Un astronom de la Institutul pentru Astronomie al Universității din Hawaii a publicat descoperiri îngrijorătoare despre un asteroid mare care va trece extrem de aproape de Pământ. Din păcate, ele nu fac decât să sporească probabilitatea unui impact în anul 2068.

Apophis pe 13 aprilie 2029, conform datelor din 2005Foto: Wikipedia

Dave Tholen și colaboratorii au anunțat că au detectat accelerația Yarkovsky la asteroidul Apophis. Această accelerație este produsă de o forță extrem de slabă asupra unui obiect datorită radiației termice neuniforme. Dar această forță este deosebit de importantă pentru Apophis, întrucât influențează probabilitatea unui impact cu Pământul în 2068.

Toți asteroizii trebuie să reradieze prin căldură energia pe care o absorb de la Soare pentru a-și menține echilibrul termic, proces care modifică ușor orbita asteroidului. Înainte de detectarea accelerației Yarkovsky pe Apophis, astronomii concluzionaseră că un impact cu Pământul este imposibil. Dar detectarea efectului care acționează asupra lui Apophis face încă posibil scenariul unui impact în 2068.

Apophis este ieșit din comun datorită apropierii extreme de Pământ care va avea loc vineri 13 (!) aprilie 2029, când asteroidul de 300 m va fi vizibil cu ochiul liber la trecerea sa prin interiorul centurii de sateliți de comunicații.

„Știam de câtva timp că un impact cu Pământul nu va fi posibil la apropierea din 2029”, spune Tholen, care urmărește cu precizie mișcarea lui Apophis prin spațiu încă de la descoperirea acestuia de către echipa sa în 2004. „Noile observații obținute cu telescopul Subaru au fost suficiente pentru a detecta accelerația Yarkovsky pe Apophis și au arătat că asteroidul deviază de la orbita pur gravitațională cu aproximativ 170 m într-un an, ceea ce este suficient pentru a menține valid scenariul unui impact în 2068”.

Calculul orbitei a fost efectuat de Davide Farnocchia de la Jet Propulsion Laboratory, care este coautor al lucrării prezentate în 2020 la o reuniune virtuală a Diviziei pentru Științe Planetare de la American Astronomical Society.

Observații în curs și viitoare vor analiza amplitudinea efectului accelerației Yarkovsky și cum influențează orbita lui Apophis, iar astronomii vor ști bine până în 2068 dacă există vreo certitudine privind impactul. (PhysOrg)