Prima gaură neagră descoperită vreodată, subiectul faimosului pariu dintre Hawking și Thorne, este mult mai masivă decât se credea anterior

Vineri, 19 februarie 2021, 16:43 Science - Spatiul

Reprezentare computerizata a Cygnus X-1
Foto: Flickr
Noi observații ale primei găuri negre detectate vreodată i-au făcut pe astronomi să pună la îndoială ceea ce știu despre cele mai misterioase obiecte din Univers, relatează Phys.org.

Studiul publicat joi în revista Science arată că sistemul cunoscut sub numele de Cygnus X-1 conține cea mai masivă gaură neagră de masă stelară detectată vreodată fără utilizarea undelor gravitaționale.

Cygnus X-1 este una dintre cele mai apropiate găuri negre de Pământ, fiind descoperită în 1964 când o pereche de contoare Geiger au fost transportate la bordul unei rachete sub-orbitale lansate din New Mexico.

Obiectul a fost subiectul unui renumit pariu științific între fizicienii Stephen Hawking și Kip Thorne, Hawking pariind în 1974 că nu este o gaură neagră. Hawking a admis că a pierdut pariul 16 ani mai târziu.

Studiul publicat joi a fost realizat de o echipă internațională de astronomi a folosit Very Long Baseline Array, un radiotelescop format din 10 antene răspândite în Statele Unite, și o tehnică iscusită de a măsura distanțele în spațiu.

„Dacă putem vizualiza același obiect din locații diferite, putem calcula distanța sa față de noi măsurând cât de departe pare să se miște obiectul în raport cu fundalul”, declară profesorul James Miller-Jones, cercetător principal la Universitatea Curtin din Perth.

„Dacă țineți degetul în fața ochilor și îl vedeți cu un ochi pe rând, veți observa că degetul pare să sară dintr-un loc în altul. Este exact același principiu”, explică acesta.

„Am urmărit timp de șase zile o orbită completă a găurii negre și am folosit observații ale aceluiași sistem făcute cu același telescop în 2011”, a relatat profesorul Miller-Jones.

„Această metodă și noile noastre măsurători arată că sistemul este mai departe decât se credea anterior, cu o gaură neagră care este semnificativ mai masivă”, spune acesta.

Sistemul Cygnus X-1 (FOTO: Institutul Max Planck / Sciencephoto / Profimedia Images)

Aproape de viteza luminii

Profesorul Ilya Mandel de la Universitatea Monash din Melbourne spune că gaura neagră este atât de masivă încât pune sub semnul întrebării modul în care astronomii au crezut că s-a format.

„Stelele pierd masă în mediul înconjurător prin vânturi stelare care se îndepărtează de suprafața lor. Dar pentru a obține o gaură neagră atât de grea, trebuie să reducem cantitatea de masă pe care o pierd stelele care strălucesc puternic în decursul vieții”, a explicat acesta.

„Gaura neagră din sistemul Cygnus X-1 și-a început viața ca o stea de aproximativ 60 de mase solare și s-a prăbușit în urmă cu zeci de mii de ani", relatează Mandel.

„În mod incredibil, orbitează în jurul stelei sale însoțitoare - un supergigant - la fiecare cinci zile și jumătate, la doar o cincime din distanța dintre Pământ și Soare”, potrivit cercetătorului.

„Aceste noi observații ne spun că gaura neagră este de peste 20 de ori mai mare decât masa Soarelui nostru - o creștere de 50% față de estimările anterioare”, afirmă Mandel.

În plus, Xueshan Zhao, co-autoare a studiului și doctorandă la Academia de Științe a Chinei, precizează că „folosind măsurătorile actualizate pentru masa găurii negre și distanța sa față de Pământ, am putut confirma că Cygnus X-1 se rotește incredibil de repede - foarte aproape de viteza luminii și mai rapid decât orice altă gaură neagră descoperită până în prezent”.

Anul viitor Australia și Africa de Sud vor începe lucrările de construcție la cel mai mare radiotelescop din lume - Square Kilometer Array (SKA), profesorul Miller-Jones afirmând că „pe măsură ce următoarea generație de telescoape intră în funcțiune, sensibilitatea lor îmbunătățită dezvăluie Universul din ce în ce mai detaliat”.

„Este un moment minunat să fii astronom”, spune acesta.

.*.

Sunt usor contrariat (Vineri, 19 februarie 2021, 17:06)

Zapateado [utilizator]

Mai e voie sa spui " gaura neagra" ? Daca urmeaza represalii salbatice? Coltescu, ati vazut ce-a patit si pe el doar l-a luat gura pe dinainte.
    Gaurile negre nu au par (Vineri, 19 februarie 2021, 17:24)

Aceasta e o exprimare colocviala a unei conjecturi, conform caruia BH sunt caracterizati complet de masa, sarcina electrica si moment unghiular. Nici-o alta informatie nu este disponibila in afara de acestea. Deci nu stim si nu vom sti vreodata, ce se afla in interiorul unei gauri negre. Poate un alt univers, poate inca vreo zece gauri negre sau poate o civilizatie extra-univers.
    Oricum, la viteze de rotatie asa de mare, fiindca energia cinetica contribuie si el la curbarea spatiului, raza Schwarzschild (deci dimensiunea lui) e mai mare, decat cea data de doar masa lui. Sigur ca astronomii stiu asta, dar articolul nu specifica.
      Gaurile negre au totusi par (Vineri, 19 februarie 2021, 18:28)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Pentru ca atunci cand privesti (din universul nostru) un corp cazand pe gaura neagra (hai sa o luam stationara), il vei vedea indepartandu-se insa din momentul in care trece de orizont el tie iti va parea stationar insa spectrul emis de el va shifta spre rosu pana cand va scadea sub pragul de detectie al receptorului. Asadar pe "suprafata' orizontului unei gauri negre zac toate informatiile referitoare la toate corpurile care au cazut vreodata dincolo de orizont. Atata doar ca radiatia emisa de ele este atat de slaba ca nu o putem detecta. Cu alte cuvinte, informatia dpdv al unui observator aflat de partea noastra a orizontului ramane inchisa pentru vecie aici - pe partea noastra. Doar ca este "scrambled" si "undetectable" dpdv practic. Teoretic, daca ai avea un aparat capabil sa detecteze aceasta radiatie, ai vedea acolo toata istoria dezvoltarii BH.
        Ca sa fim mai precisi (Vineri, 19 februarie 2021, 20:24)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

in momentul cand ar atinge orizontul (dpdv. a unui observator extern niciodata, in referinta proprie trece de orizont fara mesaje de atentionare:) deci in acel moment lungimea de unda a radiatiei emise ar fi infinita, deci de energie zero. Asta in aproximare semiclasica. In QM, energia nu poate fi mai mica de 1/2h*omega, dar aceasta nu poate fi radiata. Deci, zero informatie. Oricum, despre entropia informationala a BH cei o mie de fizicieni care studiaza problema au cam trei mii de opinii diferite. Daca ma dotezi cu cafea si tutun, iti sciu un rezumat scurt de o mie de pagini.
          In loc de cafea si tutun (Vineri, 19 februarie 2021, 22:01)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Iti dau altceva, anume scuze ca am fost in trecut acid cu tine in niscai comentarii. Este un mod de autoprotectie impotriva unora care propaga pseudostiinta. Dar cand gresesc recunosc. Te pot intreba ce meserie ai? Eu sunt in IT - retele insa ma pasioneaza astrofizica (asta am vrut sa fac in viata dar nu s-a putut) si intelegerea naturii, chiar daca uneori intelegerea inseamna doar acceptare (caci nu STIM de ce QM e cum e, acceptam ca asa e dar nu stim cauzele chiar daca putem specula). Peace.
            Peace, brother, peace (Vineri, 19 februarie 2021, 23:10)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Pastreaza-ti pasiunea. De fapt pasiunea te va pastra pe tine. Pasiunea este totul.
            Saptamana trecuta ii raspundeai (Duminică, 21 februarie 2021, 19:27)

kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Unuia la un articol despre educatie ca ai fi profesor, acum scrii ca esti in it, sunt curios pe saptamana viitoare ce meserie iti vei alege.
      Suntem deja intr-o gaura neagra! (Vineri, 19 februarie 2021, 18:56)

Alui [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Universul se dilata accelerat la fel cum ar trebui sa fie acceleratia gravitationala in interiorul unui event horizon. Apropo, pozitia event horizon-ului depinde de fereastra de referinta, de acceleratia cu care te apropii de gaura neagra. In anumite conditii, event horizon nu poate fi atins.
        Si eu cred asta (Vineri, 19 februarie 2021, 19:36)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Alui

Ca universul nostru este o gaura neagra formata prin colapsul unei stele intr-un univers cu o dimensiune in plus fata de al nostru. Te las sa ghicesti de ce e nevoie o dimensiune in plus ;)

DAR: este o speculatie. Da, sunt lucruri care se potrivesc dar si lucruri care nu se potrivesc. Iata unul: este IMPOSIBIL ca acea stea sa nu se fi rotit. Daca se rotea, inseamna ca materia din universul nostru ar avea o directe preferentiala de rotatie. Masuratori pe un numar vast de galaxii arata ca universul nostru nu se roteste, deci nici gaura neagra respectiva nu se roteste si nici nu s-a rotit.

Aici e frumusetea stiintei: pornim de la niste speculatii si cautam sa le gasim pereche in ceea ce observam. Pana acum teoria noastra cu gaura neagra insa cam bate pasul pe loc in comunitatea stiintifica.
        Sau gaura alba (Vineri, 19 februarie 2021, 20:26)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Alui

Asta nu e o gluma, e o constructie teoretica inca neconfirmata de observatii.
      Draga ipolitic (Vineri, 19 februarie 2021, 19:33)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Ne-am mai contrazis in comentarii insa ceea ce am facut era evident o gluma. Cele doua comentarii ca tu spui ca nu are par si eu ca are par nu sunt - evident - nimic altceva decat faimosul paradox al informatiei pe care radiatia Hawking ar putea (daca va fi evidentiata practic) sa il rezolve. Evident ca nu ma consider atat de destept ca sa spun ca doar eu am dreptate. Pana la finalizarea studiilor, amandoi avem ...
    nu cumva au gresit? (Vineri, 19 februarie 2021, 17:32)

mike_the_hunter [utilizator]

si au fotografia din spatiu Romania?
    oare care e punctul critic pina la care (Vineri, 19 februarie 2021, 22:24)

richter [utilizator]

numarul necunoscutelor creste odata cu cunoasterea ?!?
    multi ani vor fi scuipate tot felul de versiuni, idei, vise (Vineri, 19 februarie 2021, 23:52)

mbembe [utilizator]

vorbesc ei de gauri la milioane de ani departare (tot o teorie) si nu inteleg lucruri elementare ce se petrec pe planeta lor...
      Sa inteleg (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 11:06)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

Ca progresul stiintei este doar atunci cand stii tot despre ceva si mergi mai departe apoi in alt domeniu, nu? Si de unde stii ca ai aflat tot ce trebuia aflat pe Pamant? De unde stii ca ceva ce descoperi in spatiu nu se aplica mai apoi in a descoperi ceva pe Pamant?

Te intreb: ce obiect cosmic poate avea masa 10^7 mase solare si dimensiuni mai mici decat orbita lui Mercur? Asta se afla in mijlocul Caii Lactee si evidentierea s-a facut in mod direct (prin telescoape)? Masa se calculeaza din perioada de orbitare a unui obiect vizibil (o stea) in jurul celui invizibil.

Daca vrei, poti denumi acel obiect nou descoperit "vaca" dar comunitatea l-a denimit "gaura neagra". Tu vei vorbi de vaci si ei de gauri negre. Insa vorbiti despre acelasi obiect.
      Si mai vreau sa te intreb ceva (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 11:08)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

Pentru ce unii ca Magellan, Columb, Vespuci s-au aventurat pe mare cand nici ei nu intelegeau tot ce se intampla in tara lor, dara-mi-te pe propriul continent...
    E mica (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 17:57)

VOX. [utilizator]

Comparativ cu gaura facuta de smecherii din Ro, indiferent de culoare.