Au ajuns cu bine pe Terra mostrele de pietre și praf colectate de sonda Osiris Rex de pe îndepărtatul asteroid Bennu, în 2020. Aterizarea a avut loc ]n jurul orei 18, în deșertul din statul american Utah. În 13 minute, capsula care a adus mostrele a reușit să încetinească de la o viteză de 43.000 km/h, la sub 20 km/h. Urmează ca mostrele să fie duse spre a fi analizate.

Capsula cu mostre de pe BennuFoto: Handout / AFP / Profimedia

UPDATE 19.00 „Imposibilul a devenit posibil”, a spus Bill Nelson, administrator șef al NASA, care a felicitat echipa ce a lucrat la misiune din 2011 și până în prezent. El a subliniat că este cea mai consistentă mostră adusă vreodată pe Terra de pe un asteroid. „Este o dovadă că NASA face lucruri mari”, a spus el.

UPDATE 18.55 Oficialii NASA anunță că a fost preluată capsula și împachetată pentru a fi dusă la camera sterilă (clean room). Mostrele sunt pregătite să fie transportate cu un elicopter.

UPDATE 18.33 Oficialii NASA spun că este în stare perfectă capsula cu mostrele de pe Bennu.

UPDATE 17.53 Capsula a aterizat cu bine.

UPDATE 17.46 Capsula cu mostrele de pe Bennu a intrat în atmosfera terestră. Urmează 13 minute critice de coborâre şi frânare. Sonda are 43.000 km/h.

Sonda Osiris Rex a parcurs în total 6,2 miliarde km în cei șapte ani ai misiunii.

Ultimele 13 minute au fost cruciale: capsula a intrat în atmosferă cu o viteză de peste 43.000 km/h, iar scutul termic a făcut față cu brio, fiindcă temperaturile trec de 3.000 de grade Celsius.

Ce se va întâmpla

O primă parașută se va deschide cu 11 minute înainte de aterizarea pe Terra, când capsula se află la 33.000 km altitudine, iar cu 5 minute și 10 secunde înainte de momentul zero se deschide și parașuta principală.

Patru elicoptere vor veni la locul unde va ateriza capsula, iar mostrele vor fi duse la o așa-numită „clean room”, într-o cameră sterilă în care va fi scos containerul din interiorul capsulei, recipient în care se află mostrele. De la acea cameră, recipientul va fi dus, în condiții speciale, către locul în care vor făcute analizele detaliate: Johnson Space Center, în Texas. Mostrele vor fi împărțite la 60 de laboratoare din lume, pentru a fi studiate.

Un moment crucial s-a petrecut la ora 13.42, când sonda Osiris Rex se afla la 102.000 km de Terra, ea a dat drumul capsulei speciale ce aduce mostre de pe Bennu. Patru ore au trecut de la momentul desprinderii, până la cel în care capsula va ajunge pe sol, în Bonneville Salt Flats din statul Utah, la poligonul militar de teste Utah Test and Training Range. Capsula ar putea cădea pe o suprafață de 650 kmp.

Cât material va aduce sonda de la Bennu? Estimarea medie este 250 de grame, cu plus sau minus 100 de grame. În cel mai bun caz vor fi 351 de grame de pietriș, iar în cel mai rău caz vor fi 149 de grame.

Va fi practic o ceșcuță plină de pietriș și se va ști exact cât este doar când mostrele vor fi analizate. Spre comparație, sonda japoneză Hayabusa2 a adus doar 5 grame de material de pe asteroidul Ryugu în decembrie 2020.

Cei de la NASA sunt încrezători că totul va fi bine și inginerii speră că nu se va repeta eșecul din 2004, când capsula din misiunea Genesis, care aduce mostre din vântul solar, s-a prăbușit pe Terra cu 300 km/h, după ce parașuta nu s-a desprins.

Asteroidul Bennu a fost descoperit în 1999, iar misiunea către el a fost anunțată în 2011.

Bennu poate oferi indicii despre cum Pământul, care a fost bombardat de asteroizi veniți din spațiu la începuturile sale, a devenit teren fertil pentru apariția vieții.

Misiunea a fost lansată acum șapte ani. Mai exact, în septembrie 2016 a fost lansată sonda Osiris-Rex care a ajuns doi ani mai târziu la asteroidul Bennu și timp de un an l-a cartografiat, iar cei de la NASA au ales apoi locul unde sonda a atins suprafața în încercarea de a lua mostre de sol. Pe 20 octombrie 2020 au fost culese cu succes mostrele.

Asteroidul Bennu are aproape jumătate de km diametru și se estimează că a apărut acum 4,5 miliarde de ani, la foarte puțin timp după nașterea sistemului solar. „Asteroizii sunt un fel de capsule ale timpului ce plutesc în spațiu și ne pot da mostre de fosile de la nașterea sistemului solar”, spunea Lori Glaze, directorul diviziei ”planetary science” de la NASA.