O stea magnetică densă extrem de rară a erupt și a emis într-o fracțiune de secundă la fel de multă energie precum cea generată de un miliard de stele de dimensiunea soarelui nostru, relatează Live Science.

Acest tip de stea numit magnetar este un tip de stea neutronică cu un câmp magnetic incredibil de puternic. Magnetarele erup adesea spectaculos și fără avertisment.

Chiar dacă magnetarii pot străluci de mii de ori mai puternic decât soarele nostru, erupțiile lor sunt atât de scurte și imprevizibile încât reprezintă o veritabilă provocare pentru astrofizicienii care le studiază.

Însă cercetătorii au reușit recent să surprindă una din aceste erupții și să calculeze oscilațiile luminozității sale în timpul evenimentului, descoperind că magnetarul a eliberat la fel de multă energie ca soarele nostru în 100.000 de ani, făcând acest lucru în doar o zecime de secundă.

Ce este un magnetar

O stea neutronică se formează când o stea masivă ajunge la sfârșitul ciclului său de viață. Pe măsură ce steaua explodează într-o supernovă, protonii și electronii din nucleul său sunt striviți într-o masă solară caracterizată de gravitație extrem de puternică și forțe magnetice ce se rotesc rapid.

Rezultatul este o stea neutronică de aproximativ 1,3-2,5 mase solare - o masă solară reprezintă masa soarelui nostru, echivalentă cu masa a aproximativ 330.000 de planete de dimensiunea Pământului - care are însă un diametru de aproximativ doar 20 de kilometri.

Materia din stelele neutronice este atât de densă încât o bucată de dimensiunea unui cub de zahăr ar cântări peste un miliard de tone iar atracția gravitațională pe care acestea le exercită este atât de puternică încât o bezea capturată de acestea ar lovi suprafața lor cu forța a 1.000 de bombe cu hidrogen, potrivit NASA.

Magnetarele au câmpuri magnetice de 1.000 de ori mai puternice decât cele ale altor stele neutronice, fiind mai puternice decât orice alt obiect magnetic cunoscut până acum.

„Chiar și într-o stare inactivă magnetarele pot fi de 100.000 de ori mai strălucitoare decât soarele nostru. Însă în cazul erupției pe care am studiat-o - GRB2001415 - energia eliberată a fost echivalentă cu cea radiată de soarele nostru în 100.000 de ani”, afirmă Alberto J. Castro-Tirado, profesor la Institutul de Astrofizică din Andaluzia și autor principal al studiului.

„Monstrul cosmic” studiat de cercetători

Magnetarul studiat de cercetători se află în Galaxia Sculptorului, o galaxie spirală aflată la o distanță de aproximativ 13 milioane de ani lumină față de Pământ și este „cu adevărat un monstru cosmic”, potrivit lui Victor Reglero, coautor al studiului.

Erupția a fost detectată pe 15 aprilie 2020 de către instrumentul ASIM (Atmosphere–Space Interactions Monitor) de la bordul Stației Spațiale Internaționale, cercetătorii folosind ulterior inteligența artificială pentru a o studiu, potrivit studiului pe care l-au publicat în revista Nature.

Oamenii de știință au identificat până în prezent doar în jur de 30 de magnetare în rândul celor aproximativ 3.000 de stele neutronice descoperite, aceasta fiind cea mai puternică erupție detectată vreodată.

Cercetătorii suspectează că erupțiile de această magnitudine sunt provocate de așa-numitele cutremure stelare care perturbă straturile externe elastice ale magnetarelor.