Telescopul spațial James Webb a surprins noi detalii ale unei galaxii cunoscute sub numele de Phantom Galaxy, într-o imagine spectaculoasă care arată forma sa spiralată, publicată de Agenția Spațială Europeană (ESA) și NASA, potrivit AFP.

Phantom GalaxyFoto: ESA / NASA

Lansat în spațiu la sfârșitul anului 2021 și operațional din iulie, James Webb a dezvăluit de atunci imagini impresionante ale lui Jupiter, nebuloase și alte galaxii îndepărtate, oferind oamenilor de știință o mulțime de date noi de analizat.

Cea publicată luni arată M74, sau Galaxia fantomă, cu nucleul său albastru strălucitor și o spirala impecabilă, observată de instrumentul MIRI, care studiază infraroșul mediu și care este rezultatul unei colaborări între europeni și americani.

"Webb a dezvăluit filamente fine de gaz și praf în brațele spiralate luminoase care se întind din centrul acestei imagini", notează ESA pe site-ul său, subliniind că galaxia fusese deja observată de legendarul telescop spațial Hubble, lansat în 1990 și încă în funcțiune.

Agenția europeană, care a dezvoltat telescopul împreună cu NASA, notează, de asemenea, că "lipsa gazului" oferă o imagine mai clară a stelelor din centrul galaxiei, situat la aproximativ 32 de milioane de ani lumină distanță, în constelația Pești.

Datele colectate "vor permite astronomilor să identifice regiunile galaxiei în care se formează stele, să facă măsurători precise ale masei și vârstei roiurilor stelare și să înțeleagă mai bine natura micilor grăunțe de praf care plutesc în derivă prin spațiul interstelar", a precizat ESA.

Telescopul James Webb este o bijuterie inginerească în valoare de 10 miliarde de dolari care face observații la 1,5 milioane de kilometri de Pământ.

Aceasta a detectat, pentru prima dată, prezența CO2 în atmosfera unei exoplanete, adică a unei planete din afara sistemului nostru solar, au anunțat cercetătorii săptămâna trecută.