Interesant: noile rezultate sunt opera lui Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA). Este cel mai mare observator aeropurtat din lume, de fapt un avion Boeing 747SP cu o decupare în fuselaj, modificat pentru a purta un telescop cu reflexie.

SOFIAFoto: Wikipedia

Spre deosebire de telescoapele terestre, SOFIA navighează la 11 km deasupra solului, în stratosfera planetei. Acolo se află peste 99% din atmosfera care blochează lungimile de undă infraroșii și poate studia Universul în infraroșu.

Este cu certitudine un avion ocupat. Instrumentele lui SOFIA au reușit anterior o detectare de referință a oxigenului în atmosfera marțiană, prima a unei legături moleculare în spațiu, ca și nenumărate măsurători în infraroșu care au iluminat coliziuni între exoplanete, inimi de galaxii și multe altele, printre care și această fenomenală imagine a centrului Căii noastre Lactee de mai jos (foto: NASA/JPL-Caltech/ESA/Herschel):

De această dată, observatorul și-a ațintit privirea mult mai aproape de casă. „Noua descoperire contribuie la eforturile NASA de a învăța despre Lună pentru a contribui la explorarea spațiului îndepărtat”, afirmă agenția.

Printre participanții la briefingul pentru presă se numără Naseem Rangwala de la Ames Research Center al lui NASA, omul de știință al proiectului SOFIA, și Jacob Bleacher, conducătorul științific pentru explorare în directoratul Human Exploration and Operations Mission de la NASA.

Vom afla mai multe despre descoperire luni, dar NASA a precizat va avea legătură cu programul Artemis – planul ambițios de a trimite în 2024 oameni pe Lună, ca punct de parcurs în începerea explorării lui Marte în 2030.

Briefingul audio va fi transmis live în streaming pe pagina web a agenției luni 26 octombrie la 5 pm ora României. (ScienceAlert)