Tainele Universului: De ce orbitele planetelor din sistemul nostru solar se află toate în același plan?

Luni, 20 septembrie 2021, 20:07 Science - Spatiul

Sistemul solar
Foto: YouTube
Dacă ați studiat vreodată un model al sistemului nostru solar, probabil că ați observat că Soarele, planetele, lunile și asteroizii sunt în aproximativ același plan. De ce? Pentru a răspunde, Live Science ne invită într-o călătorie în timp – cu 4,5 miliarde de ani în urmă.

Atunci, la începuturile sale, sistemul solar era doar un uriaș nor în rotație, compus din gaz și praf, povestește Nader Haghighipour, astronom la University of Hawaii la Manoa. Giganticul nor măsura 12.000 de unități astronomice (UA) în diametru; o UA este distanța medie dintre Pământ și Soare, aproximativ 150 de milioane de kilometri.

Pe măsură ce norul de praf și gaze a început să se restrângă, s-a și aplatizat. Imaginați-vă o pizzerie unde un bucătar aruncă aluatul în aer. Rotindu-se, aluatul se întinde, dar devine tot mai subțire și plat. Asta s-a petrecut și cu sistemul solar timpuriu.

Între timp, în centrul acestui nor în aplatizare, toate moleculele de gaz s-au strâns atât de mult că au început să se încingă. În imensa căldură și presiune, atomii de hidrogen și heliu au fuzionat și au dat naștere pentru miliarde de ani unei reacții nucleare sub forma unei stele tinere: Soarele nostru. În următoarele 50 de milioane de ani, Soarele a continuat să crească, atrăgând gaze și praf din jur și emanând valuri de căldură și radiații intense. Treptat, Soarele în creștere a eliberat în jurul său un spațiu ca o gaură ca de covrig.

Pe măsură ce Soarele a crescut, norul a continuat să se strângă, formând „un disc în jurul stelei, care devenea tot mai plat și tot mai extins, cu Soarele în centru”, explică Haghighipour.

În cele din urmă, norul a devenit o structură plată numită disc protoplanetar orbitând în jurul stelei. Se întindea pe sute de UA și avea o grosime de zece ori mai mică.

După aceea, timp de zeci de milioane de ani, particulele de praf din discul protoplanetar s-au rotit în vârtejuri blânde, lovindu-se reciproc din când în când. Unele chiar s-au lipit unele de altele. Iar după acele milioane de ani particulele au devenit bucățele de câțiva milimetri, acele bucățele au devenit pietricele, care și ele au continuat să se ciocnească și să se unească.

În cele din urmă, cea mai mare parte din discul protoplanetar s-a strâns la un loc, formând obiecte uriașe. Unele au devenit atât de mari că gravitația le-a modelat ca planete sferice, planete pitice și luni. Altele au rămas cu forme neregulate, ca asteroizii, cometele și unele luni mici.

În ciuda mărimilor lor diferite, toate au rămas mai mult sau mai puțin în același plan, cel din care proveniseră materialele lor de construcție. De aceea, chiar și azi, cele opt planete ale sistemului solar și celelalte corpuri cerești se mișcă pe orbite la aproximativ același nivel.

Nu era o planetă (Luni, 20 septembrie 2021, 20:56)

nick24 [utilizator]

care era pe invers?
      ba da (Luni, 20 septembrie 2021, 21:52)

Dan_Nemes [utilizator] i-a raspuns lui nick24

uranus
      Nu chiar (Luni, 20 septembrie 2021, 22:12)

Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui nick24

Venus se roteste in jurul axei proprii in sens retrograd (adica nu se rostogoleste pe partea interioara a orbitei, ci in sens invers). Uranus are axa inclinata aproape in planul orbitei. Totusi miscarea pe orbita e in acelasi sens pt. toate planetele.
      Sunt doua, (Marţi, 21 septembrie 2021, 6:42)

Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui nick24

Uranus si Venus, dar, cum zice si altcineva, sunt pe acelasi plan cu celalte, indif cum se ''rotesc'' - de fapt, rotirea in jurul soarelui(care si el se afla in miscare in jurul centrului galaxiei) e mult mai complexa decat ne imaginam, seamana si cu rotirea electronilor in jurul nucleului, dar, mai degraba e un vortex, ceva de genul:
    Eu imi imaginez o pizzerie cosmica (Marţi, 21 septembrie 2021, 0:33)

VOX. [utilizator]

Unde un bucatar priceput a creat o pizza pe cinste. Si nu s-a indurat sa o faca minerala, nici macar vegetariana...
    Apoi, gandindu-ma la formarea Lunii, inclin sa cred ca bucatarului ii placea si biliardul cosmic.
    DE UNDE ? (Marţi, 21 septembrie 2021, 8:58)

gibon47 [utilizator]

De unde a apărut materia în „punctul” unde a avut loc explozia (Bing Bang) ?
    Zic și eu nu dau cu paru' - dacă peste alte miliarde de ani dilatarea Universului se oprește și începe contracția și peste alte miliarde de ani va ajunge în punctul de unde a plecat ? Și uite așa acest ciclu se va repeta la infinit.
    Fara cap si fara coada (Marţi, 21 septembrie 2021, 14:02)

mishu72 [utilizator]

Deci, un articol care spune o poveste si NU demostreaza nimic: chiar asa, de ce se afla in acelasi plan planetele, a inteles careva?
      Ai dreptate (Marţi, 28 septembrie 2021, 20:59)

adriean [utilizator] i-a raspuns lui mishu72

Transformarea aglomerărilor de materie in discuri are loc datorita unei reguli a fizicii numita moment unghiular, chestie destul de greu de inteles, fiind total neintuitiva.
      In rest, Gigel a explicat absolut corect mai sus care-s directiile de rotatie.