Propuneri pentru un nou plan strategic al NASA

de Adrian Stanica     HotNews.ro
Joi, 26 februarie 2009, 12:25 Science - Spatiul

Sigla NASA
Foto: AP
Misiuni umane spre asteroizi si chiar spre planeta Marte. Iata care ar trebui sa fie planul strategic al agentiei spatiale americane NASA, conform unei propuneri de plan strategic alcatuit de mai multi experti si astronauti, printre care se afla si cel de-al doilea om pe Luna, Buzz Aldrin.

Propunerea, prezentata pe site-ul Societatii Spatiale Americane (National Space Society) si preluata de catre revista New Scientist face o analiza critica foarte dura la adresa programelor NASA din ultimele decenii. Astfel, autorii considera ca ultimul program spatial cu adevarat marcant pentru NASA ar fi avut loc acum mai bine de trei decenii si jumatate si s-ar fi incheiat odata cu finele misiunii Apollo.

Buzz Aldrin pe Luna, 1969
Foto: AP
Propunerea astronautilor americani urmareste astfel sa se constituie intr-o alternativa la programul prezentat de catre fostul presedinte Bush in anul 2004, care avea ca scop principal intoarcerea omului pe Luna pana in anul 2020. Propunerea, care ii va fi inmanata peste cateva zile noului presedinte Obama, arata ca tinta principala a NASA ar trebui sa fie trimiterea unor misiuni cu echipaj uman spre alte corpuri cosmice si nu spre Luna, tinta de fapt atinsa de catre NASA acum patru decenii.

In opinia autorilor, Luna ar trebui sa fie telul unor misiuni internationale – si chiar a unor proiecte comerciale, datorita interesului manifestat de catre mai multe agentii spatiale din lume si de catre unele firme private.

Care sunt atunci obiectivele propuse de catre astronautii americani?

Autorii propunerii arata ca tintele viitoarelor misiuni cu echipaj uman ar trebui sa fie mult mai ambitioase. In ordinea departarii de Pamant, tintele viitoarelor misiuni NASA cu echipaj uman ar trebui sa fie:
  •   NASA ar trebui sa trimita oameni
      spre asteroizi
      Foto: AP
    unul dintre punctele Lagrangiene – cu gravitatie zero, unde ar putea fi amplasata si o baza spatiala permanenta ca “halta” intre Pamant si alte corpuri  ceresti din sistemul nostru solar, in care ar putea fi pastrate navele spatiale fabricate pentru distante lungi;
  • luna Phobos a lui Marte, care ar trebui sa fie, in opinia autorilor, o prima escala inainte de coborarea oamenilor pe Marte;
  • planeta Marte;
  • unul dintre asteroizii din centura dintre Marte si Jupiter.

Autorii propun si instituirea unui Departament Spatial al SUA, care ar urma sa se ocupe de transformarea in realitate a acestor obiective, precum si ale altora, care privesc dezvoltarea unor noi tehnologii – revolutionare – pentru zborurile spatiale.

Propunerea astronautilor americani este inca in dezbatere, alti experti in domeniul zborurilor spatiale considerand-o drept mult prea critica fata  de activitatile NASA din ultimele decenii.

Propunerea originala poate fi citita aici.

Omul nu are ce cauta in spatiu. (Joi, 26 februarie 2009, 12:42)

carl sagan jr. [anonim]

Arthur C. Clarke in romanul sau Sfarsitul Copilariei spunea, prin vocea personajului extraterestru Karellen -Stelele nu sunt pentru om.Misiuni fara echipaj uman gen Voyager vor putea exista si in viitor dar omul nu poate rezista ani sau decenii la bordul navelor cosmice cu destinatii interplanetare si interstelare.O misiune cu echipaj uman catre cele mai apropiate stele ar dura milenii. Criogenia nu va permite niciodata revenirea la viata a unui om congelat timp de 1 mileniu. Omul trebuie sa se limiteze la leaganul sau planetar-TERRA.
      Inca un argument in favoarea opiniilor mele (Joi, 26 februarie 2009, 13:03)

carl sagan jr [anonim] i-a raspuns lui carl sagan jr.

Nici o civilizatie extraterestra nu a colonizat Galaxia noastra iar acest fapt indiscutabil arata ca fiintele vii inteligente-fie ele oameni sau extraterestri-nu pot supravietui milenii la bordul navelor cosmice.Despre posibila unicitate a vietii inteligente in Univers si despre problemele insurmontabiel ale colonizarii Universului cititi articolul din 1976 al cercetatorului sovietic Iosif Shklovskii intitulat -Posibila unicitate a vietii inteligente in Univers.
        Pintea: The Truth is Out there... (Joi, 26 februarie 2009, 14:44)

Pintea Haiducul [utilizator] i-a raspuns lui carl sagan jr

Rezonez partial la dispozitia ta aiuristica si fantasmagorica pentru a-ti prezenta cum "vad" eu lucrurile,asa m-a izbit o inspiratie nemaiintalnita ca aud deja in creier voci pitzigaiate de extraterestri plangaciosi si disperati care-si fac seppuku in masa : oamenii au efectuat deja calatorii interstelare folosind artefacte hipertehnologice care produc "gauri de vierme" stabile in spatiu,ca in serialul "Stargate".Exista 5 asemenea "Porti Stelare" pe Pamant,pana in toamna anului trecut 3 dintre ele apartineau USA,una Rusiei si una unei tari atat de misterioase,eterne si fascinante,ca nu voi vorbi despre ea aici.Dupa caderea bancii Lehman's Brothers din septembrie si ajutorul banesc enorm acordat de europeni americanilor,francezii si britanicii i-au presat pe americani sa le cedeze doua "Porti Stelare" asa ca acum americanii mai au doar una.De ce nu e facuta publica existenta acestor artefacte extraordinare?Pai,pentru ca oamenii s-ar ingramadi sa colonizeze Galaxia in numar foarte mare si atunci cine ar mai plati impozite statelor respective?In plus,guvernantilor le e teama de civilizatiile care au colonizat deja majoritatea planetelor locuibile din Galaxie,au fost deja niste agresiuni la adresa expeditiilor pamantene care s-au soldat cu pierderi apreciabile...
          :))) ha ha ha (Vineri, 27 februarie 2009, 22:49)

Nicu din USA [anonim] i-a raspuns lui Pintea Haiducul

ha ha ha..... Nu ma poti opri din ras... serios.... rad de nu mai pot.... tu chiar ar trebui sa te faci scenarist ca te pricepi.... Cred ca daca mai exista partidul comunist acum erai secretar de partid :))))))))))))
        si eu fac asa... experimente... (Joi, 26 februarie 2009, 18:27)

atreus [anonim] i-a raspuns lui carl sagan jr

stati calmi, carl sagan jr. este doar un incitator la discutii...
      bine zis (Joi, 26 februarie 2009, 13:04)

ciupacabra [utilizator] i-a raspuns lui carl sagan jr.

dar totusi, curiozitatea omului si dorinta lui de a-si depasi conditia il va determina sa-si puna ambitia de a nu se lasa pana nu va reusi, chiar daca va dura foarte mult pana va reusi. Nu cred ca sta in natura omului sa accepte ca nu se poate si sa se opreasca din cautarea de raspunsuri. Pana la urma probabil dorinta de a cunoaste mai mult tot timpul ne-a propulsat ca specie dominanta pe planeta TERRA.
        Omul nu va putea coloniza spatiul. (Joi, 26 februarie 2009, 13:41)

carl sagan jr. [anonim] i-a raspuns lui ciupacabra

Ganditi-va ce efort imposibil ar insemna trimiterea a 1 miliard de pamanteni pe Marte. Este imposibil.Colonizarea spatiului este un proiect utopic conceput de rusul Tiolkovski si preluat apoi de alti visatori americani.Este o utopie irealizabila.
          1 miliard ? (Joi, 26 februarie 2009, 14:23)

ciupacabra [utilizator] i-a raspuns lui carl sagan jr.

Dar cine a zis ca e nevoie de 1 miliard de oameni ca sa colonizezi o planeta. Normal, efortul ar fi prea mare ca sa incepi o asa colonizare rapida. Sunt de acord cu tine ca nimeni nu o sa trimita in spatiu 1 miliard de oameni pt a coloniza o planeta, dar o colonizare de zeci de mii de oameni nu ar imposibil de realizat. Scopul lor e sa creeze conditii prielnice de viata astfel incat generatiile urmatoare sa poata popula in timp toata planeta.
            Motivatia colonizarii spatiului. (Joi, 26 februarie 2009, 14:30)

carl sagan jr. [anonim] i-a raspuns lui ciupacabra

Singura motivatie a colonizarii spatiului este eliminarea surplusului de populatie de pe Pamant.In anul 2800 populatia Pamantului ar trebui sa fie de peste 100 miliarde. Unde sa se duca acesti oameni daca nu in coloniile din sistemul solar. Deci milioane de oameni vor trebui trimisi zilnic in spatiu pentru a se mentine Populatia de pe Terra la cel mult 10 miliarde.Colonizarea sistemului solar si a galaxiei sunt utopii irealizabile.
              Motivatia nu e doar asta (Joi, 26 februarie 2009, 15:17)

ciupacabra [utilizator] i-a raspuns lui carl sagan jr.

In primul rand planeta asta nu are cum sa intretina si hraneasca o populatie de 100 de miliarde de oameni. Guvernele vor lua masuri sa nu se ajunga aici, iar daca nu vor lua atunci natura va lua masuri, si anume vor incepe razboaie din cauza foametei, multa lume va muri, iar echilibrul natural se va restabili. Nu ma astept ca planeta asta sa suporte mai mult de 20-30 miliarde de oameni care sa poata trai in armonie. Motivul cel mai important al colonizarii e gasirea unor noi resurse si unor conditii mai bune de viata. Viata pe Terra va fi tot mai grea in viitor datorita conditiilor meteo extreme si posibil a poluarii, iar mancarea nu va mai fi asa abundenta datorita secetelor si imputinarea resurselor cu care se hraneste populatia(pestele din ocean de exemplu). Multe alte motive pro colonizare or sa mai apara pe parcurs, desi astea sunt cele mai importante in momentul de fata.
                viziune (Vineri, 27 februarie 2009, 1:08)

atreus [anonim] i-a raspuns lui ciupacabra

oare ma lasa hotnews sa va arat pagina asta
                este open source si nu am nici un interes financiar in a-i face reclama
                Tot ce vreau este sa va uitati cate stele s-au gasit cu planete, si asta e doar inceputul, deoarece acum suntem capabili sa detectam doar planetele foarte mari. Oare cate milioane de planete ce pot gazdui viata sunt acolo sus? Si pe cate viata a evoluat pana sa duca la inteligenta? Dupa parerea mea un milion de civilizatii comparabile sau mai evoluate decat a noastra in galaxie este un numar plauzibil. Si sa nu uitam ca nimic nu interzice ca planete sa se formeze in sisteme de stele duble etc. Dupa mine scopul cercetatorilor spatiului este cu adevarat interesant si a ajunge pe o planeta extrasolara nu mai pare asa de imposibil (30 de ani lumina, 2 sau 3 generatii...). Apoi radem de filmele SF dar va pot arata nenumarate articole stiintifice care incearca sa descopere anumite geometrii spatio-temporale speciale care ar permite deplasarea interstelara. Gaurile de vierme sunt doar o idee.
                ex: http://arxiv.org/pdf/gr-qc/9907086v2
      Aveti dreptate (Joi, 26 februarie 2009, 15:18)

ALex [anonim] i-a raspuns lui carl sagan jr.

Daca presupuneti ca omul ramane in continuare o fiinta, atasata de carne si oase. Lucrurile nu mai stau asa in situatia in care omul ejunge masinarie, alimentata nu cu paine si apa ci cu electricitate. Desigur, si mie imi place mult mai mult gustul sarmalelor decat cel al curentului electric, dar ...
        MIND UPLOADING-O UTOPIE (Joi, 26 februarie 2009, 15:32)

carl sagan jr. [anonim] i-a raspuns lui ALex

cei care vorbesc de mind uploading, inteligenta artificiala, transhumanism vorbesc prostii. transferul memoriei si personalitatii unui om intr-un computer care astfel ar putea trai vesnic este o imposibilitate, visul unui lunatic gen ray kurzweil si altii asemenea lui.nu va exista niciodata inteligenta artificiala.
      Uitasem (Joi, 26 februarie 2009, 15:22)

ALex [anonim] i-a raspuns lui carl sagan jr.

Notiunile "viu", "inteligent" si "constient" nu sunt definite inca formal, ci doar conventional.

Exista viata ne-biologica ? Poate. Pentru ca un organism sa fie viu nu e neaparat necesar sa fie constient. Bacteriile de exemplu.
      raspuns (Joi, 26 februarie 2009, 23:26)

vizitator [anonim] i-a raspuns lui carl sagan jr.

eu am vazut in filme ca se poate asa ca... astept cuminte in statia de autobuz inter-planetaro-galactic.
      pana vine autobuzul cu pricina mai invat engleza caci am vazut eu ca toti extraterestrii vorbeau bine engleza, unii chiar cu accent...
      ceea ce nu stiu inca este daca se dau sau nu tickete de masa.. daca stie cineva.. sa-mi zica si mie.
      mersic frumos.
    in sfarsit (Joi, 26 februarie 2009, 12:53)

calamaru [anonim]

In sfarsit si o propunere constructiva din partea americanilor...
    o imensa risipa... (Joi, 26 februarie 2009, 12:56)

costi [anonim]

... este programul spatial al americanilor si nu numai. daca sistemul de sateliti poate fi justificat prin aplicatiile comerciale (ca sa nu mai vorbim de cele militare), popularea altor corpuri ceresti este extraordinar de costisitoare.

ar fi mult mai bine daca fondurile respective s-ar folosi pe Pamant pentru eradicarea foametei, a bolilor, punerea in aplicare a programelor profunde de pacificare a natiunilor...

dar toate astea ar putea deveni realitate daca cei care conduc lumea ar fi de bunacredinta.

faptele arata insa altceva: ca scopul lor e sa prigoneasca umanitatea prin impiedicarea pacii, a linistii mondiale, a prosperitatii, a sanatatii, a invatamantului.

cand te gandesti ca sunt descurajate medicamentele care vindeca boli, pentru a incuraja acele medicamente care cronicizeaza maladiile sau poate chiar le stimuleaza, ce pretentii sa mai ai...

si pana la urma ramane bla-bla-ul propagandistic despre progresele umanitatii prin extinderea cunoasterii, cand de fapt se pierd lucruri mult mai valoroase pe tacute.
      Asta e risipa? (Joi, 26 februarie 2009, 13:21)

Cristi [anonim] i-a raspuns lui costi

Scopul tau e nobil, dar vinovatii nu sunt cei ce au idei marete ci ingustii la minte care conduc anumite banci si siteme financiare. Fonduri pentru dezvoltarea noastra cat si pentru o mai buna cunoastere a spatiului care ne inconjoara trebuie mereu incurajate si sustinute.
      Cum zici si tu, sistemul satelitilor e justificat, nu ai avea TV, GPS... etc. Probabil ca la lansarea primului satelit au fost unii ca tine care tipau ca sunt bani aruncati de pomana totusi ca unele lucruri sa se dovedeasca a fi utile pentru toata lumea, trebuie mai intai implementate.
      Pentru combatarea foametei si toate celelalte nu trebuie judecati cei care sunt in cautarea evolutiei si progresului tehnologic, ci cei care numara banii si conduc sistemele financiare in toate tarile precum si renuntarea la orgoliu si egoism fara masura. Judeca un pic inante de a arunca vina unde nu trebuie
        Ce nu spune nimeni... (Joi, 26 februarie 2009, 13:53)

MIRAUTA [anonim] i-a raspuns lui Cristi

Eradicarea foametei in Africa si Asia ar duce la o explozie demografica fara precedent in istoria pamantului, urmata de o foamete mi mare...
        Pamantul are resurse limitate, pentru maxim 10-12 miliarde de oameni.
        Lucruri stiute, dar....
          demografia (Joi, 26 februarie 2009, 14:15)

Julian [anonim] i-a raspuns lui MIRAUTA

Terra are resurse pt o populatie mult mai mare. Cauta si tu proiectul Venus sa vezi ce alternative am putea avea. Iar paia din lumea 3a ii invatam planing familial. K sa nu mai faca copii pe banda rulanta. Si stai linistit. Gasim noi tehnologie suficienta pt a calatori rapid si coloniza si alte planete din Univers.
            Ar fi bine... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 17:13)

Bobo1 [utilizator] i-a raspuns lui Julian

Daca i-ai putea invata si pe mexicani planning familial care inca fac cate zece copii!!!. Da chiar si pe americanii de joasa speta care fac vreo 3 din flori si apoi inca 2 cand se vad casatoriti. Deh, daca statul le da bani din buzunarul celor normali. Ar trebui sa fie taxa pt toti iepurii astia care nu stiu altceva decat sa ... sa faca pui.
    Aselinizarea (Joi, 26 februarie 2009, 13:01)

Luna [anonim]

Aselinizarea cu echipaj uman n-a avut niciodata loc. A fost doar un show regizat pt a mai castiga niste puncte in timpul razboiului rece.
    Ma indoiesc ca avem tehnica necesara sa aselinizam cu oameni la bord.
      nu am crezut nici eu (Joi, 26 februarie 2009, 13:33)

Ne-aselenizarea [anonim] i-a raspuns lui Luna

Suna interesant ceea ce spui, insa nu cred intr-o minciuna asa de mare. Aselenizarea a avut loc - nicio dovada adusa de catre adeptii acestei teorii nu s-a confirmat iar unele chiar erau de tot rasul. Daca este sa credem tot ce spun televiziunile atunci..

Sa fim seriosi..
      Stiinta OTV (Joi, 26 februarie 2009, 13:35)

Anonim [anonim] i-a raspuns lui Luna

Ba au aselenizat... lunaticule :)
      Astronautii au plasat oglinzi pe Luna si oglinzile alea sunt folosit pentru a reflecta raze laser care masoara dinstanta Pamant-Luna.
      Oglinzile sunt acolo :)
      Tehnica (Joi, 26 februarie 2009, 18:12)

rares.d [utilizator] i-a raspuns lui Luna

Da de fapt noi inca nici nu zburam (cu avioane si alte masinari zburatoare). Ce vedem pe cer is numai niste pasari mari asa-i??? wake up man!!!!
    mi-ar placea (Joi, 26 februarie 2009, 13:15)

io [anonim]

sa vad o aselenizare in format HD :)
    @costi risipa sau nu insa daca privesti doar din perspectiva asta (a risipei) pierzi. ce nu s-a reusit in secole nu o sa se reuseasca in ani sau decenii, ma refer aici la educatia populatiei. cine nu poate tine pasul trebuie la un moment dat sa piara, e simplul proces de cand exista viata...
    asta se va intampla dupa autostrazile suspendate? (Joi, 26 februarie 2009, 13:43)

Gigi Kaizer [anonim]

asta se va intampla dupa autostrazile suspendate ale domnului Oprescu?
    constellation (Joi, 26 februarie 2009, 18:31)

atreus [anonim]

proiectul actual se concentreaza pe eficientizarea accesului in spatiu. Navetele actuale functioneaza strict doar pentru orbite joase, sunt un fel de taxiuri pana la ISS si inapoi care sunt extrem de scumpe in utilizare. Programul actual se axeaza pe o combinatie intre atingerea orbitei terestre in cel mai ieftin mod posibil si zborul spre orice alta destinatie. Constellation functioneaza in asa fel incat se poate adapta usor la misiuni pe luna, marte, asteroizi, si de ce nu, mai departe, spre satelitii lui jupiter...
      E timpul pentru ceva nou (Joi, 26 februarie 2009, 21:13)

Cristi [anonim] i-a raspuns lui atreus

Cu zborurile de mica orbita au rezolvat-o cu ajutorul X prize-ului: de aceste zboruri se vor ocupa firme private care vor face si ceva banuti pe chestia asta ducand si turisti in spatiu in afara obisnuitilor sateliti. Pana cand o sa devina o simpla rutina iar firmele acestea vor putea asigura un zbor sigur dus-intors, NASA isi face planuri mult mai ambitioase si cred ca de-abia asteapta sa le puna in aplicare scapand de banalele misiuni care presupun repararea batranului 'hubble.
      Sper sa nu ma insel :)