Astronomii au observat în doar zece zile două coliziuni între o gaură neagră și o stea neutronică

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 29 iunie 2021, 18:36 Science - Spatiul

Coliziunea dintre o stea neutronica si o gaura negra - ilustratie
Foto: LIGO
​Astronomii au detectat în premieră coliziuni între o gaură neagră și o stea neutronică, totul fiind cu atât mai special cu cât fenomenul a fost observat de două ori în doar zece zile, în locuri diferite din Univers. Cercetătorii estimau că astfel de ciocniri pot apărea, însă nu știau cât de des. Aceste observații pot să ducă la schimbarea unor idei despre formarea stelelor și galaxiilor.

”Este prima oară când am putut detecta coliziunea dintre o gaură neagră și o stea neutronică oriunde în Univers”, spune Patrick Brady, purtătorul de cuvânt la LIGO Scientific Collaboration.

Detectorul LIGO — Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory este cel cu ajutorul căruia, în toamna lui 2015, au fost observate în premieră undele gravitaționale.

Descoperirea de acum aduce noi informații despre sistemele binare de stele care se găsesc în Univers, dar ridică și o întrebare: de ce nu am descoperit o astfel de pereche în galaxia noastră? Astronomii se așteptau să găsească o stea neutronică ce orbitează în jurul unei găuri negre, însă în aproape jumătate de secol de observații nu au descoperit așa ceva în Calea Lactee.

În trecut a fost detectată coliziunea dintre două găuri negre, dar și dintre două stele neutronice, dar niciodată până acum o ciocnire dintre o stea neutronică și o gaură neagră.

O stea neutronică este un corp format din neutroni extrem de condensați, după explozia unei supernove. Se estimează că o linguriță de material dintr-o stea neutronică ar cântări în jur de 4 miliarde de tone.

Supernova este o explozie luminoasă violentă la capătul existenței unei stele masive. Găurile negre sunt obiecte extrem de dense, cu o forță gravitațională atât de puternică, încât orice obiect care trece la o anumită distanță de ele este captat, inclusiv lumina.

Atât steaua neutronică, dar și gaura neagră sunt de dimensiuni extraordinare, însă găurile negre sunt mai masive decât stelele neutronice.

În urma unei coliziuni între obiecte atât de masive se petrec oscilații ale curburii spațiu-timp care se propagă la mare distanță de punctul de formare. Aceste oscilații au fost detectate de astrofizicieni.

Prima coliziune a fost detectată pe 5 ianuarie și a fost între o gaură neagră de 6,5 ori mai masivă decât Soarele și o stea neutronică de 1,5 ori mai masivă decât Soarele. A doua coliziune, detectată zece zile mai târziu a implicat o gaură neagră cu masă de 10 ori mai mare decât Soarele și o stea neutronică de două ori mai mare decât Soarele.

Steaua neutronică este cea mai densă stea și reprezintă miezul colapsat al unei stele gigantice. Stelele neutronice sunt formate în urma exploziilor unor supernove, care reprezintă finalul "vieţii" unei stele de mărime medie. Aceste stele sunt cele mai dense obiecte solide observabile

Aceste detecții au fost incluse într-o lucrare publicată în Astrophysical Journal Letters și aduc noi date în domeniul astronomiei gravitaționale.

Vivien Raymond, profesor la Cardiff University, spune că aceste rezultate surprinzătoare sunt ”fantastice” ”Trebuie să mergem la planșa de desen și să ne refacem teoriile (...) Din nou am învățat o lecție; când bănuim ceva, de obicei se dovedește după un timp că ne-am înșelat, așa că mereu trebuie să fim cu mintea deschisă și să vedem ce ne spune Universul”, spune ea.

Surse: BBC, New York Times

Eu cred (Marţi, 29 iunie 2021, 19:45)

ca e vorba de aceeasi stea neurotonica. Isi face de cap cu gaurile negre. Frank Herbert a fost cel care a propus biciuirea stelelor buclucase, avea perfecta dreptate.
    Materie degenerata (Marţi, 29 iunie 2021, 20:35)

Omul apucat de ras [utilizator]

In lumea reala, normala, nu ne dam seama de forta campului electric intrucat din fericire aproape totul in jur este neutru electric. Daca intr-un om 10% din atomi ar deveni ioni pozitivi (prin pierderea unui singur electron), am exploda atat de puternic ca orice bomba nucleara ar fi o pocnitoare.

Atomul ca spatiu este 99.999999999999999% spatiu gol. Nucleul si electronii ocupa ce ramane pana la 100%. Totusi, pentru ca atomii sunt polarizati (nucleul pozitiv si valul electronic negativ), nu cadem prin masa sau podea, desi loc ar fi berechet. Electronii din noi ii resping pe cei din masa sau podea sau scaun.

Daca insa anulam diferenta de sarcina (este f dificil de invins aceasta bariera, insa la scara mare gravitatia o poate face), acel 99.9...9% spatiu gol poate fi umplut. Si se va umple cu neutroni, care au masa dar nu si sarcina electrica. Corpul rezultat va fi unul EXTREM de dens. Totusi colapsul (pana la un punct) va fi prevenit de principiul excluziunii al lui Pauli. Dincolo insa de acest punct nu se cunoaste nici o alta forta ce se poate opune unui colaps, iar daca acesta se produce obiectul rezultat va avea dimensiune egala cu cea a celei mai mici particule existente (si probabil inca nedescoperite), practic insa nu mai discutam de dimensiuni ale unui obiect (aceasta fiind gaura neagra).
      Mi se pare exagerat (Miercuri, 30 iunie 2021, 14:19)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Omul apucat de ras

dar s-ar putea să nu cunosc. Puteți da detalii/date despre explozia generată de ionizarea a 10% din atomii corpului uman?

Există baterii mai grele decât corpul uman și care merg tocmai pe principiul ionilor și nimeni nu se teme că are Hiroshima în mașina Tesla.
        Citeste (Miercuri, 30 iunie 2021, 23:34)

Omul apucat de ras [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Coulomb bomb.

PS1: nu de la mine ai minus. Nu as putea da decat plus curiozitatii unui om care afirma clar ca nu stie si care evident are dreptul la o parere.

PS2: In baterii nu toata substanta e ionizata. Majoritatea nu e. SAU: exista ioni pozitivi si electroni liberi, ceea ce inseamna ca global bilantul este aproape zero. Deci nu sunt electroni lipsa, ci liberi sa se miste.
          Am căutat și sincer nu am găsit (Joi, 1 iulie 2021, 0:33)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Omul apucat de ras

nimic despre Coulomb bomb în afară de câteva bombe nucleare care nu au nimic de a face cu ionizarea, mai ales cu ionizare corpului uman. Puteți fi mai specific? Links?
            Am gasit doar linkuri (Joi, 1 iulie 2021, 13:47)

Omul apucat de ras [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Catre articole stiintifice, explicand de exemplu eroziunea metalelor in baterii sau generarea de explozii in plasma cu ajutorul laserilor.

Iata un filmulet gasit repede pe Youtube (nu cea mai stiintifica stursa), dar poate are linkuri sau explicatii: https://www.youtube.com/watch?v=6Px8IdahzaM&t=407s