​În 11 decembrie 2022, capsula Orion plonja prin atmosfera Pământului cu aproape 40.000 km/h, venind de pe orbita Lunii și ajungând în cele din urmă în apele Pacificului, nu departe de coasta Californiei. Se încheiase cu succes misiunea Artemis-1 și toată lumea sărbătorea nu doar succesul noii și controversatei rachete SLS, dar și buna funcționare a capsulei Orion, care a efectuat autonom, fără echipaj la bord, drumul până la Lună și înapoi pe Pământ, un prim test al ambițiosului program Artemis.

capsula OrionFoto: Patrick Batard / AFP / Profimedia

În zilele următoare, inginerii NASA au început să investigheze capsula și au remarcat un lucru la care nu se așteptau: scutul termic, menit să protejeze integritatea structurală a capsulei, era mai corodat decât se așteptau și nimeni nu înțelegea de ce. Acum, la aproape un an de la încheierea misiunii Artemis-1, investigația scutului termic al capsulei Orion nu s-a încheiat și nici o altă capsulă Orion nu va fi lansată până NASA nu înțelege ce s-a întâmplat exact.

Misiunea Artemis-2, programată pentru finalul anului viitor, urmează să transporte un echipaj în jurul Lunii: Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Koch și Jeremy Hansen vor deveni primii oameni care vor ajunge până la Lună, după echipajul Apollo 17 din 1972. Însă lansarea lor ar putea fi amânată până în 2025 dacă investigațiile scutului termic se vor prelungi, pentru că NASA își va lua toate măsurile de precauție necesare, mai ales dacă este vorba despre un zbor cosmic cu echipaj. NASA a precizat că deocamdată misiunea rămâne programată pentru finalul lui 2024, însă nu vor zbura până când lucrurile nu se vor clarifica.

Cei patru astronauți nu vor aseleniza, acest lucru se va întâmpla abia în misiunea Artemis-3, programată, deocamdată, pentru 2025, însă sunt mai multe indicii care ne face să credem că acest termen nu va fi respectat: întârzieri în testele Starship (care trebuie să demonstreze că pot ajunge pe orbită și că pot transfera combustibil în condiții de imponderabilitate), posibile întârzieri în realizarea costumelor pentru activitățile extravehiculare (realizate de companiile Axiom Space și Collins Aerospace), iar acum investigații amănunțite ale scutului termic al capsulei Orion.

Spre deosebire de navetele spațiale, care foloseau plăcuțe ceramice atașate de fuzelaj pentru a proteja vehiculul și implicit echipajul de căldura generată la revenirea prin atmosferă, capsula Orion folosește ceea ce se numește un scut ablativ. Asta pentru că vehiculul este supus unor temperaturi mai mari, pentru că intrarea în atmosferă de pe traiectorie lunară se face cu o viteză mai mare decât de pe orbita terestră, unde navigau navetele spațiale. În plus, capsulele Orion nu trebuie să fie reutilizabile, așa că scutul ablativ este cea mai bună soluție.

Ablativ înseamnă că o parte a acestuia este consumată de plasma formată în jurul vehiculului și o bună parte a scutului arde, însă structura vehiculului rămâne intactă. Din acest punct de vedere, capsula Orion seamănă cu capsula Apollo, care, la fel, folosea acest tip de scut ablativ pentru revenirea în siguranță pe Pământ (Starship folosește plăcuțe ceramice).

Capsula Orion din misiunea Artemis-1 a ajuns cu bine pe Pământ și dacă erau astronauți la bord aceștia nu ar fi avut de suferit, însă problema identificată de NASA este că scutul a ajuns mult mai afectat decât se așteptau inițial și nimeni nu își explică de ce. Din fericire, navele spațiale se proiectează cu marje de siguranță destul de mari, așa că de această dată nu au fost probleme.

Capsula Orion este compusă din 3 module: în timpul lansării, capsula are atașată o rachetă cu combustibil Launch Abort System (LAS) care, în cazul unei dezintegrări a lansatorului, este activată și capsula cu echipaj este îndepărtată de pericol; modulul echipajului, singura parte care revine pe Pământ la finalul misiunii, cea care este dotată cu un scut termic și modulul de serviciu european (realizat de ESA), care asigură curent electric și propulsia necesară manevrelor efectuate în spațiul cosmic în timpul misiunii.

Orion este, teoretic, o capsulă reutilizabilă (modulul echipajului), însă pentru fiecare misiune NASA solicită o capsulă nouă de la compania Lockheed Martin. Capsula 002, folosită în misiunea Artemis-1 anul trecut nu este planificată să mai zboare în spațiu și 4 noi capsule se află în diverse stadii de asamblare pentru misiunile Artemis 2, 3, 4 și 5.

În plus, nu ar fi trebuit să mire pe nimeni: orice misiune spațială programată pentru finalul anului înseamnă că va zbura în anul următor. Este, dacă vreți, o axiomă a zborurilor cosmice.

  • Dați Follow paginii noastre de Facebook, HotNews Science, pentru a putea primi direct, în timp real, cele mai noi informații și curiozități din lumea științei!

Sursa foto: profimediaimages.ro