speră că mostrele de pe acest asteroid primitiv îi vor ajuta să înțeleagă cum era la începutul Sistemului Solar, iar o curiozitate este legată de prezența unor molecule organice, precum aminoacizii.

În martie 2021 Osiris-Rex va începe lungul drum de întoarcere și, dacă totul va merge bine, containerul cu eșantioane va ateriza în deșertul din statul american Utah, pe 24 septembrie 2023.