Misiunea, numită Double Asteroid Redirection Test (DART), este programată să fie lansată pe 23 noiembrie și ar putea ajuta agențiile spațiale mondiale să descopere cum să devieze asteroizii potențial letali de la impactul cu Pământul, potrivit unui comunicat al NASA, citat de Live Science.

Nava DARTFoto: NASA

DART va testa un plan de apărare împotriva asteroizilor, prăbușind una sau mai multe nave spațiale mari pe un asteroid care se apropie pentru a-i schimba orbita.

Ținta este un asteroid binar (două roci spațiale care se deplasează în tandem) numit Didymos, care constă dintr-un asteroid mai mare care are un diametru de aproximativ 780 metri în diametru și este orbitat de o ”lună” cu diametrul de 160 m, denumită oficial „Dimorphos”.

NASA va viza asterodiul mai mic, în speranța că un impact direct îi va încetini suficient de mult deplasarea încât telescoapele de pe Pământ să poată studia în detaliu efectele.

„Va confirma pentru noi care este viabilitatea tehnicii impactului cinetic pentru devierea orbitei unui asteroid și va stabili că aceasta rămâne o opțiune viabilă, cel puțin pentru asteroizii de dimensiuni mai mici, care reprezintă cel mai frecvent pericol de impact”, a declarat Lindley Johnson, Ofițerul de Apărare Planetară al NASA, pentru Live Science Space.com la începutul acestui an.

Sonda spațială DART este programată să fie lansată de la baza forței aeriene Vandenberg din California, fiind transportată cu racheta SpaceX Falcon 9 prin atmosferă.

Odată ce DART se separă de vehiculul de lansare, va naviga prin spațiu timp de aproximativ un an, călătorind la aproape 11 milioane de kilometri de Pământ înainte de a ajunge în cele din urmă la Didymos la sfârșitul lunii septembrie 2022, potrivit NASA.

Dacă totul merge, nava DART se va prăbuși pe suprafața asteroidului la o viteză de aproximativ 24.000 km / h, pulverizând nava spațială la impact.

Acest impact puternic abia va afecta asteroidul, determinându-l să piardă o fracțiune din viteza sa, potrivit NASA.

Misiunea HERA a Agenției Spațiale Europene este programată câțiva ani mai târziu pentru a determina dacă acest impact a schimbat într-adevăr cursul asteroidului.

Misiunea HERA va trebui să acopere măsurarea şi analizarea datelor impactului, pentru a stabili cert în ce fel şi cum a fost modificată traiectoria corpului ceresc.

Hera va lansa, pentru prima dată în spațiul cosmic îndepărtat, sateliți europeni CubeSats — mini-sateliți, construiți din module de 10cm. Aceștia vor studia asteroizii îndeaproape și vor folosi pentru prima dată o sondă radar pentru a investiga interiorul unui asteroid, instrumentul fiind o versiune îmbunătățită a sistemului radar care a fost folosit de ESA în misiunea Rosetta, ce a studiat o cometă.

România va juca un rol esențial în misiunea HERA, prima misiune de apărare planetară a Agenției Spațiale Europene (ESA), parte a unui efort internațional de deviere a unui asteroid, realizat în colaborare cu NASA (misiunea DART).