Cele trei sonde care au părăsit Terra vara trecută se apropie de Marte. Prima va sosi cea din Emiratele Arabe

Luni, 8 februarie 2021, 14:09 Science - Spatiul

Pe Marte
Trei misiuni marțiene vor începe în curând cercetarea pe Planeta Roșie și în jurul ei. Prima va ajunge misiunea Hope a Emiratelor Arabe care este și cea mai simplă și nu implică și aterizarea pe suprafața planetei. Pe 10 februarie va ajunge misiunea chineză, iar pe 18 februarie sosește misiunea NASA cu roverul Perseverance. Cele trei sonde au parcurs peste 400 milioane km din iulie 2020.

Misiunea Hope a Emiratelor Arabe Unite

Prima misiune este cea a Emiratelor Arabe care au dezvoltat sonda Hope cu ajutor japonez. Va ajunge pe orbită pe 9 februarie.

Emiratele au aproape 10 milioane de locuitori pe o suprafață cât o treime din cea a României. Deși țara este mică, ea are din plin bani și ambiție. Misiunea este gândită să investigheze rarefiata atmosferă marțiană, iar naveta va orbita timp de doi ani, la altitudini cuprinse între 20.000 și 40.000 km față de suprafața Planetei Roșii.

Naveta Hope este cam de dimensiunile unei mașini de clasă mică, a costat 200 milioane dolari și va purta trei tipuri de instrumente: spectrometru infraroșu, spectrometru ultraviolet și camere video, misiunea fiind de a avea prima privire globală asupra vremii marțiene în toate momentele zilei. Vor fi investigate diverse fenomene meteo marțiene cum ar fi giganticele furtuni de nisip, nori înghețați și diversele mișcări ale fronturilor atmosferice.

Atmosfera marțiană nu a fost studiată atât de intens în trecut, iar sonda arabilor va încerca să obțină noi informații, mai ales că va orbita de la o altitudine mult mai mare decât alte sonde din trecut și va putea oferi o imagine de ansamblu. Dacă pe Marte temperatura poate depăși +20 de grade ziua, noaptea poate scădea la -120 de grade.

O mare diferență față de Terra este că Marte are un câmp magnetic mult mai slab ce nu protejează planetă împotriva radiațiilor cosmice.

Arabii vor să trimită peste câțiva ani și un rover.

Misiunea chineză Tianwen-1

Pe 10 februarie va ajunge misiunea chineză Tianwen-1 care pe 5 februarie a și transmis o primă fotografie. Pe lângă dispozitivul care va orbita în jurul planetei, Tianwen-1 mai este format dintr-o sondă și un rover, care va efectua analize la sol.

Robotul teleghidat ar urma să ajungă pe Marte în mai. Cu o greutate de peste 200 de kilograme, este echipat cu patru panouri solare și ar urma să fie operațional timp de trei luni.

Printre misiunile sale se numără efectuarea de analize la sol și asupra atmosferei, efectuarea de fotografii și contribuții la cartografierea planetei roșii.

China a fost cea mai secretoasă în a da detalii despre misiune, dar spune că are trei obiective: orbitarea planetei, amartizarea și lansarea rover-ului - și dacă toate vor fi realizate cu succes, spun chinezii, va fi prima misiune marțiană care reușește toate trei obiective cu o singură navetă.

China speră să realizeze cu această primă tentativă independentă aproape tot ce au realizat Statele Unite în mai multe misiuni marțiene, începând cu anii 1960.

Misiunea este denumită "Tianwen-1" ("Întrebări pentru cer") ca un omagiu la un vechi poem chinez despre astronomie.

China a dus cu bine în spațiu în 2003 primul său astronaut și de atunci, având resurse financiare, a accelerat programul spațial și are ambiții mari. Va mai trimite trei misiuni către Luna, iar pe termen lung planul este de a duce oameni pe Lună și de a construi și o bază lunară. China mai vrea să aducă mostre de rocă de pe Marte, dar și să exploreze asteroizi și să trimită o sondă către Jupiter. China este principalul rival al SUA în viitoarea ”cursă spațială” a cărei miză ar putea fi pe termen lung exploatarea comercială a resurselor pe Lună și folosirea Lunii ca bază pentru misiuni mai îndepărtate.

Misiunea americană Perseverance

Pe 18 februarie va ajunge pe Marte cel mai sofisticat rover construit vreodată de NASA, Perseverance, ca parte unei misiuni complexe de 3 miliarde dolari. Ținta pentru amartizare este Jezero, un crater cu diametrul de 45 de kilometri aflat la nord de ecuatorul planetei, scrie Guardian.

Rocile formate când craterul găzduia un lac enorm reprezintă unul din cele mai promițătoare locuri de cercetat pe Planeta Roșie.

Roverul este dotat cu o serie de instrumente care urmează să analizeze rocile în căutarea ”semnăturilor biologice”, dar va și colecta mostre de la sol, acestea urmând să fie aduse pe Pământ cu o misiune viitoare.

Ținta marțiană a lui Perseverance este craterul Jezero (numele înseamnă lac în limbile slave), un loc unde semnele au arătat că în trecutul foarte îndepărtat a fost un lac. Jezero este unul dintre cele mai bune exemple pentru ce înseamnă o deltă extraordinar de bine păstrată pe Marte, un loc cu structuri stratificate ce s-au format când un râu se vărsa, probabil, într-o mare. Craterul are 250 de metri adâncime, iar cei de la NASA speră că roverul îl va putea explora detaliat și va analiza nisipul, rocile și urmele din rocile sedimentare.

Jezero Crater este un loc atât de interesant pentru geologi, încât a fost ales dintr-un total de 60 de locuri unde roverul putea ateriza. Craterul este plin de stânci, dune de nisip și depresiuni, astfel că parcursul mașinăriei nu va fi deloc simplu. Nici oamenii de la centrul de comandă nu vor putea interveni rapid, fiindcă durează 10 minute pentru ca transmisia radio să ajungă de pe Terra la Marte. Cercetătorii spun însă că Jezero este un loc atât de interesant, încât merită riscat.

Perseverance va avea o misiune importantă și în faptul că va fora în suprafața marțiană și trebuie să colecteze cam jumătate de kilogram de roci și praf marțian în câteva zeci de mici tuburi din titan, perfect sigilate, tuburi pe care le va lăsa pe solul marțian. Aceste tuburi ar trebui să fie culese peste câțiva ani de o altă misiune care, într-o serie de pași dificili, să le aducă pe Terra unde să fie analizate în cele mai bune laboratoare.

Misiunea se numește Mars Sample Return și NASA o va realiza împreună cu Agenția Spațială Europeană. Planul este gândit în ștafete și, practic, peste câțiva ani o misiune comună NASA și ESA va trimite un nou rover care să apuce micile tuburi lăsate de Perseverance, să le ducă la o sondă de aterizare unde vor fi depuse într-un container ce va fi plasat pe o mică rachetă. Toate aceste lucruri ar trebui să se întâmple pe suprafața marțiană.

Racheta ar trebui apoi să fie lansată cu succes pe orbita marțiană unde să se intersecteze cu o navă spațială care să preia containerul și să-l aducă pe Terra. Evident că va fi greu, fiindcă mult prea multe lucruri trebuie să meargă perfect și nici costurile nu vor fi mici. Totuși, speranța este că în 2031 rocile ar putea fi aduse pe Terra unde pot fi analizate la super-laboratoare.

.*.

Vesti bune pentru omenire (Luni, 8 februarie 2021, 14:28)

Zapateado [utilizator]

Care? Că Universul fiind de dimensiuni colosale, omenirea va avea ce cerceta si studia inca 400 de miliarde de ani de-acum inainte. Un mic deranj ar putea aparea cand se va stinge Soarele, dar o găsi omenirea o brichetă, ceva...
      Ridicol (Luni, 8 februarie 2021, 14:43)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Hai sa vedem pana unde a ajuns omenirea, comparand-o cu ceva ce stim: Terra.

Sa zicem ca galaxia noastra ar avea dimensiunea Terrei. Cat de departe am pus noi - oamenii - piciorul?

Ia o coala de hartie A4. Uita-te la cat de groasa e. Acum imparte acea grosime in 100. Si ia doua parti. Deci "te-ai deplasat" pe Terra 1/50 din grosimea unei coli normale de hartie A4.

Cu rachete chimice in nici un caz nu vom ajunge sa exploram nimic in mod real, adica trimitand un geolog, un biolog, etc. Prin roboti explorarea are loc asa: cufunzi un pahar in oceanul Pacific. Il scoti. Nu e in el nici un peste si concluzionezi: nu exista pesti in Pacific.
        Poate n-ai avut timp sa citesti cu atentie... (Luni, 8 februarie 2021, 16:15)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Fiindca vorbeam de 400 de miliarde de ani . Daca ti se pare ca timpul e prea scurt atunci, fie, mai dau de la mine inca 15 ani.
          Poate nu stiai (Luni, 8 februarie 2021, 17:25)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Insa in afara unor speculatii (pe baze stiintifice) nu exista indicii care sa permita unui corp cu masa de repaus strict pozitiva sa depaseasca viteza luminii.

In 400 de miliarde de ani, chiar cu 90% din viteza luminii ajungi chiar departe DAR uiti un lucru: cand tu te misti in spatiu cu viteza luminii, blanda lumina vizibila a stelelor devine radiatie gama in directia de deplasare (blueshift). Asadar, da, ajungi departe insa organismele de pe nava nu vor mai fi vii in sensul cunoscut de biologia actuala.

Asadar nu TIMPUL este marea problema ci faptul ca exista niste bariere (momentan cunoscute) care nu pot fi trecute nici macar la nivel pur teoretic, indiferent ce ceea ce sugereaza filmele SF. Iar aici nu mai e vorba de presupuneri de genul "daca vehiculul trece de 30 km/h pasagerii lesina" - cum se presupunea gresit cu 2 secole in urma, ci de concepte teoretice fundamentale demonstrate practic de nenumarate aplicatii si masuratori.
            Hai că ai un talent uluitor... (Marţi, 9 februarie 2021, 1:05)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

De a comenta pe langa subiect si in afara lui. Adica, de a bate campii. Pai ce noimă are toata dizertatia ta stiintifica de pe acilea cand tema discutiei era alta? Adica, existenta unei cantitati uriasa de subiecte de cercetare pe care un Univers ,practic infinit, le ofera unei omeniri insetate de cunoastere.
              Doza mea de batut campii (Marţi, 9 februarie 2021, 8:09)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Este necesara pentru a combate neintelegerea ta. DEGEABA ai zilioane de obiecte de cercetat daca nu poti ajunge la ele fizic. Ceea ce vei descoperi despre ele este exact ceea ce concluzioneaza omul de stiinta cu paharul in ocean: ca nu sunt pesti.

In plus, degeaba ai si timpul necesar cercetarii ca tot nu ajungi la ele. Pana ajunge sonda, iti mor cercetatorii.

Si tot in plus degeaba ai si viteza: la viteza luminii nimeni de pe nava nu mai ajunge viu.

DA, este SUPERB ca cercetam, insa ceea ce facem momentan este sa studiem muschiul de pe pietrele unui continent la care ajunge cu o barca plina cu ghiulele si din care, pentru a ne propulsa inainte spre acel continent, aruncam prin spate cate o ghiulea.

Daca asta se numeste explorare cu adevarat...

Din pacate nimic din fizica momentan nu arata fara echivoc ca mai exista o cale.
                Tot confuz ai ramas (Marţi, 9 februarie 2021, 11:38)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Si tot n-ai inteles ca argumentele tale sunt bune intr-o alta discutie, nu in cea de aici. Tu te straduiesti din rasputeri sa acreditezi ideea ca ramanand pe planeta Pamant omenirea n-are nimic de cercetat asupra Universului, ceea ce denota din partea ta o ignoranta lamentabila. Acolo unde exista minti ISCODITOARE exista intotdeauna si ceva de cercetat, chiar cu mijloace simple si necostisitoare. Ce , Kepler cand si-a descoperit legile a vizitat toate planetele la care se referea? Le-a descoperit de-aici, de pe Pamant.
                  Pai nu te supara (Marţi, 9 februarie 2021, 14:27)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Dar daca tot nu mergi nicaieri, la ce nevoie ai de atatea 400 de miliarde de ani? In plus, daca ramai pe Pamant, in un miliard de ani Pamantul va avea temperatura peste 100 de grade din cauza cresterii puterii Soarelui (proces al imbatranirii stelei). Deci numarul dat de tine ca "perioada de mari descoperiri" in cazul in care nu gasim un alt loc, nu are nici o legatura cu discutia.
                    Tare greu pricepi metaforele (Marţi, 9 februarie 2021, 16:08)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Trebuie ca cineva sa ti le explice pe indelete, daca nu cumva chiar sa-ti faca un desen sau o schema. Pai 400 de miliarde de ani era o metafora dar ai reusit sa te acoperi de glorie si sa n-o intelegi. Ce IQ ai? Nu-i nimic , ti-o explic eu acum iar desenul ti-l fac numai daca n-o pricepi. Acei 400 de miliarde de ani voiau sa simbolizeze VESNICIA. Atata timp va avea la dispozitie omenirea ca sa desluseasca tainele Universului daca-si propune asta cu orice pret si reuseste sa si supravietuiasca. Si acum, desenul, totusi: un 8 pus pe orizontala precedat de expresia " ani disponibili" .
                      In final (Marţi, 9 februarie 2021, 18:35)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Ai spus clar si tarec lucrul cel mai important pe care voiai sa il spui: tu esti destept si eu un cretin. Esti multumit acum? Daca da, sa stii ca si eu. Nu te am nici subaltern si nici sef. In plus articolul mi s-a parut unul de stiinta, nu de literatura. De asta am facut prostia sa comentez ceva.
    E clar (Luni, 8 februarie 2021, 14:29)

Tescovin [utilizator]

Trebuie să trimită și Primăria Capitalei o sondă spațială care să funcționeze pe post de semafor inteligent. Deja problema traficului pe Marte devine una serioasă !
    Vă dați seama? (Luni, 8 februarie 2021, 14:52)

Lionheart [utilizator]

Ce planuri sofisticate și câtă tehnologie implicată, ca să nu mai vorbesc de banii din spate, toate ca să se aducă pe pâmânt niște mostre de pe Marte, să poată fi studiate la nivelul maxim posibil. De ce? Pentru că omul este însetat de cunoaștere. De asta am ajuns, unde am ajuns.
    În timpul ăsta în România lumea se calcă în picioare și se îmbrâncește cu jandarmii, ca să pupe moaște, se construiește o catedrală grotească și inutilă, se moare de infecții nosocomiale în spitale vechi și insalubre, iar un prunc moare înecat la botez.
      Și asta înseamnă că... ? (Luni, 8 februarie 2021, 16:01)

Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

...dacă spitalele ar fi salubre, dacă „pupătorii de moaște” nu s-ar îmbrânci cu jandarmii, dacă nu s-ar construi catedrala (apropo, se zice „grotescă”, nu „grotească” !) și dacă popa ăla nu l-ar fi înecat pe bietul prunc, astăzi România ar fi avut și ea o sondă în drum spre Marte ? Așa cum are China, campioana salubrității din piețele publice și a drepturilor minorităților religioase ? Așa cum are America, unde mor bătrânii pe capete prin azile infectați cu Covid și unde se împușcă oamenii între ei la drumul mare ? Așa cum are UAE, promotorul drepturilor femeilor și al secularismului în viața publică ?
      Se petrec lucruri infinit mai grave in Romania (Marţi, 9 februarie 2021, 1:43)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

Iata: in fiecare zi mor oameni si nimeni nu le poate spune ce-i asteapta dupa aceea si unde se duc.
    Sa nu fim carcotasi (Luni, 8 februarie 2021, 18:48)

kkciosuldelahamangia [utilizator]

Si Romania ,,Perseverance" in constructia de biserici si catedrale !
    1969 (Luni, 8 februarie 2021, 23:25)

utilizator1 [utilizator]

Va dați seama cât de complicat este sa cobori pe marte și sa aduci ceva de acolo înapoi pe pămant? Și asta in 2021? Ramane încă greu de explicat prin ce mijloace sau prin ce noroc fenomenal au reușit oamenii sa construiască in anii 60 un modul lunar care sa aselenizeze și apoi sa se rebranseze la o racheta care sa aducă înapoi pe pământ oameni teferi și nevătămați.
      Evident ca s-a putut (Marţi, 9 februarie 2021, 8:12)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui utilizator1

Luna are niste avantaje enorme: nu ai deriva prin atmosfera, nu ai stres aerodinamic, gravitatia e mai mica si poti face controlul unei nave chiar de pe Pamant cu o intarziere de maxim 2.5 secunde.

Si nu uita ca in anii 60 rusii construiau sondele care vor ajunge pe VENUS si trimite apoi imagini. Ori VENUS are probleme mult mai mari decat Luna si Marte la un loc din cauza atmosferei.