Science Report Astronomii au identificat cel mai sigur loc pentru viață din Calea Lactee

de S.J.     HotNews.ro
Marţi, 30 martie 2021, 18:10 Science - Spatiul

Calea Lactee
Foto: Wikimedia Commons
Astronomii au căutat în întreaga Cale Lactee pentru a găsi cel mai sigur loc pentru viață, descoperind că Pământul se află într-o locație destul de bună, relatează Live Science.

Dacă ultimul an și jumătate te-a făcut să îți dorești să te muți pe altă planetă, s-ar putea să îți dorești să ai în vedere o zonă apropiată de centrul galaxiei, potrivit cercetătorilor.

Noua descoperire a fost făcută de o echipă de astronomi italieni care au studiat locațiile în care exploziile cosmice puternice ar fi putut ucide viața.

Aceste explozii, ca de exemplu supernovele și exploziile de raze gama, au eliberat radiații și particule și radiații cosmice care pot distruge ADN-ul și ucide orice formă de viață.

Ținând cont de acest lucru astronomii au raționat că regiunile cele mai favorabile vieții vor fi cele în care numărul acestor explozii este cât mai mic.

„Exploziile cosmice puternice nu sunt neglijabile pentru existența vieții în galaxia noastră în întreaga sa istorie cosmică”, afirmă Riccardo Spinelli, astronom la Universitatea Insubria din Italia și autorul principal al cercetării.

„Aceste evenimente au jucat un rol în periclitarea vieții în majoritatea Căii Lactee”, adaugă acesta.

Pe lângă găsirea celor mai periculoase zone, astronomii au identificat și cele mai sigure locații din întreaga istorie de 11 miliarde de ani a galaxiei noastre.

Rezultatele acestora arată că deocamdată suntem la marginea unei benzi extinse în care condițiile sunt favorabile vieții.

Însă în tinerețea Căii Lactee marginile galaxiei erau pariul mai sigur.

Pământul se află în centrul Zonei Goldilocks a sistemului solar

Zona Goldilocks galactică

Gradul în care o planetă este favorabilă apariției și susținerii vieții depinde de numeroși factori.

De exemplu, planetele trebuie să se afle în așa-numita „Zonă Goldilocks” (zona locuibilă circumstelară) în care radiațiile emise de steaua sau stelele sistemului solar nu sunt prea puternice iar temperaturile nu sunt nici prea ridicate, nici prea scăzute ci exact potrivite.

Însă pe lângă aceste condiții locale viața este periclitată și de radiațiile venite din spațiul interstelar. Evenimentele cosmice puternice precum supernovele și exploziile de raze gama emit particule încărcate periculoase care se deplasează cu viteze apropiate de cele ale luminii.

Nu doar că acestea pot ucide toate formele de viață pe care le cunoaștem dar particulele respective pot distruge atmosferele planetelor care se află în calea lor.

Oamenii de știință cred că un asemenea eveniment ar duce la eradicarea vieții din apropierea sistemelor solare învecinate.

„Pentru planetele foarte apropiate de explozia stelară este plauzibil să existe o sterilizare completă”, a afirmat Spinelli pentru Live Science, adăugând că „în cele mai îndepărtate o extincție în masă este mai probabilă”.

Autorii studiului au notat că o explozie de raze gama din vecinătatea galactică ar fi putut juca un rol cheie în extincția în masă din Ordovician, a doua cea mai mare din istoria Pământului, în urmă cu aproximativ 450 de milioane de ani.

Deși nu există dovezi concrete care să lege o explozie anume de raze gama de evenimentul de extincție, cercetătorii cred că scenariul este plauzibil datorită poziției Pământului în Calea Lactee.

Evenimentele cosmice extreme pot steriliza viața din sistemele solare învecinate

În căutarea siguranței

Folosind modele de formare și evoluție stelară, cercetătorii au calculat momentele în care anumite regiuni ale galaxiei noastre ar fi inundate de radiații mortale.

În istoria timpurie a Căii Lactee, partea interioară a galaxiei - până la o distanță de aproximativ 33.000 de ani lumină față de centrul galactic - a fost iluminată de formări intense de stele care au făcut-o ostilă vieții.

În perioada respectivă galaxia noastră era zguduită periodic de explozii cosmice puternice însă regiunile aflate mai în apropierea periferiei sale, care aveau mai puține stele, au fost în mare parte cruțate de aceste cataclisme.

Majoritatea galaxiei a fost sterilizată periodic de explozii masive până în urmă cu aproximativ 6 miliarde de ani dar pe măsură ce Calea Lactee a „îmbătrânit”, aceste explozii au devenit mai puțin frecvente.

În prezent, zonele mediene care formează un inel situat între 6.500 până la 26.000 de ani lumină față de centrul galactic sunt cele mai sigure zone pentru viață.

În apropierea centrului galactic dominat de gaura neagră supermasivă Sagittarius A* supernovele și alte evenimente sunt încă frecvente în timp ce în zonele periferice există mai puține explozii de raze gama dar și mai puține planete stâncoase.

Din fericire pentru noi, „cartierul” nostru galactic devine din ce în ce mai prietenos și pe termen lung vor exista tot mai puține evenimente cosmice extreme care pot cauza o altă extincție în masă.

Studiul astronomilor italieni a fost publicat în ediția din luna martie a revistei Astronomy and Astrophysics și ar putea într-o zi să îi ajute pe oamenii de știință să decidă unde să caute exoplanete locuibile.